Det är ju fantastiskt att sanningen om Joy R äntligen kommer fram. Han är en sensationell charlatan och mördare som lyckats dupera präster,journalister och slutligen advokater som alla kämpat hårt för att stoppa ett regelrätt justitiemord.
Dick Sundevall är väl redan bränd som journalist efter ronderna med Trond Sefastsson mm och har väl i ärlighetens namn inte gjort någon större insats än en trevlig bok om att bli pappa. I sin iver att vara en PK journalist med ett scoop blåste han på i tidningar och tv och tog åt sig ära och berömmelse som en nutida Zola. Peter Althin däremot, en mer tänkande man än DS,borde nog ta sig en funderare hur han kunde gå på en sådan blåsning. Kanske var det bilden på Joy sittande i Lotusställning mediterandes med en innerlig önskan om att få bli fri för att kunna hjälpa utsatta barn som fick den rutinerade advokaten att ta fram sitt svärd och slåss mot den orättvisorna denne buddhafigur utsatts för..
Polisen fortsatte mig veterligen aldrig sin utredning efter frikännandet. (polisiärt uppklarat,övriga spaningsuppslag saknades?)
Mördaren blev frikänd för tid och evighet i HD och kan därför garva hela vägen till banken vidare till Bangladesh.
Där fortsatte Joy sin gärning som en ny manlig version av Moder Theresa till dags dato. Bangladeshpolisens kapacitet är för mig okänd,men jag tvivlar på att ett räddningsteam av det slag vi såg efter det förra mordet varken kommer att mobiliseras eller att det skulle kunna påverka något. Om Mona hade regerat kanske vi kunde bytt några Jas mot fredsängeln.
Diskussionerna huruvida OJ Simpson blev frikänd pga en rasistisk polis bedrövliga förundersökning kan få en liknande grund för diskussion vad gäller Joy Rahmans frikännande pga a-Dålig förundersökning
b-Medialt grupptryck
c-Undermåligat domstolsväsende
Jag känner det som en stor sten tagits av bröstet och det har blivit lättare att andas. Rahmans frikännande har stört mig oerhört. Inte pga hans ursprung eller ngt liknande,utan för att det fanns bevis och motiv som skulle fällt vem som helst. Ett mediadrev fick honom fri på mkt lösa grunder.
Skulle han vara oskyldig så är det hemskt och jag skulle vara den första att be om ursäkt. Chansen är dock större att vinna på Joker,lotto och triss varenda dag livet ut.