2008-03-30, 00:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Jag har just avslutat Markus Luttermans utmärkta och mycket intressanta bok El Choco: Svensken i Bolivias mest ökända fängelse, om den f.d knarksmugglaren Jonas Anderssons upplevelser i Sydamerika. Förutom att berätta Jonas historia ger boken också en hel del bakgrundsfakta om Boliviansk politik och historia och då blir det med nödvändighet en hel del resonomang om kokain och kokaodlande. Av det följer naturligtvis i sin tur en diskussion om USAs narkotikapolitik samt en kritik av denna ur Bolivianskt perspektiv.

På sidan 214 kan man läsa att det:
"...importeras nästan 200 ton kokablad helt lagligt till USA varje år - av just Coca Cola. Företaget har ett specialtillstånd att importera koka och varje år fraktas enorma lass av den förbjudna växten till dotterbolaget Stepan Chemicals fabrik New Jersey. Där, i de superhemliga och hårdbevakade lokalerna, genomförs en kemisk process som tar bort alkaloiden kokain innan råvaran sedan transporteras vidare till Coca Cola under namnet "Merchandise number 5".

Detta meddelar Lutterman som någonting självklart. Så vitt jag förstår så vidkänner inte Coca Cola offentligt att det här stämmer? Då får det än så länge anses vara en konspirationsteori, enligt min definition, men en som inte låter helt omöjlig. Frågan är då om det finns tillförlitliga offentliga källor som verifierar det här med kokabladen. Är det en sanning eller myt?

Frågan har också en politisk dimension och det vore intressant att veta om det är hårdfakta eller vänsterförtal? Kokablad är i övriga sammanhang inte tillåten att exportera från Bolivia, Peru eller Colombia till USA och de flesta andra länder

Observera att denna fråga inte ska förväxlas med frågan om det tidigare förekommit kokain i Coca Cola, en närbesläktad men ej identisk fråga.
2008-03-30, 03:50
Medlem
Zairas avatar
så vitt jag vet så blev coca-cola tvungna att sluta med kokset i colan när det blev olagligt, eftersom att man med dagens teknik mycket lätt kan ta reda på vad coca-cola innehåller så skulle det vara mer uppståndelse om detta om det skulle stämma.

men som sagt, coca-cola sägs (av coca-colas första skapare/ägare) att det innehöll kokain från början, men när det blev olagligt i början av 1900-talet så la man helt och hållet av med det.
2008-03-30, 04:07
Medlem
Carradines avatar
HusvagnSvensson, givetvis är du den första människan på jorden som ställt den frågan och därför finns det absolut inte en chans i helvetet att det skulle kunna ha tagits upp någon annanstans!

2008-03-30, 04:12
Medlem
Fuckts avatar
Ja, kokablad används som smaksättning i Coca-Cola i dag och kokablad är inte olagligt.
2008-03-30, 07:31
Medlem
CoiloCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
HusvagnSvensson, givetvis är du den första människan på jorden som ställt den frågan och därför finns det absolut inte en chans i helvetet att det skulle kunna ha tagits upp någon annanstans!

Varför så nedlåtande?
Han skrev välan ändå inte att han "absolut måste vara den första människan på jorden som ställt den frågan"?

Edit; Tog bort några av dina extremt överanvändna whocosmileys för att få plats med en egen...
2008-03-30, 07:52
Medlem
jagvetdetduintes avatar
man använder en from av kokain som narkosmedel inom sjukvården.. så någon laglig transport måste finnas...
2008-03-30, 08:35
Medlem
Vilsens avatar
Som jag har förstått så har en person med någon slags anknytning till Coca Cola ensamrätt på att importera avkokainiserade kokablad till USA (eller om det var hela Nordamerika).
Det skulle då vara därför Coca Cola är den enda läskedrycken som innehåller detta, men hur det egentligen ligger till vet jag inte.
Oavsett hur mycket kokablad som krävs för att göra Cola så kan man ju tänka sig att det skulle gå åt en hel del med tanke på hur mycket Cola som tillverkas.
2008-03-30, 08:39
Medlem
Jüggernauts avatar
Såg på en dokumentär om det där nyligen och det visade sig att det var kokain i drycken på 1800-talet, och man refererade till drycken som "dope" o.s.v. Sedan blev koks olagligt och grundaren sålde iväg varumärket och receptet till någon smartskalle som tog bort kokainet, men behöll aromen - samarbetade med nazisterna som kom på Fanta och som sedan tog över planeten med stenhård reklam.
2008-03-30, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckt
Ja, kokablad används som smaksättning i Coca-Cola i dag och kokablad är inte olagligt.
Jo i många länder är kokablad olagligt.
2008-03-30, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
man använder en from av kokain som narkosmedel inom sjukvården.. så någon laglig transport måste finnas...
Japp. Kokablad har förteckningen II, vilket är narkotikaklassade preparat som kan användas inom medicin. För införsel krävs import-/exportcertifikat.
2008-03-30, 10:00
Medlem
inkvisitivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
För oss mindre vetande kan du förklarar hur ett uppigandemedel används som narkos? Jag hade för mig att sjukvården använde morfin / fentanyl som narkosmedel.
2008-03-30, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av inkvisitiv
För oss mindre vetande kan du förklarar hur ett uppigandemedel används som narkos? Jag hade för mig att sjukvården använde morfin / fentanyl som narkosmedel.
Används inte som narkos, men kan användas som regional anestesi. Vet inte om man använder läkemedel baserat på just koka i Sverige, men Xylocain är vanligt, och det har en syntetiskt kokainliknande struktur.

Edit: Kokain är alltså också bedövande, en välkänd metod är att gnugga det mot tandköttet och vänta på att det domnar bort, för att se om det håller bra kvalité
Senast redigerad av Roxic 2008-03-30 kl. 10:17.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in