2008-03-30, 16:50
Medlem
Det är ju svinigt dyrt på de japanska restauranger som finns i Svea så jag undrar om det är möjligt att med framgång laga egen yakiniku samt den sås som brukar serveras därtill??
Citera
2008-03-30, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jack n' coke
Det är ju svinigt dyrt på de japanska restauranger som finns i Svea så jag undrar om det är möjligt att med framgång laga egen yakiniku samt den sås som brukar serveras därtill??
Ja det går. Beställ tunt skivat oxkött från charken.
Köp sesamfrön, vitlök o soya o yakinikusås.

MEN du måste också ha en sån där brännare eller vad det heter om du ska göra den delikat god, en sån där järnplatta med låga under... hilfe vad heter en sån...?

Smörj m lite sesamolja, stek lite vårlök o servera ris o ev sugar snap peas till
Citera
2008-03-30, 18:02
Medlem
Ahh tackar, men för en novis, exakt hur går det till? Kan ju annars be morsan assistera, hon brukar kunna sånt där!
Citera
2008-03-30, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jack n' coke
Ahh tackar, men för en novis, exakt hur går det till? Kan ju annars be morsan assistera, hon brukar kunna sånt där!
...jag är faktiskt inte så bra på sånt där. Min mamma hade en sån yakiniku-fryer och det var säkert 8 år sen sist vi käkade hemmagjord yaki. Men oj vad gottt!!!

Det är ju bara att steka lite kralliga bitar av fänkål, röd paprika, vad du nu gillar. De får ligga längst ner o bli varma. På övre delen av den där kupan i gjutjärn lägger man köttskivorna.

Men kan inte nån annan som kan mera hjälpa till? Ring till restaurang Seikoen (finns de kvar?) eller nåt sånt o fråga...
Citera
2008-03-30, 21:33
Medlem
Traditionellt så grillar man nog biffen över kol alt. använder en gasollåga men en vanlig grillpanna gör nog jobbet bra dock med nackdelen att du inte kan tillaga maten vid bordet.. utan måste göra det i förväg , vid spisen.
Citera
2019-08-30, 21:46
Medlem
a.e.gs avatar
Jag marinerar köttet till imorgon och kör enligt konstens alla regler men hittar fittan ingen salladslök. Kan man köra det vita på purjo istället tror ni?

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Citera
2019-08-30, 22:42
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
Jag marinerar köttet till imorgon och kör enligt konstens alla regler men hittar fittan ingen salladslök. Kan man köra det vita på purjo istället tror ni?

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.

Det går utmärkt. Godare enligt mig.
Citera
2019-08-31, 06:22
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.

Är den japansk? Trodde den var kinesisk, har gjort den flera ggr... en klassiker
Citera
2019-08-31, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
MEN du måste också ha en sån där brännare eller vad det heter om du ska göra den delikat god, en sån där järnplatta med låga under... hilfe vad heter en sån...?
Tepanyaki?
Citera
2019-08-31, 20:43
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Du vill ha den som på svenska sushiställen?
Jag gör såhär.

Köp entrecote, lägg den i frysen så den blir halvfrusen.
Ta ut, skär så tunt du kan med en vass kniv.
Marinera i något dygn i soja och sake.
Gör en sötsliskig blandning på soja, sake, mirin, socker, sesamolja, ingefära och vitlök. Eventuellt honung istället för socker.
Ta ut köttet, lägg i en sil och låt det stå framme och torka en aning. Spara marinaden som rinner ner genom silen.
Ha på en gnutta maizena på köttet. Stek på hög temp i en kolståls-eller gjutjärnspanna. Ha i marinaden som köttet legat i och ha sist i den sötsliskiga blandningen.

Har gjort på andra sätt, men detta är det säkraste kortet om man som jag inte behärskar "japansk" matlagning. Att ha den sötsliskiga blandningen på slutet gör att du kan steka köttet på hög temperatur och slippa att eventuellt socker och vitlök bränns vid.

Gjorde på detta sätt till en studentbjudning med många gäster, så metoden fungerar klockrent.
Köp BRA kött!
Senast redigerad av SiggeSpringnota 2019-08-31 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in