2008-03-31, 10:43
Medlem
Det kommer nog inte att dröja länge innan vi får läsa om massmedias krav på att hrr. Rahman måste tas hem till Sverige för att han skall kunna få en rättvis rättegång. Jag knäpper på tidtagaruret nu! Det kommer inte att dröja länge... Det verkar som det redan har börjat...suck...

"För fjorton år sedan dömdes Joy Rahman till livstids fängelse för att ha mördat en äldre kvinna i Stockholm.
Åtta år senare friades han – sedan Högsta domstolen dömt ut såväl polisutredning som bevisning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2155678.ab

"Joy Rahman riskerar en hård behandling i häktet i Bangladesh. "

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2157526.ab

........

Jag litar fullkomligt, just i detta fall, på de rättsvårdande myndigheter i Bangladesh.
2008-03-31, 13:35
Medlem
Clive-Hasses avatar
Det är ju fantastiskt att sanningen om Joy R äntligen kommer fram. Han är en sensationell charlatan och mördare som lyckats dupera präster,journalister och slutligen advokater som alla kämpat hårt för att stoppa ett regelrätt justitiemord.
Dick Sundevall är väl redan bränd som journalist efter ronderna med Trond Sefastsson mm och har väl i ärlighetens namn inte gjort någon större insats än en trevlig bok om att bli pappa. I sin iver att vara en PK journalist med ett scoop blåste han på i tidningar och tv och tog åt sig ära och berömmelse som en nutida Zola. Peter Althin däremot, en mer tänkande man än DS,borde nog ta sig en funderare hur han kunde gå på en sådan blåsning. Kanske var det bilden på Joy sittande i Lotusställning mediterandes med en innerlig önskan om att få bli fri för att kunna hjälpa utsatta barn som fick den rutinerade advokaten att ta fram sitt svärd och slåss mot den orättvisorna denne buddhafigur utsatts för..

Polisen fortsatte mig veterligen aldrig sin utredning efter frikännandet. (polisiärt uppklarat,övriga spaningsuppslag saknades?)
Mördaren blev frikänd för tid och evighet i HD och kan därför garva hela vägen till banken vidare till Bangladesh.
Där fortsatte Joy sin gärning som en ny manlig version av Moder Theresa till dags dato. Bangladeshpolisens kapacitet är för mig okänd,men jag tvivlar på att ett räddningsteam av det slag vi såg efter det förra mordet varken kommer att mobiliseras eller att det skulle kunna påverka något. Om Mona hade regerat kanske vi kunde bytt några Jas mot fredsängeln.

Diskussionerna huruvida OJ Simpson blev frikänd pga en rasistisk polis bedrövliga förundersökning kan få en liknande grund för diskussion vad gäller Joy Rahmans frikännande pga a-Dålig förundersökning
b-Medialt grupptryck
c-Undermåligat domstolsväsende

Jag känner det som en stor sten tagits av bröstet och det har blivit lättare att andas. Rahmans frikännande har stört mig oerhört. Inte pga hans ursprung eller ngt liknande,utan för att det fanns bevis och motiv som skulle fällt vem som helst. Ett mediadrev fick honom fri på mkt lösa grunder.
Skulle han vara oskyldig så är det hemskt och jag skulle vara den första att be om ursäkt. Chansen är dock större att vinna på Joker,lotto och triss varenda dag livet ut.
2008-03-31, 15:46
Medlem
Ja fy fan, så sjukt! Detta har jag missat totalt. Klart att vår vänstermedia inte rapporterar lika hårt om detta som när de "frikände" stackars Joy förra gången. Hoppas att skammens rodnad lyser på deras kinder när de inser att de indirekt hjälpt en mördare fly och att döda igen. Hoppas de klipper varenda spänn av fanskapet innan han får dingla i en provisorisk galge. Undrar om han kvarlevor forslas "hem" till sverige för en statsmannabegravning? Den här gången kan ingen skylla på strukturell rasism i alla fall.
2008-03-31, 19:02
Medlem
Var är Expo - jag känner på mig att det lurar en rasistskandal i det här fallet!
2008-03-31, 19:26
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockern
Var är Expo - jag känner på mig att det lurar en rasistskandal i det här fallet!

De har nog tröttnat, eftersom de inte får gehör för sina dumheter!
2008-03-31, 22:26
Medlem
mishimas avatar
Det finns två trådar i Krim där Rahman diskuteras.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=649707
http://www.flashback.org/showthread.php?t=149876

Vill ni diskutera mediebevakningen får ni gärna göra det, men hålla diskussionen kring fallen i Krim.

Har rensat OT.

/mod
2008-04-01, 00:03
Medlem
Fula Gubbens avatar
Det är dock inte OT att kommentarer kring Joy Rahman-fallet, inklusive mediebevakningen av det hela, har lagts till Fula Gubben-bloggen som länkas i min sig.

Svår sits för svenska PK-media med denna nya situation; hur man än hanterar detta blir det fel. Så verkar det bli väldigt ofta för de stackars dagshororna i dagens samhälle. Kanske skulle man börja med neutral, objektiv nyhetsrapportering snarare än PK-snyftande?

