Citat:
Ursprungligen postat av Dilettanten
Ojdå, det kunde man inte tro. Nu hittar jag iofs inte undersökningen du talade om, men om arbetslöshet är i snitt 0.7% för ingenjörer så kan man väl då anta att den är lite lägre för D:are och E:are. En rimlig gissning skulle då vara att arbetslösheten för F:are är på sin höjd 1.5-2%, eller har du kanske siffror på detta också? Om snittarbetslösheten i landet ligger på 6%, så skulle jag fortfarande inte vilja betrakta arbetslöshet på ca 2% som "tämligen hög". Högre än vad den borde vara visserligen, men fortfarande inte speciellt hög. Framförallt har jag svårt att tro att speciellt många civilare, oavsett inriktning, skulle bli långtidsarbetslösa. Trots allt är det en väldig skillnad på att gå och leta jobb i ett år efter examen, även om det såklart är sjukt irriterande, och att faktiskt aldrig få jobb inom sitt yrke.
Jo, statistiken ska ju vägas mot hur många som faktiskt jobbar med det de är utbildade på. Då blir det ännu svårare att jämföra. Teknisk fysik är ju betydligt mer styrt av vilken profil man läst (om jag förstått saken rätt). D och E ger väl båda en betydligt stabilare grund inom sina respektive områden.
Man kan ju göra betydligt nogrannare statistik och då blir det ännu mer krångligt. Man kan exempelvis undersöka vilka som
* har jobb öhvt (även om de är städare)
* har "ingenjörsjobb" (typ sitta på någon bortglömd kommun och vända papper)
* har jobb inom ramen för sin utbildning
* har jobb inom ramen för sin profil
Men men... Det var bara en tanke såhär på kvällskvisten. Någon får gärna komplettera eller rätta om jag har fel.