2012-06-04, 23:45
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Precis det jag tänkte. Jag ska ju ändå försöka lära mig allt och som du säger: rikta in mig på det som ser svårt ut.

KTH

Jag har för övrigt fått rekommenderat för mig att inte försöka lära mig allt i boken (vilket jag annars alltid strävar efter), då det normalt sett inte finns tid för det. Skulle du hålla med om det?
Nja. Är det en kass bok kanske det inte är värt att lägga dyrbar tid på att läsa delar som inte alls förekommer i kursen, men t.ex. envariabelbokens extrakapitel är faktiskt ganska så intressanta.

Jag tycker att du gott kan försöka läsa så mycket du hinner, men om (...när) du hamnar efter i något så kan du väl hoppa extraläsandet. Fast vettigare är nog att läsa linjär algebra och försöka lära dig saker kopplade till vad som händer härnäst. Är du motiverad så se till att gå utvidgad analys-kursen, bara att leta rätt på salen och gå dit (KTH har knappt någon byråkrati, så du behöver inte hetsa upp dig om att kursregistrera dig i förväg och sådana saker).
Citera
2012-06-05, 15:10
Medlem
Moveyourminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Tackar för ett väldigt informativt svar! Du verkar ha koll både på F och Ltu. Läser du själv F vid Luleå? Eller var och vad studerar du själv?

Hur vet du att den håller god klass i både Luleå och Stockholm? (Många frågor nu )

Nu råkar det vara så att det är precis dessa industrier jag är intresserad av, metaller och alla dess närliggande industrier. Har fått för mig att Luleå sysslar väldigt mycket med sådant? Har du något att säga ifall det är metaller/gruvor etc. man är nyfiken på?

Upplever det inte så dyrt att festa i Stockholm då jag studerat där tidigare. Festerna är överhuvudtaget inte en faktor för mig vid val av skola, jag festar inte så ofta utan det blir mest tentapubar jag går på.

Ursäkta mitt sega svar... Tappade tråden så att säga

Jag pluggar F på annan ort men känner en hel del folk i Luleå och har spenderat något år där. Festade väldigt mycket på LTU (stuk) förra året.

De jag känner som pluggar F i Luleå tycker i allmänhet att de har bra föreläsare (även om det finns undantag som överallt). Finns en matematikföreläsare som heter Euler som skriver omöjliga tentor, han är ett riktigt original. Grejen är den att utbildningen håller rätt hög klass på alla de större lärsoätena och man lär sig ganska precis samma till en början i alla fall. Man behöver inte noja så mycket för sådant om man väljer F

Har inte allt för mycket att säga om metallindustrin men jag vet att det finns en hel del samarbeten mellan ssab, lkab och ltu. Bland annat så sponsrar de studentkrogen och kåren samt en hel del seriösare aktiviteter. Dessutom så har jag hört att det finns en masters-inriktning där SSAB (eller var det lkab) betalar 50 papp till de som slutfört den

Tentapubarna är riktigt feta även i Luleå så då är väl det inte en faktor Riktigt fin stad på sommaren fast det spelar väl ingen roll för studenterna.

Om du vill ha någon mer fråga besvarad så kan jag fråga någon av mina polare däruppe
Senast redigerad av Moveyourmind 2012-06-05 kl. 15:15.
Citera
2012-06-07, 22:37
Medlem
Ser det här i TimeEdit:

8X2000
8X2000H1
L31, L41, L42, L43, L44
#SI i SF1604

Vad står 8X2000 för?
och vad är #SI?
Citera
2012-06-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Ser det här i TimeEdit:

8X2000
8X2000H1
L31, L41, L42, L43, L44
#SI i SF1604

Vad står 8X2000 för?
och vad är #SI?
SI står för Supplemental Instruction, extra hjälp i kursen SF1604 (linjär algebra) alltså.

