• 1
  • 2
2008-03-30, 19:50
Medlem
För några månader sen köpte jag en ny dator och nu har den börjat strula.
Titt som tätt hackar/laggar den till och stannar upp för några sekunder. Från sjävla datorn hörs då ett ljud som kan liknas vid det man hör när man startar en dator, dvs. fläkt som surrar igång, hårddisk som knäpper till etc.

Skulle jag titta på en film när det här händer så stannar allt och när det väl drar igång igen har filmen spolats fram ca tio sekunder. När jag spelar ett spel är det givetvis ännu jobbigare.

I och med att jag har en ny dator är det här ett väldigt irriterande problem som jag vill bli av med snarast. Har nån en aning om vad jag kan göra för att åtgärda felet?

Datorn:
Inte Core 2 Quad CPU @ 2,40GHz
2 GB RAM
GeForce 8500GT
Windows Vista

Jag är väldigt tacksam för alla svar.
Citera
2008-03-30, 19:54
Medlem
Kanske bara är fläkten som startar om, jag hade nåt liknande problem med min ibörjan. Men det skall gå att ställa fläkten så att den snurrar oavbrutet, ifall nu det är där felet ligger.
Citera
2008-03-30, 19:56
Medlem
werss avatar
Indexeringen.

Avaktivera förslagsvis Indexeringen på dina Hårddiskar. Vista kan få för sig att börja indexera filerna på din maskin i tid & otid. Gör ingen större nytta aktiverad ändå.
Citera
2008-03-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wers
Avaktivera förslagsvis Indexeringen på dina Hårddiskar. Vista kan få för sig att börja indexera filerna på din maskin i tid & otid. Gör ingen större nytta aktiverad ändå.

Hur gör jag det?
Citera
2008-03-30, 23:38
Bannlyst
Jag hade precis samma problem att den ibland kunde hårddisken klicka till och samma sak som du har en film kunde spolat fram 10 sek.
Så jag googlade lite och hittade att vissa får det problemet i vista på grund av att hårddisken stänger av sig efter en viss tid och det är då detta problemet uppstår men det är bara att ändra i energi alternativ till att den inte ska stänga av hårddisken efter en viss tid.
Citera
2008-04-05, 00:31
Medlem
werss avatar
services.msc

Du går in på Start å skriver: services.msc
Leta reda på Windows search i listan över tjänster och dubbelklicka på den.
Välj inaktiverad i listan.

Windows kan få för sig att indexera filer på datorn lite olägligt.. kan få hårddiskarna att varva upp i tid och otid och ge "hack".

GL
Citera
2008-05-01, 17:17
Medlem
Jag har testat alla förslag som kommit upp i den här tråden men inget har hjälpt. Jag har fortfarande samma problem och det är väldigt jobbigt.

Någon som har andra förslag?
Citera
2008-05-01, 18:13
Medlem
King Grubs avatar
I Energisparalternativ, välj att hårddisken/hårddiskarna aldrig skall stängas av.
Citera
2008-05-01, 18:24
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
I Energisparalternativ, välj att hårddisken/hårddiskarna aldrig skall stängas av.

Du kan också testa sätta schemat till "prestanda" istället för "energisparande" eller vad det nu står på från början.
Har du kollat temperaturer på hårddisk och andra delar på sistone? Kör Lavalys EVEREST och kolla temperaturer både vid idle och load (programmet har ett stresstest som kan stressa hårddiskar och processor och kolla temperaturer samtidigt (under verktyg tror jag det ligger)
Citera
2008-10-07, 14:09
Medlem
Jag har fortfarande samma problem. Någon som har ett annat tips innan jag tvingas lämna in den på service?
Citera
2008-10-07, 15:06
Medlem
w580is avatar
posta en HJT logga, så ser vi ifall det är någon skit som körs på din dator.

ladda ner och starta hijackthis, välj "do a system scan and save a logg file" efter några sekunder kommer det upp text, kopiera och posta här.

http://www.trendsecure.com/portal/en...hijackthis/qsg
Citera
2008-10-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w580i
posta en HJT logga, så ser vi ifall det är någon skit som körs på din dator.

ladda ner och starta hijackthis, välj "do a system scan and save a logg file" efter några sekunder kommer det upp text, kopiera och posta här.

http://www.trendsecure.com/portal/en...hijackthis/qsg

Tack för att du orkar hjälpa mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här