2008-03-29, 19:39
Medlem
Som alla säkert känner till så finns där ett uttryck som heter "svensk avundsjuka".

Det används tom ofta själva av etniska svenskar för att beskriva sig själva.

Finns det någon sanning bakom det uttrycket eller är det bara en dum fördom?

Låt oss på ett seriöst och civiliserat sätt diskutera ämnet nedan.
Citera
2008-03-29, 19:48
Medlem
jo avundsjukan finns.

Jo, man kan vara avundsjuk! Hänger det ihop med den gamla invanda sossestilen i Sverige? Att man blir lite missunsam. Har inte jag en fin bil så borde ju inte grannen heller ha en. Det hela är egentligen en reaktion på att man själv känner sig misslyckad?

Med andra ord, den som säger att avundsjuka inte finns ljuger.
Citera
2008-03-30, 09:21
Medlem
Alfred Nilssons avatar
Avundsjuk vet jag inte, men som släkt till Jante kan det vara av omtanke man inte vill att folk i ens närhet ska tro att dom är mer än vad dom egentligen är och bli besvikna och bittra när dom själva väl inser det?
Citera
2008-04-15, 19:38
Medlem
jopp, jag tror på att svenska avundsjukan finns ... finns överallt, på mitt jobb mina kompisar verallt te x min gammla flickvän hade en rik farsa och dem hade lätt de fetaste huset i ganskapet/villaområdet, fet pol, feta bilar osv osv .. tro mig grannarna störde sig ngt sjukt på det.. så sjukt att de börjades spekulera och snacka massa skit, så mkt att to m jag märkte de som inte bodde där. Jag som person är inte så speciellt avundsjuk/svartsjuk av mig, kunde bli de när jag var som liten, idag bryr jag mig inte, kanske växt ur de? vem vet ? men jag e inte svensk kan bero på de haha LOL
Citera
2008-05-02, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romano
Som alla säkert känner till så finns där ett uttryck som heter "svensk avundsjuka".

Det används tom ofta själva av etniska svenskar för att beskriva sig själva.

Finns det någon sanning bakom det uttrycket eller är det bara en dum fördom?

Låt oss på ett seriöst och civiliserat sätt diskutera ämnet nedan.
Jag vet inte vilka dessa "alla" är,
men jag har aldrig hört talas om det här.
Och då är jag ändå så svensk man kan bli.

Men om jag skulle försöka mig på en analys iaf.
Avundsjuka har en riktning, subjekt -> objekt.
Så det finns alltså svenskar som är avundsjuka på andra,
och andra som är avundsjuka på svenskar.
Att andra är avundsjuka på svenskar låter inte speciellt reellt, svenskar har inget speciellt att erbjuda. (Förutom "blonda flicka med stora brösten" och "vikingen magnus samuelsson")
Däremot är det väldigt förståeligt att svenskar är avundsjuka på andra.
Förutom den svenska ontologin nollsummelagen Jante som gör att svenskar ser ner på människor som skryter och stjäl (som borgare och politiker), så finns det ju också den genomsyrade politiska korrektheten i och med post-modernismen som gör att svenskar tycker illa om allt svenskt och gillar allt osvenskt. Då är det helt logiskt att man som svensk är avundsjuk på människor från andra länder, speciellt dom med något kulturarv från sitt land. Amerikaner med stora bilar, juggar med kebab, norrmän med sin olja...
Citera
2008-05-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
juggar med kebab

???
Citera
2008-05-28, 18:28
Medlem
NormaJeans avatar
Jag är typ alltid avundsjuk, lider av BDD och vägrar kolla på andra för att ge bekräftelse om han/hon ser bra ut. Somsagt avundsjuka finns och kommer alltid finnas och går INTE träna bort. T ex om nån vinner på lotto 10 000 eller så så kan jag bara inte "åhhh grattis.. blal bla!!" mår då jävligt dåligt och får alltid ångest om sånt händer, det går bra för någon.

MEN DET ÄR NORMALT.
Citera
2008-05-28, 18:31
Medlem
NormaJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whargoul
jopp, jag tror på att svenska avundsjukan finns ... finns överallt, på mitt jobb mina kompisar verallt te x min gammla flickvän hade en rik farsa och dem hade lätt de fetaste huset i ganskapet/villaområdet, fet pol, feta bilar osv osv .. tro mig grannarna störde sig ngt sjukt på det.. så sjukt att de börjades spekulera och snacka massa skit, så mkt att to m jag märkte de som inte bodde där. Jag som person är inte så speciellt avundsjuk/svartsjuk av mig, kunde bli de när jag var som liten, idag bryr jag mig inte, kanske växt ur de? vem vet ? men jag e inte svensk kan bero på de haha LOL
MEn du trivs väl i grottan el.
Citera
2008-05-28, 18:32
Bannlyst
Klart den finns! Värst är den mot rika blattar. Ni vet alla invandrare som är läkare/apotekare/företagare? Turken som äger kebabhuset är faktist rik..

Ändå bor dessa alltid i problemområden som Rinkeby och Tensta. Tänk dig om krogägaren Muhammed som äger 4 pizzerior runt om i Sverige skulle flytta in till en 20 miljoners villa? Tänk dig allt skit han skulle få!
Citera
2008-05-28, 19:20
Medlem
bruschens avatar
Visst finns det folk som är avundsjuka i Sverige, men att det skulle vara typiskt svenskt tror jag inte. Avundsjuka är en drivkraft i lagom dos, men blir den för stor övergår den i bitterhet och blir destruktiv.

Avundsjuka finns över hela världen, men i Sverige har vi tyvärr lite för ofta trott oss vara ensamma om våra negativa egenskaper. I engelsktalande länder finns t ex ett uttryck som lyder "keeping up with the Joneses" som syftar på att man försöker bräcka sin granne i fina grejer, kan man säga. Vad är drivkraften i detta om inte avundsjuka?
Citera
2008-05-28, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saxon_Flix
Klart den finns! Tänk dig allt skit han skulle få!
Kan inte tänka mig? Bara att alla hans svenska grannar skulle starta en grannfejd med honom pga sin avundsjuka eftersom han är blatte och har lyckats i Sverige, det kan jag tänka mig.
Citera
2008-05-28, 19:30
Medlem
fnuskes avatar
Avundsjuka i jante-Sverige? Behöver frågan ens ställas? I sosseland får man inte sticka ut, varken positivt eller negativt. Ayn Rands mardröm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in