Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
Vill man att säljaren ska vänta i flera dagar på att man ska komma så swishar man över en liten handpenning omedelbart till säljaren.
Det finns inte en chans i helvetet att jag skulle hålla en bil, motorcykel, båt eller liknande åt en köpare i en eller flera dagar om jag inte fick en handpenningen.
Ingen av nämnda tre "affärsmän" har i mina fall nämnt någon handpenning överhuvudtaget (inte heller den fjärde, som nu börjar te sig alltmer oseriös). Som jag skrev i ett av mina andra svar är idén med handpenning god, men scammingrisken tyvärr tämligen överhängande. Om säljaren inte ens kan hålla kvar bilen
utan handpenning, varför i helvete skall jag belöna densamma med 500-5000 kr för att, enligt den här tråden, "grundregeln" skall träda in, och jag skall bli blåst på mina pengar?
Om du sedan säljer en bil för 5000 kr, och jag swishar över, säg 1000 kr handpenning. Sen kommer jag och tittar på bilen, men känner att näe, det var inget för mig. Hur kan jag vara säker på att få tillbaka mina 1000 kr?
Jag är väldigt duktig på att höra av mig till såväl säljare som köpare i mina affärer. Har jag bestämt mig för affär, blir det så. Ofta är det jag som ligger på säljaren för att försäkra att affären inte bara är en tillfällig impuls. Verkar tyvärr som det även i nuvarande affär tycks finnas en hund begraven - nu börjar säljaren påstå att bilen har startproblem och är svår att köra. När jag erbjuder mig komma och titta/hjälpa till med felsökning skall någon annan komma och titta på bilen. Varför i helvete inte bara skriva att "tyvärr, bilen är inte i det skick jag utlovat, ta med en trailer så får du den för xxxxx".
Jag köper en annan bil, lokalt denna gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
Sålde en defekt bil för någon månad sedan på blocket för 5000 kr. Det ringde en snubbe som sa att han skulle ha den men att han inte kunde komma förrän på lördagen som var tre dagar bort.
Jag bad honom swisha över en femhundring, men det ville han inte... Han sa att han ville se bilen innan... Men samtidigt sa han att han skulle ha den... Hmm...
Jag svarade att han fick köpa den om den fanns kvar.
Nästa dag sålde jag den och slängde ju då iväg ett sms till honom att jag hade sålt bilen... Å gud vad arg han blev... Han hävdade ju envist att vi hade en överenskommelse...

Ja, alltså då verkar det ju vara en vacklande affär. Har du gjort klart att det är ok
ifall bilen finns kvar, då är det inga oklarheter där. Då borde ingen förväntan finnas. Så har det dock inte varit i mina fall - här har säljarna och jag kommit överens om visning och potentiell affär, den och den dagen. Jag gör med mina säljare klart att, "om jag nu tar ledigt från mitt jobb på xxxdag, bokar biljett och kommer till dig, då är det viktigt att bilen finns kvar, annars kan vi skita i det här och nu"
Att en köpare kommer och tittar betyder f.ö. inte att köparen skall köpa din bil. Det är inte alls säkert att din beskrivning av åkdonet motsvarar ens 10% av verkligheten.
Men det är hela tiden den här egocentrismen som tar över. Säljaren vill äta kakan (behålla bilen till en köpare som kommer om si och så många dagar), och ha den kvar (sälja till första bästa) utan konsekvenstänk å köparens vägnar. I nuvarande scenario, då bilfan legat ute ett tag och jag antar att det inte är någon affär det handlar om, mistes hela stycket - ingen impulsförsäljning och mitt intresse är bortblåst.