Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-21, 23:01
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Grundregeln upphör dock om man kommit överens om något annat. Det är tveklöst säljaren som är efterbliven (eller åtminstone autistisk) om vederbörande inte förstår att även andras liv kan komma i vägen. Det kan sluta illa om man lurar fel person. 91% av befolkningen har arbete och kan inte åka vilken dag och tid som helst, i synnerhet inte 30-100 mil.

Vill man att säljaren ska vänta i flera dagar på att man ska komma så swishar man över en liten handpenning omedelbart till säljaren.

Det finns inte en chans i helvetet att jag skulle hålla en bil, motorcykel, båt eller liknande åt en köpare i en eller flera dagar om jag inte fick en handpenningen.

Sålde en defekt bil för någon månad sedan på blocket för 5000 kr. Det ringde en snubbe som sa att han skulle ha den men att han inte kunde komma förrän på lördagen som var tre dagar bort.
Jag bad honom swisha över en femhundring, men det ville han inte... Han sa att han ville se bilen innan... Men samtidigt sa han att han skulle ha den... Hmm...

Jag svarade att han fick köpa den om den fanns kvar.

Nästa dag sålde jag den och slängde ju då iväg ett sms till honom att jag hade sålt bilen... Å gud vad arg han blev... Han hävdade ju envist att vi hade en överenskommelse...
Citera
2020-10-22, 08:32
Medlem
Profaxs avatar
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Skoda superb L&K 4x4 måste bort https://www.blocket.se/vi/93532341.htm

Verkar seriöst....
Citera
2020-10-22, 15:55
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej då, grundregeln gäller oavsett, vilket du själv fått erfara.
Det övriga är bara ditt eget tyckande.
Till att börja med finns ingen "grundregel". Vad du pratar om är en ömsesidig överenskommelse mellan köpare och säljare. Om det är måndag, och man kommer överens att göra affär på onsdag, då håller man den överenskommelsen. Det kallas god sed, och följes om man har minsta tillstymmelse av samvete i kroppen.

Din verklighetsfrånvända argumentation är i stil med att postleverantörer och varudistributörer bara har skyldighet att leverera till dem som bor/verkar närmast, att frisörer vid kö bara skall välja det hår som går snabbast, att taxibilen bara bör tar den körning som är kortast och att corona-patienter får vård inte utifrån behov, utan utifrån vem som kommer först in för testning. Så ser inte verkligheten ut, för vilket jag är evigt tacksam. Det finns ingen logik i att planera bröllop i två månader och den inplanerade dagen sätta på en brud på krogen av ren impulskontrollbefrielse, enligt "grundregeln".
Citera
2020-10-22, 16:01
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Grundregeln är att man säljer till den som dyker upp med slantar.
No fucking shit?

Om jag kommer överens med säljaren om att dyka upp två dagar senare, och säljaren bryter överenskommelsen, betyder detta att jag inte försökt dyka upp eller att mina pengar är slut?

Citat:
Du gör för stor grej av detta och har inte lidit någon skada, plus att bilar finns det gott om.
Det har du ingen aning om. Jag kan mycket väl ha tagit ledigt från jobbet, bokat kollektivbiljetter, tagit lån för att köpa bilen och sedan säljer idioten vidare.

Citat:
Däremot kan man lägga en handpenning för att låsa affären, antar att du inte gjorde det.
Handpenning är en bra idé, förutom att det är ett alldeles utmärkt sätt att bli scammad: https://sverigesradio.se/artikel/7013076.

Du lär dig när du köpt och sålt några

Citat:
Du lär dig när du köpt och sålt några
Vet inte hur mycket erfarenhet du har, men jag har ägt åtminstone 15 vardagsbilar under mina åtta år med körkort. Därtill några entusiastbilar, motorcyklar och ett par snöskotrar. Så det är knappast så att jag saknar erfarenhet från Blocket. Du verkar dock göra det, i ditt förespråkande av affärsmässig oseriositet.
Citera
2020-10-22, 16:16
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:

https://sverigesradio.se/artikel/7013076.

Ja jävlar, någon som har blivit blåst på en handpeng på en vara som kostar 400
Skärp till dig nu. Flera i tråden påpekar att det är handpenning som gäller om man ska låsa en affär. Behöver inte vara mycket. Köpare som "ska komma" finns det gott om, man stöter sällan på så många idioter som när man ska sälja sin bil, man säljer till den som dyker upp med pengarna. De seriösa köparna lägger en liten slant för att vara på säkra sidan. Jag har haft körkort i snart 30 år och kanske gjort några hundra bilaffärer, vad nu ditt försök till kukmätning hade för betydelse. "Affärsmässig oseriositet"...
Citera
2020-10-22, 16:34
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Vill man att säljaren ska vänta i flera dagar på att man ska komma så swishar man över en liten handpenning omedelbart till säljaren.