8X2000 är koden för Kansli F om jag kommer ihåg rätt (du behöver inte bry dig om den).
Senast redigerad av mika123 2012-06-07 kl. 22:56.
Citera
2012-06-07, 22:59
Medlem
Ah, utmärkt. Tackar.
Citera
2012-06-10, 15:42
Medlem
supertomtens avatar
Vilken är den svåraste kandidatkursen?
Citera
2012-06-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertomten
Vilken är den svåraste kandidatkursen?
Om vi bara behandlar obligatoriska kurser så verkar de svåraste kurserna (på F på KTH) vara Diff & Trans II (PDE) samt Teoretisk Elektroteknik. Jag är lite osäker på hur det ligger till med Fasta Tillståndets Fysik, har hört vissa som tycker den är svår men jag har inte hört något till samma grad som PDE:n samt TET:en.
Svåraste som i att väldigt många kuggar de tentorna, då.
Citera
2012-06-10, 17:41
Medlem
erzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bretteur
Om vi bara behandlar obligatoriska kurser så verkar de svåraste kurserna (på F på KTH) vara Diff & Trans II (PDE) samt Teoretisk Elektroteknik. Jag är lite osäker på hur det ligger till med Fasta Tillståndets Fysik, har hört vissa som tycker den är svår men jag har inte hört något till samma grad som PDE:n samt TET:en.
Svåraste som i att väldigt många kuggar de tentorna, då.

Först ska jag väl säga att jag inte har läst varken TET, FTF eller Diff & Trans II

TETen är väl den som har det värsta ryktet, dels pga. att kursen är svår, men också pga. examinatorn sägs vara väldigt hård ang. rättningen.

Skillnaden med FTF är väl mest att de flesta säger den är tråkig (till skillnad från TETen som sägs vara rolig men svår). Många klagar på examinationen också.
Citera
2012-06-13, 23:19
Bannlyst
Hur ser det ut om man är lite ringrostig på fysik- och mattedelen? Har inte pluggat fysik och matte på ca ett år och undrar om det måste fräschas upp eller om man går igenom det mesta men, förhoppningsvis, i en mycket snabbare takt i början av skolåret?
Citera
2012-06-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fecn
Hur ser det ut om man är lite ringrostig på fysik- och mattedelen? Har inte pluggat fysik och matte på ca ett år och undrar om det måste fräschas upp eller om man går igenom det mesta men, förhoppningsvis, i en mycket snabbare takt i början av skolåret?
Repetera på sommaren är mitt tips till dig.
Citera
2012-06-14, 11:13
Medlem
Moveyourminds avatar
Citat:

På Uppsala (säkert fler som har det också) finns det s.k. matteproppen som går under mottagningen. Där gås all matte man "borde" kunna igenom. Extremt jobbigt att stiga upp för mattepropp 8.15 när man festat till 4 dock... Därför rekomenderar jag att du läser sommarmatte på www.sommarmatte.se Med eller utan CSN så hjälper det som fan!

EDIT: Och lär dig trigonometri för guds skull! Sitt inte och slå sin 45 på räknaren

Ang fysiken så finns det sommarkurser i det också men vet inte riktigt hur mycket det hjälper. Är ju egentligen massa tillämpningar av det man lär sig i analysen man sysslar med första året. För oss så började det med ett löjligt lågt tempo i form av mekanik baskurs. Oroa dig inte för fysiken eftersom den kommer vara ovan för alla.
Senast redigerad av Moveyourmind 2012-06-14 kl. 11:16.
Citera
2012-06-14, 16:10
Medlem
erzys avatar
Citat:
På KTH finns det också Intromatte. Under mottagningen (första två veckorna) finns det ett antal 3-timmarspass för att plugga upp matten (om man vill och/eller behöver dvs). Frågan är ju bara på hur sugen man är på att gå på dessa då de ofta är tidigt samt dagen efter en fest som Moveyourmind beskriver. Skulle satsa på att göra sommarmatten istället. Skönt att ha det överstökat när Mottagningen börjar.

SF1611 Introduktionskurs i matematik I 1,5 hp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in