2008-03-30, 20:29
Medlem
space1s avatar
Citat:
2008-03-27 - Boxer förbereder teknikskifte i marknätet

Åtta nya nationella kanaler får tillstånd av Radio- och TV-verket att sända i det digitala marknätet. Alla kanaler som sänder idag får sina tillstånd förlängda. De flesta av de nya kommer att börja sända i den nya komprimeringstekniken MPEG4.

De kanaler som ska sända med MPEG4-teknik ska sända i den nya mux 6, ett sändarnät som idag inte finns, men under året kommer att börja byggas ut. Detta innebär att ett successivt teknikskifte inleds i det svenska marknätet.

Boxer kommer att den närmaste tiden börja erbjuda MPEG4-mottagare i samband med försäljningen av abonnemang. Ambitionen är att gå över till MPEG4-teknik. Någon exakt tidtabell finns ännu inte, men riktningen råder det inte någon tvekan om.

Som ett led i ambitionen att gå över till MPEG4-mottagare, slutar Boxer från den 1 april att ta emot nya MPEG2-mottagare för test och godkännande. Signalen till hemelektronikbranschen är tydlig – det är MPEG4 som gäller i det svenska marknätet.

Ett par frågor som jag har ställt till bla. företaget där jag köpte min mottagare är.
1. kommer man kunna att patcha min box så att den sedan kan ta emot det nya formatet.(alltså med en mjukvaruuppdatering).

2. alternativt kommer det vara möjligt att bara byta ut tunerdelen i boxen så att den blir brukbar för alla kanalerna.

Jag ser här en företagside för någon duktig elektroniksnubbe eller programmerare.

Hoppas att någon kan förklara vad som behövs göras på ett enkelt sätt eller varför det inte går.
Mvh Freddan
Citera
2008-03-30, 20:33
Medlem
space1s avatar
Jag glömde att säga Företagets svar angående mina frågor.
Dom sa att det skulle bli för dyrt + att man skulle vara tvungen att byta ut hela innanmätet i boxen.
Det tror jag inte riktigt på men dom vill ju förståss sälja sina boxar inte bygga om dem.(läs ta ansvar för regeringens skitbeslut)
Citera
2008-03-30, 21:07
Medlem
ojns avatar
Jag förstår ingenting, men vad det än är hör det inte hemma här. Vi testar ÖOS --> Övriga dator och IT-diskussioner, så får modsen där rövrida mig om de tycker jag skickat den fel.

/Mod
Citera
2008-03-30, 21:09
Medlem
Megaforces avatar
Jag minns inte exakt, men har för mig att MPEG4 kräver ungefär fyra gånger högre beräkningskapacitet än MPEG2 för dekomprimering om man kör det i ren mjukvara, dvs i en vanlig processor. Boxer-mottagarna har dock specialtillverkade signalprocessorer med hårdvarustöd för MPEG2, och om den inte redan från början har stöd för MPEG4 så räcker det inte med mjukvaruuppgradering för att få fullt stöd.

Fördelen med MPEG4 är att man kan köra fler samtida kanaler, eller HDTV på nuvarande bandbredd (vilket man tydligen inte kommer att göra).
Citera
2008-03-30, 21:34
Medlem
space1s avatar
Ok då kanske det inte går att bara uppdatera mjukvaran.
Det var ju tråkigt, särskilt som att jag letade och jämförde dom flesta mottagarna innan jag tillslut köpte min Topfield som jag tyckte var den bästa boxen då jag letade som mest.
Jag hörde att norrmännen var smartare än den svenska regeringen när dom skulle välja system.
Dom har väntat lite och inför mpeg4-boxarna direkt.
Mvh. Freddan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in