• 1
  • 2
2008-03-31, 12:23
Medlem
Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande: Ja
-Bildredigering: Ja
-Videoredigering: Ja

Typ av spel kommer att spelas: Minesweeper, eventuellt Starcraft II när det kommer.

Är överklockning aktuellt: Nej

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator: Kanske

Jag har en dator som är delvis nya delar, delvis gamla delar. Nu har den börjat bli lite väl långsam och jag misstänker att det hänger på processorn, en Intel Celeron D 326, 2.53 Ghz, 533 Mhz FSB och 256k L2 Cache.

Till detta har jag 1 gig DDR-ram, och detta moderkort:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=775I65G

Jag spelar inte massa spel utan surfar mest och håller på med en del bildhantering och websnickeri, och ibland med videohantering. Det jag vill är att datorn skall reagera snabbt, dvs: Starta snabbt, avsluta snabbt, kunna köra många program samtidigt (t ex firefox, upp till 3 adobe-program, ett par officeprogram, winamp) utan att den segar ihop sig. Jag är ganska otålig med att vänta på att datorn jobbar. Jag har dessutom en 24"-skärm på ingång och jag vet inte om det behövs en bra dator för att den skall hänga med bra (jag har som ni märker rätt usel koll).

Jag har funderat på att köpa en ny processor, men tror ni att det räcker? Eller borde jag sikta på att uppdatera RAM, och därmed moderkort också? Kanske även ett grafikkort?

Processorn lär väl behövas bytas i vilket fall som helst. Är det någon idé att lägga pengar på en Quad-processor? Om jag förstått det rätt så är det iaf många spel som inte kan utnyttja dem, så det kanske gäller för program också?
Sen har jag noterat att processorerna har olika mycket cache och FSB, är det något som är aktuellt för mig att kasta pengar på eller är det viktigare mer om man t ex skall spela spel?

Uh ja, för att summera det lite, borde jag sikta på att bara köpa en ny processor till min befintliga dator (och därmed spara pengar), eller lär det krävas en ordentlig uppdatering för att uppnå min önskade prestanda?

Hoppas det inte blev för långt och rörigt.
Citera
2008-03-31, 12:43
Medlem
Naits avatar
Jag skulle rekomendera att du köper en helt ny dator då du kan komma undan väldigt billigt.

- Om du ska ha nytta av en ny processor så behöver du nya minnen och dem du har är av en äldre modell. Och passar därför inte på nya moderkort.

- dito gäller för nya grafikkort.

Finns en massa färdiga paket i denna tråden som du kan kolla in på. Återkom sen med mera frågor om dem olika paketen. Min rekomedaion är dem lie dyrare intel paketen ( 8k och uppåt ).
Lycka till!

-> http://sweclockers.com/forum/showthr...hreadid=706709

/Nait
Citera
2008-03-31, 18:46
Medlem
Grejen är att jag redan har 410 gig HD (+500 gig externt), låda, DVD-brännare, Firewire och wireless. Det är ju inte världens pengar iofs men det känns som det skulle räcka gott med processor, moderkort och minnen (och ett grafikkort den dag jag bestämmer mig för att jag vill lira något).

Undrar hur som helst vad ni tror, är det någon idé att satsa på en quad-processor, eller är det overkill/något jag inte kommer kunna använda fullt ut tror ni?
Citera
2008-03-31, 19:58
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cretin
Grejen är att jag redan har 410 gig HD (+500 gig externt), låda, DVD-brännare, Firewire och wireless. Det är ju inte världens pengar iofs men det känns som det skulle räcka gott med processor, moderkort och minnen (och ett grafikkort den dag jag bestämmer mig för att jag vill lira något).

Undrar hur som helst vad ni tror, är det någon idé att satsa på en quad-processor, eller är det overkill/något jag inte kommer kunna använda fullt ut tror ni?

Här har du en riktigt billig speldator som fungerar toppen eftersom du inte är i behov av det allra värsta. Med detta paket som jag tipsade en annan person om så ingår alla delar men du kan ju alltid plocka bort chassi och diskar samt dvd brännarre så blir det ännu billigare.
->http://www.prisjakt.nu/optimize.php?...,234241,159811

/nait
Citera
2008-03-31, 20:12
Medlem
Ett uppgraderings paket med det du tänkt räcker. Möjligen får du lägga till ett nätaggregat den dagen du köper grafikkortet och det blir väll först när rätt spel kommer för dig.

Har inte så bra koll men jag tvivlar på att Quad kommer att vara ett krav (högsta kvaliten) för Minesweeper, Starcraft II (eller andra från blizzard).

http://www23.tomshardware.com/cpu_20...1096&chart=416
Interaktiv Processor Jämförelse. Välj själv vilket test. E8400 och Q6600 är markerad i rött. Duo E8400 verkar vara ett bättre köp och billigare. Men det kanske var en annan Quad du hade tänkt dig. känns Overkill i båda valen.

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr...ice=&maxPrice=
Priser.
Senast redigerad av panpo98 2008-03-31 kl. 20:35.
Citera
2008-03-31, 22:20
Medlem
Fullfittans avatar
Kolla om du har PCB (Printed Circuit Board) version R2.00 som det står att du måste ha för Core2duo-proppar. Har du det så är det väl bara att slå till på en ny propp då den du har är ganska långsam.