Jaså inte det.
2008-04-01, 09:31
Medlem
shotguns avatar
F.n verkar vinklingen vara att man skjuter det Bangladeshiska rättsväsendets trovärdighet i sank. Även om Joy Rahman befinns skyldig i Bangladesh, så är han naturligtvis oskyldig i svenska journalisters ögon eftersom denna dom då sannolikt är ett resultat av Bangladesh korrumperade, torterande rättssystem.
Det är nog det spåret som kommer följas i svensk mediebevakning.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1104686/stora-brister-i-bangladesh-rattsvasende

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2163049.ab

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1077893.svd
Senast redigerad av shotgun 2008-04-01 kl. 09:35. Anledning: länkar
2008-04-01, 09:58
Medlem
Japp!

Citat:
Ursprungligen postat av shotgun
F.n verkar vinklingen vara att man skjuter det Bangladeshiska rättsväsendets trovärdighet i sank. Även om Joy Rahman befinns skyldig i Bangladesh, så är han naturligtvis oskyldig i svenska journalisters ögon eftersom denna dom då sannolikt är ett resultat av Bangladesh korrumperade, torterande rättssystem.
Det är nog det spåret som kommer följas i svensk mediebevakning.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1104686/stora-brister-i-bangladesh-rattsvasende

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2163049.ab

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1077893.svd

Det är troligen så det kommer att hanteras av media i ett första steg. Det är nog för tidigt än för att ställa krav på att regeringsplanet omedelbart skall lyfta från Sverige för att hämta "hem" Rahman. Det svenska folket börjar bli less på alla "oskyldiga" som omedelbart skall hämtas "hem" till Sverige.

Andra steget blir att efter en rättegång i Bangladesh kräva att straffet avtjänas i Sverige. Domslutet dröjer nog ett tag men då kommer tjatet garanterat att sättas igång igen.

Svensk medias agerande är ganska förutsägbart i dessa frågor...
2008-04-01, 17:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Möjlig seriemördare?

Det handla inte om Joey Rahman är skyldig eller inte utan media etablissemangets trovärdighet står på spel och då måste Rahman oskyldigförklaras. Man sågar rättsväsendet i Bangladesh jäms med marken. Även om ett erkännande skulle komma skulle de inte godtas, utan då talar man om tortyr. I stor sett har väl allt detta redan skett.
Ett erkännande kommer inte från denna man som troligen är narcissist och som stärks i sin känsla av överlägsenhet. Klarar han sig denna gången kan han bli mycket farlig, särskilt som han då tror sig vara helt osårbar. Vem kommer då att råka illa ut. Vad säger mediaetablissemanget då, vem bär skulden? Det blir väl polisen och rättsväsendet som får klä skott.

För övrigt kan man undra mördade han innan han kom till Sverige första gången? Har han gjort det flera gånger är han kanske en seriemördare?
Senast redigerad av Gefundenes F 2008-04-01 kl. 17:29.
2008-04-01, 17:33
Medlem
KarlPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det handla inte om Joey Rahman är skyldig eller inte utan media etablissemangets trovärdighet står på spel och då måste Rahman oskyldigförklaras

Precis, det är det som är så skrämmande tydligt i det här fallet.
Att mediaetablissemanget och advokat Peter Ahltins trovärdighet är viktigare än sanningen.
Då är vi illa ute i det här landet.
2008-04-01, 19:08
Medlem
shotguns avatar
Gjorde en halvhjärtad sökning bland Bangladeshiska tidningar för att se deras syn på saken. Hittade tyvärr ingenting särskilt(förutom att väldigt många i Bangladesh verkar heta Rahman) Någon med mer tid kan ju försöka på www.thedailystar.net

Lite off topic fanns en intressant historia om den svenske journalisten Sven Strömberg som på tidigt 50-tal tog hem en adoptivunge från Bangladesh i en skokartong. Åldern stämmer ju något sånär och pojken döptes till: Just det - Joy Är det vår Joy eller detta en foliehattsteori?

Citat:
I wanted to end the conversation with something happy. So I asked him about Joy, the adopted son of Sven Stromberg. Joy was found by a Red Cross ambulance mission in a house somewhere in Old Dhaka after an air raid. Both of his parents were dead in the attack, and the newborn was brought to Holy Family Hospital where he became everybody's darling. Sven Stromberg was on the first helicopter of the Indian Army that came to arrange the surrender ceremony. While interviewing his fellow Swede, Stromberg expressed his willingness to adopt a child. He went to the Holy Family Hospital where he saw Joy, and “it was love at first sight.” It was up to Lampell then to bring the child though. He told me how he prepared the passport for Joy with the help of a German delegate (because the newly established Bangladeshi officials had more serious things to concentrate on); how he bribed the airport authority and carried the child in a shoebox all the way to Geneva, how he had to tackle the suspicious Swiss police, how he did not get the protocol assistance that he was supposed to get because of a delayed flight, how he had to withstand the battle-cry of baby Joy, and the list goes on. The flight attendants of Lufthansa gave Lampell a proper baby basket, but he decided to keep the paper box as a memento. In fact, when they arrived in Sweden the whole Swedish media was there and the child was handed over to his adopted parents in the shoebox. “He was named Nicholas Moses Joy: Nicholas because he was found on the Christmas Eve (after St. Nicholas), Moses because of the way he was found, and Joy comes from Joy Bangla as well as the joy of having the child.”

Jävligt kul om det var samma Joy iallfall...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in