2008-03-30, 11:41
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoiloC
Varfr s nedltande?
Han skrev vlan nd inte att han "absolut mste vara den frsta mnniskan p jorden som stllt den frgan"?

Edit; Tog bort ngra av dina extremt veranvndna whocosmileys fr att f plats med en egen...
Men lille CoiloC, kan du inte tillfra ngot s kan du dra. Detta r ett forum, ingen skmaskin fr frgor.
2008-03-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Men lille CoiloC, kan du inte tillfra ngot s kan du dra. Detta r ett forum, ingen skmaskin fr frgor.

r du uppfdd p en hundgrd? Dessutom r din lnk helt irrelevant..

Fr att terg till trdstartarens frgestllning, ven jag reagerade p denna uppgift. Gr det att f verifierat att Coca-blad fortfarande anvnds som ingrediens i Coca-cola?
2008-03-30, 12:47
Medlem
Kingen_kings avatar
Det hr har jag bde lst om och sett om p tv fr mnga r sen. Att Coca-cola r vrldens strsta importr av koka-blad r inget konstigt. Man anvnder koka-extrakt som smaksttare och innehller inga drogrelaterade substanser.
2008-03-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Det hr har jag bde lst om och sett om p tv fr mnga r sen. Att Coca-cola r vrldens strsta importr av koka-blad r inget konstigt. Man anvnder koka-extrakt som smaksttare och innehller inga drogrelaterade substanser.

Om man sker p uppgifterna hittar man svar liknande;

Citat:
Huruvida ven Coca Cola anvnder kokablad i framstllningen av sin lsk r hemligt. Men enligt uppgifter i amerikansk press kper bolaget rligen 145.000 ton kokablad genom en mellanhand.

Lngt ifrn skra uppgifter allts..
2008-03-30, 13:11
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
r du uppfdd p en hundgrd? Dessutom r din lnk helt irrelevant..

Fr att terg till trdstartarens frgestllning, ven jag reagerade p denna uppgift. Gr det att f verifierat att Coca-blad fortfarande anvnds som ingrediens i Coca-cola?
Nej - forumet r inte en ersttning fr en vanlig skmotor som p 5 minuter hade ftt fram min lnk som dessutom r relevant.

Citat:
But no one could put the label "Coca-Cola" on an imitation so long as Candler owned the name. The name was the thing of real value, and the registered trademark was its only safeguard. Coca leaves had to stay in the syrup.
2008-03-30, 13:50
Bannlyst
Citat:
Nej - forumet r inte en ersttning fr en vanlig skmotor som p 5 minuter hade ftt fram min lnk som dessutom r relevant.
P vilket stt var din lnk relevant som svar till frgan som stlldes?
2008-03-30, 13:53
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
P vilket stt var din lnk relevant som svar till frgan som stlldes?
Ser du citatet? Ser du fetningen? Man anvnder fortfarande kokablad.
2008-03-30, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ser du citatet? Ser du fetningen? Man anvnder fortfarande kokablad.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
P sidan 214 kan man lsa att det:
"...importeras nstan 200 ton kokablad helt lagligt till USA varje r - av just Coca Cola. Fretaget har ett specialtillstnd att importera koka och varje r fraktas enorma lass av den frbjudna vxten till dotterbolaget Stepan Chemicals fabrik New Jersey. Dr, i de superhemliga och hrdbevakade lokalerna, genomfrs en kemisk process som tar bort alkaloiden kokain innan rvaran sedan transporteras vidare till Coca Cola under namnet "Merchandise number 5".

Detta meddelar Lutterman som ngonting sjlvklart. S vitt jag frstr s vidknner inte Coca Cola offentligt att det hr stmmer? D fr det n s lnge anses vara en konspirationsteori, enligt min definition, men en som inte lter helt omjlig. Frgan r d om det finns tillfrlitliga offentliga kllor som verifierar det hr med kokabladen. r det en sanning eller myt?

Frgan har ocks en politisk dimension och det vore intressant att veta om det r hrdfakta eller vnsterfrtal? Kokablad r i vriga sammanhang inte tillten att exportera frn Bolivia, Peru eller Colombia till USA och de flesta andra lnder

Frstr du?
TS undrar allts om det importeras nstan 200 ton kokablad till USA varje r som ska vidare till Coca Cola, det var ju det som var frgan.
Senast redigerad av Roxic 2008-03-30 kl. 13:59.
2008-03-30, 13:59
Medlem
Kp ett drogtest som ger utslag p coca, doppa i colan s vet du. Betvivlar att det r cola i colan nu frtiden.
2008-03-30, 14:08
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic

Frstr du?
TS undrar allts om det importeras nstan 200 ton kokablad till USA varje r som ska vidare till Coca Cola, det var ju det som var frgan.
S Snopes.com r inte en tillfrlitlig klla?

Dessa d?

Allen, Frederick. Secret Formula.
New York: HarperCollins, 1994. ISBN 0-88730-672-1 (pp. 35-36, 41-42, 45, 192).

Miller, Michael. "Things Go Better with Coca Extract."
Rocky Mountain News. 22 November 1994 (p. A28).

Morgan, Hal and Kerry Tucker. Rumor!
New York: Penguin Books, 1984. ISBN 0-14-007036-2 (pp. 65-66).

Pendergrast, Mark. For God, Country, and Coca-Cola.
New York: Charles Scribner's Sons, 1993. ISBN 0-684-19347-7.

Mngden r oviktig - de anvnder bevisligen kokablad fortfarande.
Senast redigerad av Carradine 2008-03-30 kl. 14:11.
2008-03-30, 14:20
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Har hrt (har fr mig att det var i en dokumentr om just coca cola) att i princip allt kokain som anvnds inom vrden i USA kommer frn samma kokablad som anvnds att smakstta coca cola med, s man skulle ju kunna gissa att fretaget som tar in kokabladen (oavsett om det r coca cola sjlva, ett dotterbolag eller ett helt fristende bolag) extraherar kokainet ur bladen och sljer detta till lkemedelsfretag och resten av bladen hamnar i lskeblasken.

OT: Kokain anvnds ven i sverige, dock antagligen inte i ngon stor utstrckning. Den totala mngden kokain p ett av sveriges strsta sjukhus var en ca 200ml stor frpackning p 17%-igt kokain inlst p apoteket.
2008-03-30, 14:26
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Har hrt (har fr mig att det var i en dokumentr om just coca cola) att i princip allt kokain som anvnds inom vrden i USA kommer frn samma kokablad som anvnds att smakstta coca cola med, s man skulle ju kunna gissa att fretaget som tar in kokabladen (oavsett om det r coca cola sjlva, ett dotterbolag eller ett helt fristende bolag) extraherar kokainet ur bladen och sljer detta till lkemedelsfretag och resten av bladen hamnar i lskeblasken.

OT: Kokain anvnds ven i sverige, dock antagligen inte i ngon stor utstrckning. Den totala mngden kokain p ett av sveriges strsta sjukhus var en ca 200ml stor frpackning p 17%-igt kokain inlst p apoteket.
En logisk slutsats - det finns inget kokain i Coca-Cola bara fr att de har kokablad i drycken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in