2008-03-30, 12:54
Medlem
har installerat kdeveloper på mitt kubuntu (8.04) och jag vill programmera i c++ för win32 console.. Men hur får jag programmet att byggas och köras?? Jag får bara felmeddelanden och då är det ändå det enkla hello world exemplet...

fellogg:
cd '/home/henric/egna program (c++)/test' && WANT_AUTOCONF_2_5="1" WANT_AUTOMAKE_1_6="1" LC_MESSAGES="C" LC_CTYPE="C" make -f Makefile.cvs && cd '/home/henric/egna program (c++)/test' && CC="i586-mingw32msvc-c" CXX="i586-mingw32msvc-c++" LD="i586-mingw32msvc-ld" "/home/henric/egna program (c++)/test/configure" && cd '/home/henric/egna program (c++)/test' && WANT_AUTOCONF_2_5="1" WANT_AUTOMAKE_1_6="1" LC_MESSAGES="C" LC_CTYPE="C" make
aclocal
make: aclocal: Command not found
make: *** [all] Error 127
*** Exited with status: 2 ***
Citera
2008-03-30, 13:49
Medlem
andy67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
make: aclocal: Command not found
make: *** [all] Error 127
*** Exited with status: 2 ***
Du saknar programmet aclocal.
Programmet "aclocal" kan hittas i följande paket:
* automake
* automake1.4
* automake1.7
* automake1.9
* automake1.8
Prova: sudo apt-get install <valt paket>
Citera
2008-03-31, 18:26
Medlem
okej det fixade sig fick ett annat problem men det hittade jag svar på google... Man kunde tydligen inte ha mellanslag i sökvägen till projektkatalogen.. Blev fel med tidsstämpeln då..

En annan sak kan man kompilera och köra win32 applikationerna med kdeveloper eller kan man bara bygga programmen och sen prova dem i windows eller wine..??
Citera
2008-03-31, 19:25
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
okej det fixade sig fick ett annat problem men det hittade jag svar på google... Man kunde tydligen inte ha mellanslag i sökvägen till projektkatalogen.. Blev fel med tidsstämpeln då..

En annan sak kan man kompilera och köra win32 applikationerna med kdeveloper eller kan man bara bygga programmen och sen prova dem i windows eller wine..??
Finns ett paket som heter mingw32. Med det kan du göra windowsprogram, men jag vet itne hur man får kdevelop att använda de binärerna istället. De hamnar iaf under "/usr/i586-mingw32msvc/"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in