Förutom det hade jag gjort det vanliga och defraggat hårddisken och satsat på ett "nytt" grafikkort på Blocket (Geforce 7600GS/GT) som lär palla Starcraft2.
Citera
2008-04-01, 10:42
Medlem
Tack för alla svaren. Inser att jag kanske varit lite otydlig, det där med Starcraft II och spela spel är inte högsta prioritet, det kanske jag skulle ha poängterat tydligare. Det jag främst är ute efter är att kunna ha rätt många (och ibland tunga) program igång samtidigt utan att datorn segar ihop sig. Det är mest därför jag funderar på att slå på stort med en Quad-processor, dels något som klarar mycket och dessutom något som kan stå sig några år (för mina behov som inte just nu är spelrelaterade) utan att jag behöver uppgradera. Min nuvarande pruttdator har ändå hängt med i snart tre år och fungerar fortfarande adekvat hehe.

Så just för detta att datorn skall kunna jobba med mycket samtidigt, inbillar ni er att jag kommer kunna utnyttja en Quad-processor för detta eller är det overkill? Är mer minne kanske viktigare? Eller räcker det med ett par gig minne och en processor av den typ Nait postade i sitt senaste inlägg?

Är det förresten något samband mellan hastighet på processor och på minnena, alltså borde de ha matchande hastigheter eller något sådant? Fan kan bombardera er med nya dumdum-frågor hela dagen förmodligen...
Citera
2008-04-01, 11:07
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Tack för alla svaren. Inser att jag kanske varit lite otydlig, det där med Starcraft II och spela spel är inte högsta prioritet, det kanske jag skulle ha poängterat tydligare. Det jag främst är ute efter är att kunna ha rätt många (och ibland tunga) program igång samtidigt utan att datorn segar ihop sig. Det är mest därför jag funderar på att slå på stort med en Quad-processor, dels något som klarar mycket och dessutom något som kan stå sig några år (för mina behov som inte just nu är spelrelaterade) utan att jag behöver uppgradera. Min nuvarande pruttdator har ändå hängt med i snart tre år och fungerar fortfarande adekvat hehe.

Så just för detta att datorn skall kunna jobba med mycket samtidigt, inbillar ni er att jag kommer kunna utnyttja en Quad-processor för detta eller är det overkill? Är mer minne kanske viktigare? Eller räcker det med ett par gig minne och en processor av den typ Nait postade i sitt senaste inlägg?

Är det förresten något samband mellan hastighet på processor och på minnena, alltså borde de ha matchande hastigheter eller något sådant? Fan kan bombardera er med nya dumdum-frågor hela dagen förmodligen...
Du vill tydligen köra flera tunga program samtidigt, så 3-4 GB ram är definitivt aktuellt för dig.
Eftersom du håller på med videoredigering är quad processor också ett bra val, skulle satsa på nån billig intel q9xx. Och med den nya processorn behöver du såklart ett nytt moderkort!
Du kan slippa köpa grafikkort om du hittar ett moderkort med integrerat grafikkort, se bara till att det klarar upplösningen på din 24' skärm på ett tillfredsställande sätt!
Citera
2008-04-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Du vill tydligen köra flera tunga program samtidigt, så 3-4 GB ram är definitivt aktuellt för dig.
Eftersom du håller på med videoredigering är quad processor också ett bra val, skulle satsa på nån billig intel q9xx. Och med den nya processorn behöver du såklart ett nytt moderkort!
Du kan slippa köpa grafikkort om du hittar ett moderkort med integrerat grafikkort, se bara till att det klarar upplösningen på din 24' skärm på ett tillfredsställande sätt!

Det blir nog detta jag satsar på. Har spanat in denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344759

Med vad tror ni om minne, DDR2 eller DDR3? Läste någonstans att det inte skulle vara värt med DDR3 riktigt med tanke på priserna. Är det kanske skitsamma (eller ja, inte så viktigt) om man siktar på 4 gig?
Citera
2008-04-01, 14:16
Medlem
Bestämde mig för att skippa DDR3, det här är min shoppinglista just nu, vad tror ni?

Moderkort:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku...ed#ProductTabs
Processor:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344759
Minne:
https://www.datorbutiken.com/se/defa...rlTag=Prisjakt

När det gäller grafikkort, har ni några förslag? Om jag bara vill att det skall klara upplösningen på skärmen (1920x1200) så verkar jag ju klara mig på 400 knix, t ex:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344959

Det enda spel jag kan tänka mig blir aktuellt är som sagt Starcraft II när det kommer, har ingen aning om hur mycket spel av den typen kräver...
Citera
2008-04-01, 14:22
Medlem
En annan grej, mitt nätagg är på 450W, räcker det tror ni?
Citera
2008-04-01, 15:36
Medlem
Citat:
En annan grej, mitt nätagg är på 450W, räcker det tror ni?
Du måste ge oss namn eller tillverkare också.

Beror på vad du väljer för grafikkort. Eftersom du inte är intresserad av den värsta speldatorn klarar den möjligen av det.

Det är inte bara antal watt som avgör om den klarar grafikkortet. Har du ett nätaggregat av en bra modell från en bra tillverkare går det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in