• 1
  • 2
2008-03-30, 17:23
Medlem
Har byggt ihop en egen HTPC och ska nu installera operativsystem på den. Har valt Vista, fast folk avrått mig. Har en ikke köpt Vistaskiva ( inga mer kommentarer på det). Som jag vill använda.

Hur går jag till väga? Har aldrig gjort detta förr, så behöver verkligen hjälp, och ingåeende hjälp skulle uppskattas.

Helt nya hårddiskar som sitter i, måste jag göra något med dessa?

Datorn jag byggt finns i denna tråden:
HTML-kod:
http://www.flashback.info/showthread.php?t=645499
Citera
2008-03-30, 17:31
Medlem
antagonistens avatar
Det är inte särskilt komplicerat, stoppa bara in skivan och följ instruktionerna på skärmen.
(Se dock till att skriva ut en serial så att du har det redo inför installationsprocessen)
Citera
2008-03-30, 17:40
Medlem
Så långt är jag med. Men det fungerar inte. Kommer upp så jag får välja land mm, sedan står den och laddar och laddar och inget händer. Efter en lång stunds väntan kommer det upp: Select the driver to be installed. Där söker den, hittar inget. Och ja, jag vet inte vart jag ska gå därifrån, eller vad jag måste göra?! Verkar ju inte som den hittar någon hårddisk att installera på?!
Citera
2008-03-30, 17:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Du måste ha drivrutiner till SATA controllern för VISTA. Fick du inte med dom på en cd eller diskett...
Citera
2008-03-30, 18:23
Medlem
TehStalkers avatar
eller:

använd XP

annars är det som kimdah2002 sa, du behöver drivrutinerna
Citera
2008-03-30, 18:40
Medlem
Som sagt, har inte ett köpt VISTA med. Däremot har jag OEM skiva Vista basic och XP. köpta förut. Får testa om någon av dessa fungerar.
Citera
2008-03-30, 19:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaHESTEN
Som sagt, har inte ett köpt VISTA med. Däremot har jag OEM skiva Vista basic och XP. köpta förut. Får testa om någon av dessa fungerar.
Du fick väl med drivrutinerna på en cd eller diskett till moderkortet förmodar jag...
Citera
2008-03-30, 20:25
Medlem
Ja jag fick med en skiva med drivrutiner till Serial ATA. Hur ska jag kunna köra både den skivan, och operativsystemet samtidigt?!
Citera
2008-03-30, 21:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ja jag fick med en skiva med drivrutiner till Serial ATA. Hur ska jag kunna köra både den skivan, och operativsystemet samtidigt?!
Brukar stå i moderkortets manual hur du skall göra...
Citera
2008-03-30, 22:32
Medlem
Citat:

Funkar det inte att köra Vista installationen fram tills den stoppar, ta ut den skivan, stoppa i SATA-drivrutins-skivan, installera dessa, byta tillbaks till Vista-skivan igen och fortsätta installationen?

Om du inte har 2 CD/DVD-läsare/brännare i din dator?
Citera
2008-03-30, 22:51
Medlem
Det var bara en gång som detta fungerade, fick in Vista basic en gång, och försökte upgradera till Ultimate, och då försvann allt och det stannade.

Jag står här nu, jag har:
OEM Vista basic skiva (till en laptop, bör inte fungera?!)
En Vista Ultimate skiva (ej köpt.....)
En XP skiva, vet ej om det är en OEM skiva, borde vara.
En skiva med drivrutiner till moderkortet.

Ingen diskett, har heller ingen diskettstation i datorn.

Kör jag Vista basic/ Vista Ultimateskivorna stannar den och säger att det saknas drivrutiner till CD/DVD läsaren. Sätter jag i skivan till moderkortet, hittar den inget. Borde den heller inte, eftersom den inte är till cd/dvd läsaren.

Kör jag xp skivan stannar den antigen vid att man ska fixa Sata inställningar eftersom jag inte har en diskett. Eller fortsätter den gå för att installera normalt så fortsatte den till bluescreen en gång, sen pallade jag inte försöke de igen. Testar nu med XP igen, och kommit så långt att jag kunde välja att den ska formatera. Så jag tog vanlig och inte snabb. Hoppas på det bästa.

ALLA tips är välkommna. Fixar jag inte detta, fösöker jag lämna den till bekant som kanske kan fixa det. Men vore ju såklart skönast att fixa det själv. Skönt o veta till nästa gång.
Citera
2008-03-30, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orca1234
Funkar det inte att köra Vista installationen fram tills den stoppar, ta ut den skivan, stoppa i SATA-drivrutins-skivan, installera dessa, byta tillbaks till Vista-skivan igen och fortsätta installationen?

Om du inte har 2 CD/DVD-läsare/brännare i din dator?

Jag kommer inte så långt längre, fråga mig inte varför.
Nej jag har bara en Läsare/brännare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in