• 1
  • 2
2008-03-30, 20:42
Medlem
OptikerBerglunds avatar
Tjena

Jag har lite data (en enkat) i SPSS som jag maste jobba med. Det 32 cases (rader med svar) och 15 variabler (kolumner med fragor) och maste gora detta.

Enter the data into a spreadsheet on case per line, using numbers to designate the various answer selections. So each column is the response to a question. For example, age becomes 1 or 2 or 3 or 4 for each case (line of data).

Each row is one case (one respondent). Each column is a number which is a code for what the response was to each question they were asked.

Jag sakner helt hjarnkapacitet for att forsta vad jag ska gora. Kan nan hjalpa mig?

Cheers
Senast redigerad av OptikerBerglund 2008-03-30 kl. 21:12.
Citera
2008-03-30, 20:45
Medlem
15 variabler låter rätt mycket. Är det säkert att du inte menar 15 items?

(vad är det för kolumner/frågor?)
Citera
2008-03-30, 20:53
Medlem
OptikerBerglunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutoFellatio
15 variabler låter rätt mycket. Är det säkert att du inte menar 15 items?

(vad är det för kolumner/frågor?)

Det alltsa 15 fragor som alltsa bilder varsin kolum (vet inte vad det kallades sa jag chansade pa variabel).

Det ar enkla fragor med olika svarsalternativ som som da ges i varje rad (svarare).

Tex,
13. Alder?

27. 18-24

dar da 13. alder ar fraga/kolumn nr 13 och 27 ar svarare nr.27 och 18-24 ar den svarades alder
Citera
2008-03-30, 21:15
Medlem
Okej, då är det nog med stor sannorlikhet 15 variabler. Det var ett rejält tag sedan jag använde spss själv men jag hoppas det blir till någon hjälp iallafall. När du startar programmet har du väl 2 flikar, data och något mer att välja mellan. Ena fliken kan du skapa variabler på, ge dem namn som t.ex. namn/ålder/kön osv, samt om det är kvot/intervall/nominal/ordinaldata mm. sen så på den andra fliken fyller du i alla data för de olika subjects:en (case).

Och sen är det väl bara att beräkna med den metod du ska.
Senast redigerad av AutoFellatio 2008-03-30 kl. 21:20.
Citera
2008-03-30, 21:36
Medlem
OptikerBerglunds avatar
Citat:
Okej, då är det nog med stor sannorlikhet 15 variabler. Det var ett rejält tag sedan jag använde spss själv men jag hoppas det blir till någon hjälp iallafall. När du startar programmet har du väl 2 flikar, data och något mer att välja mellan. Ena fliken kan du skapa variabler på, ge dem namn som t.ex. namn/ålder/kön osv, samt om det är kvot/intervall/nominal/ordinaldata mm. sen så på den andra fliken fyller du i alla data för de olika subjects:en (case).

Och sen är det väl bara att beräkna med den metod du ska.

Okej, sa man ska alltsa inte gora nat med sjalva enkatfilen? Vilket jag har haft intrycket av. jag ska ju ange ett numeriskt varde till fragorna, det ar dar jag trillar dit. Jag fattar inte hur man gor det.

Far tyvarr inte upp nan ruta nar jag startar programmet, men ska kika pa det.

Tack for hjalpen forresten!
Citera
2008-03-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OptikerBerglund
Okej, sa man ska alltsa inte gora nat med sjalva enkatfilen? Vilket jag har haft intrycket av. jag ska ju ange ett numeriskt varde till fragorna, det ar dar jag trillar dit. Jag fattar inte hur man gor det.

Far tyvarr inte upp nan ruta nar jag startar programmet, men ska kika pa det.

Tack for hjalpen forresten!

Jojo, men när du skapar variablerna för t.ex. kön, som du ju då klassificerar som nominaldata, så ska du ju skapa värden, t.ex 0=man, 1=kvinna. Sen fyller du i 0 eller 1 i databladet för variabeln kön.

[edit], det kanske inte är värt att tala om gränssnittet då det var så länge sedan jag använde det, din version ser säkert annorlunda ut.
Citera
2008-03-30, 21:50
Medlem
OptikerBerglunds avatar
Citat:
Jojo, men när du skapar variablerna för t.ex. kön, som du ju då klassificerar som nominaldata, så ska du ju skapa värden, t.ex 0=man, 1=kvinna. Sen fyller du i 0 eller 1 i databladet för variabeln kön.

[edit], det kanske inte är värt att tala om gränssnittet då det var så länge sedan jag använde det, din version ser säkert annorlunda ut.

aha, det var bra info. jag oppna programmet forsra gangen igar, sa jag inte en susning hur det funkar.

Men jag ska inte gora nat med med orginalfilen da?

Jag maste ju sedan lanka variabelsvaren till dom gjort enkaten och svarat, hir gor man det enklast?

tack!
Citera
2008-03-30, 21:54
Medlem
Citat:
aha, det var bra info. jag oppna programmet forsra gangen igar, sa jag inte en susning hur det funkar.

Men jag ska inte gora nat med med orginalfilen da?

Jag maste ju sedan lanka variabelsvaren till dom gjort enkaten och svarat, hir gor man det enklast?

tack!

Har du en färdig datafil som du tar in i programmet? missade det isf. Och exakt vad skall du göra med den då, det är väl bara att beräkna på den?
Citera
2008-03-30, 22:00
Medlem
OptikerBerglunds avatar
Citat:
Har du en färdig datafil som du tar in i programmet? missade det isf. Och exakt vad skall du göra med den då, det är väl bara att beräkna på den?

Jag tror att jag ska ge numeriska varden till svarsalternativen lankat till fragorna. Det ar forklarat i den engelska biten i det forsta inlagget.

Jag hade garna beraknat den om jag kunde
Citera
2008-03-30, 22:04
Medlem
Citat:
Jag tror att jag ska ge numeriska varden till svarsalternativen lankat till fragorna. Det ar forklarat i den engelska biten i det forsta inlagget.

Jag hade garna beraknat den om jag kunde

Dåså. Du måste hitta funktionen för att skapa variabler, har du gjort det?
Citera
2008-03-30, 22:21
Medlem
OptikerBerglunds avatar
Citat:
Dåså. Du måste hitta funktionen för att skapa variabler, har du gjort det?

Jag tror det. Det ar alltsa for att skapa en ny tabell? eller ska jag andra bland variablerna i orginalfilen?
Citera
2008-03-30, 22:24
Medlem
Citat:
Jag tror det. Det ar alltsa for att skapa en ny tabell? eller ska jag andra bland variablerna i orginalfilen?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Du har ju en datafil men säger att den inte är klar att göra uträkningar på. om du nu har all info i den, mig veterligen kan man inte lägga in t.ex. man/kvinna utan att det ligger färdigt som data, färdigt att räkna på. (eller har du ytterligare info utöver spss-datafilen?) Du får nog ta detta med din lärare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in