2009-02-09, 20:28
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
En "fysiker" och en civilingenjör inom teknisk fysik är två olika saker.

Texten är även skriven för civilingenjörer:

Citat:
Utbildning
Civilingenjörsutbildningen Teknisk fysik (fem år) ges på ett flertal orter och utbildningarna har varierande inriktning.
Citera
2009-02-09, 20:40
Medlem
Dilettantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rularn
Texten är även skriven för civilingenjörer:

Haha, i så fall är det någon på arbetsförmedlingen som inte riktigt vet vad som är vad (och det vore ju inte första gången i världshistorien direkt...). Att tekniska fysiker skulle ha svårare att få jobb än random dataingenjör, elektroingenjör eller whatever, är helt enkelt rent nonsens. Ställer mig dessutom tämligen tveksam till att arbetslösheten bland matnat-fysiker skulle vara "tämligen hög", åtminstone om man tittar på dem som utbildat sig vid de större och mer välrenommerade universiteten. Att den är något högre än för civilingenjörer kan jag däremot föreställa mig.
Senast redigerad av Dilettanten 2009-02-09 kl. 20:45.
Citera
2009-02-09, 20:55
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilettanten
Haha, i så fall är det någon på arbetsförmedlingen som inte riktigt vet vad som är vad (och det vore ju inte första gången i världshistorien direkt...). Att tekniska fysiker skulle ha svårare att få jobb än random dataingenjör, elektroingenjör eller whatever, är helt enkelt rent nonsens. Ställer mig dessutom tämligen tveksam till att arbetslösheten bland matnat-fysiker skulle vara "tämligen hög", åtminstone om man tittar på dem som utbildat sig vid de större och mer välrenommerade universiteten. Att den är något högre än för civilingenjörer kan jag däremot föreställa mig.
Enligt Sveriges Ingenjörers statistik är arbetslösheten bland de som gått F 200% högre än bland de som gått D eller E. Den är dock lägre än arbetslösheten rent generellt i samhället.

Jag vet inte hur det står till med matnat. Har ett par kompisar som pluggar där, så jag kan nog ta och fråga.
Citera
2009-02-09, 21:14
Medlem
Dilettantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Enligt Sveriges Ingenjörers statistik är arbetslösheten bland de som gått F 200% högre än bland de som gått D eller E. Den är dock lägre än arbetslösheten rent generellt i samhället.

Jag vet inte hur det står till med matnat. Har ett par kompisar som pluggar där, så jag kan nog ta och fråga.

Ojdå, det kunde man inte tro. Nu hittar jag iofs inte undersökningen du talade om, men om arbetslöshet är i snitt 0.7% för ingenjörer så kan man väl då anta att den är lite lägre för D:are och E:are. En rimlig gissning skulle då vara att arbetslösheten för F:are är på sin höjd 1.5-2%, eller har du kanske siffror på detta också? Om snittarbetslösheten i landet ligger på 6%, så skulle jag fortfarande inte vilja betrakta arbetslöshet på ca 2% som "tämligen hög". Högre än vad den borde vara visserligen, men fortfarande inte speciellt hög. Framförallt har jag svårt att tro att speciellt många civilare, oavsett inriktning, skulle bli långtidsarbetslösa. Trots allt är det en väldig skillnad på att gå och leta jobb i ett år efter examen, även om det såklart är sjukt irriterande, och att faktiskt aldrig få jobb inom sitt yrke.

Jag skulle nästan tro att den rätt stor del av de som är arbetslösa är nyexade som helt enkelt inte hunnit få jobb innan examen. Det tar ett par-tre månader, kanske ett halvår och i värsta fall ett år, och sen är de inne i spelet igen. Men då har nya studenter examinerats och tagit deras platser på arbetsförmedlingen.
Senast redigerad av Dilettanten 2009-02-09 kl. 21:26.
Citera
2009-02-09, 21:26
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ojdå, det kunde man inte tro. Nu hittar jag iofs inte undersökningen du talade om, men om arbetslöshet är i snitt 0.7% för ingenjörer så kan man väl då anta att den är lite lägre för D:are och E:are. En rimlig gissning skulle då vara att arbetslösheten för F:are är på sin höjd 1.5-2%, eller har du kanske siffror på detta också? Om snittarbetslösheten i landet ligger på 6%, så skulle jag fortfarande inte vilja betrakta arbetslöshet på ca 2% som "tämligen hög". Högre än vad den borde vara visserligen, men fortfarande inte speciellt hög. Framförallt har jag svårt att tro att speciellt många civilare, oavsett inriktning, skulle bli långtidsarbetslösa. Trots allt är det en väldig skillnad på att gå och leta jobb i ett år efter examen, även om det såklart är sjukt irriterande, och att faktiskt aldrig få jobb inom sitt yrke.
Jo, statistiken ska ju vägas mot hur många som faktiskt jobbar med det de är utbildade på. Då blir det ännu svårare att jämföra. Teknisk fysik är ju betydligt mer styrt av vilken profil man läst (om jag förstått saken rätt). D och E ger väl båda en betydligt stabilare grund inom sina respektive områden.

Man kan ju göra betydligt nogrannare statistik och då blir det ännu mer krångligt. Man kan exempelvis undersöka vilka som
* har jobb öhvt (även om de är städare)
* har "ingenjörsjobb" (typ sitta på någon bortglömd kommun och vända papper)
* har jobb inom ramen för sin utbildning
* har jobb inom ramen för sin profil

Men men... Det var bara en tanke såhär på kvällskvisten. Någon får gärna komplettera eller rätta om jag har fel.
Citera
2009-02-09, 21:41
Medlem
Dilettantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Jo, statistiken ska ju vägas mot hur många som faktiskt jobbar med det de är utbildade på. Då blir det ännu svårare att jämföra. Teknisk fysik är ju betydligt mer styrt av vilken profil man läst (om jag förstått saken rätt). D och E ger väl båda en betydligt stabilare grund inom sina respektive områden.

Man kan ju göra betydligt nogrannare statistik och då blir det ännu mer krångligt. Man kan exempelvis undersöka vilka som
* har jobb öhvt (även om de är städare)
* har "ingenjörsjobb" (typ sitta på någon bortglömd kommun och vända papper)
* har jobb inom ramen för sin utbildning
* har jobb inom ramen för sin profil

Men men... Det var bara en tanke såhär på kvällskvisten. Någon får gärna komplettera eller rätta om jag har fel.

Jag vet nu inte om profilen spelar så väldigt stor roll, faktiskt. Många som läser lite mer udda profiler inom teknisk fysik är ändå häpnadsväckande eftertraktade inom traditionella D- E- och M-områden (har själv sett detta). Kanske beror detta också på att den genomsnittlige civilaren, oavsett inriktning, behöver en hel del inskolning på sitt första jobb - om detta är någorlunda kvalificerat. Att du har läst elektro gör dig liksom inte till kung på elektroteknik, så att säga, även om du är vassast i stan. Att E:are och D:are kanske lättare får jobb inom exakt det de profilerat sig mot stämmer däremot alldeles säkert, eftersom en profilering mot t.ex. applied physics sällan blir något mer än en liten fin kuriositet i CV't som visar att man inte är helt obildbar. Om man nu inte tänkt sig en forskningskarriär inom teoretisk fysik då förstås, men det är det ju inte alla som har...ens om de fick chansen.
Senast redigerad av Dilettanten 2009-02-09 kl. 21:55.
Citera
2009-02-09, 23:19
Medlem
myrdals avatar
Citat:
En rimlig gissning skulle då vara att arbetslösheten för F:are är på sin höjd 1.5-2%, eller har du kanske siffror på detta också?.
Det stämmer rätt så bra. De som hade absolut lägst arbetslöshet var lantmätarna. Fast å ena sidan är de fuskingenjörer, så de räknas kanske inte.
Citera
2009-02-10, 07:59
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Det stämmer rätt så bra. De som hade absolut lägst arbetslöshet var lantmätarna. Fast å ena sidan är de fuskingenjörer, så de räknas kanske inte.
Är inte alla fuskingenjörer i F:arnas ögon?
Citera
2009-02-10, 22:21
Medlem
Citat:

Pi:arna är väl ganska respekterade bland F:arna?
Citera
2009-02-11, 05:04
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Du har en poäng där. ;-)

Fan vad jag stör mig på den attityden.
Citera
2009-02-11, 21:09
Medlem
Dilettantens avatar
Citat:
Du har en poäng där. ;-)

Fan vad jag stör mig på den attityden.

Nej D:are når (nästan) upp till den Fagra nivån också, men resten suger. Jäkla råttor på ingenjörernas bakgård, alltså.

Skämt åsido (annars åker jag väl på stryk), så är det väl bäst att vara lite lagom PK och poängtera det som faktiskt till stor del är sant - briljans och framgång i arbetslivet styrs inte så mycket av utbildning som av intresse och ambition, i alla fall om man bor på den här sidan pölen. Ta och titta på en lagom liknöjd civilingenjör inom t.ex. F och jämför med en ultranördig högskoleingenjör som har sitt jobb som fritidsintresse efter några år i arbetslivet och ja...go figure vem som är bäst på sitt jobb.
Senast redigerad av Dilettanten 2009-02-11 kl. 21:16.
Citera
2009-02-12, 10:18
Medlem
Androass avatar
Citat:
Nej D:are når (nästan) upp till den Fagra nivån också
Hoppsan, var inte detta om något ett oordtodoxt uttalande!

Tycker mest man får utstå suckar och himlande ögon när man kommer i någon F:ares väg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in