Det finns inte en chans i helvetet att jag skulle hålla en bil, motorcykel, båt eller liknande åt en köpare i en eller flera dagar om jag inte fick en handpenningen.
Ingen av nämnda tre "affärsmän" har i mina fall nämnt någon handpenning överhuvudtaget (inte heller den fjärde, som nu börjar te sig alltmer oseriös). Som jag skrev i ett av mina andra svar är idén med handpenning god, men scammingrisken tyvärr tämligen överhängande. Om säljaren inte ens kan hålla kvar bilen utan handpenning, varför i helvete skall jag belöna densamma med 500-5000 kr för att, enligt den här tråden, "grundregeln" skall träda in, och jag skall bli blåst på mina pengar?

Om du sedan säljer en bil för 5000 kr, och jag swishar över, säg 1000 kr handpenning. Sen kommer jag och tittar på bilen, men känner att näe, det var inget för mig. Hur kan jag vara säker på att få tillbaka mina 1000 kr?

Jag är väldigt duktig på att höra av mig till såväl säljare som köpare i mina affärer. Har jag bestämt mig för affär, blir det så. Ofta är det jag som ligger på säljaren för att försäkra att affären inte bara är en tillfällig impuls. Verkar tyvärr som det även i nuvarande affär tycks finnas en hund begraven - nu börjar säljaren påstå att bilen har startproblem och är svår att köra. När jag erbjuder mig komma och titta/hjälpa till med felsökning skall någon annan komma och titta på bilen. Varför i helvete inte bara skriva att "tyvärr, bilen är inte i det skick jag utlovat, ta med en trailer så får du den för xxxxx".

Jag köper en annan bil, lokalt denna gång.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Sålde en defekt bil för någon månad sedan på blocket för 5000 kr. Det ringde en snubbe som sa att han skulle ha den men att han inte kunde komma förrän på lördagen som var tre dagar bort.
Jag bad honom swisha över en femhundring, men det ville han inte... Han sa att han ville se bilen innan... Men samtidigt sa han att han skulle ha den... Hmm...

Jag svarade att han fick köpa den om den fanns kvar.

Nästa dag sålde jag den och slängde ju då iväg ett sms till honom att jag hade sålt bilen... Å gud vad arg han blev... Han hävdade ju envist att vi hade en överenskommelse...
Ja, alltså då verkar det ju vara en vacklande affär. Har du gjort klart att det är ok ifall bilen finns kvar, då är det inga oklarheter där. Då borde ingen förväntan finnas. Så har det dock inte varit i mina fall - här har säljarna och jag kommit överens om visning och potentiell affär, den och den dagen. Jag gör med mina säljare klart att, "om jag nu tar ledigt från mitt jobb på xxxdag, bokar biljett och kommer till dig, då är det viktigt att bilen finns kvar, annars kan vi skita i det här och nu"

Att en köpare kommer och tittar betyder f.ö. inte att köparen skall köpa din bil. Det är inte alls säkert att din beskrivning av åkdonet motsvarar ens 10% av verkligheten.

Men det är hela tiden den här egocentrismen som tar över. Säljaren vill äta kakan (behålla bilen till en köpare som kommer om si och så många dagar), och ha den kvar (sälja till första bästa) utan konsekvenstänk å köparens vägnar. I nuvarande scenario, då bilfan legat ute ett tag och jag antar att det inte är någon affär det handlar om, mistes hela stycket - ingen impulsförsäljning och mitt intresse är bortblåst.
Citera
2020-10-22, 16:47
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ja jävlar, någon som har blivit blåst på en handpeng på en vara som kostar 400
Spelar ingen roll om det kostar 400, 4.000 eller 400.000. Menar du att scamming för 400:- automatiskt omöjliggör scamming för 400.000:-? Rena Reddit-populismen detta.

Citat:
Skärp till dig nu. Flera i tråden påpekar att det är handpenning som gäller om man ska låsa en affär.
Spelar ingen roll om alla i tråden påpekar att det är handpenning som gäller. Det blir inte mer rätt (eller i detta fall mer fel) för det. Polisen varnar för bluffannonser – betala inte handpenning

Du får gärna låta dig blåsas, medan jag med affärs-/livserfarenhet och en gnutta sunt förnuft inte går på sådant vansinne.

Citat:
Behöver inte vara mycket. Köpare som "ska komma" finns det gott om, man stöter sällan på så många idioter som när man ska sälja sin bil, man säljer till den som dyker upp med pengarna. De seriösa köparna lägger en liten slant för att vara på säkra sidan. Jag har haft körkort i snart 30 år och kanske gjort några hundra bilaffärer, vad nu ditt försök till kukmätning hade för betydelse. "Affärsmässig oseriositet"...
Det förstnämnda kan jag helt hålla med om. Min största skräck att köpa bil är att den en dag skall säljas (därav har jag bara börjat satsa på fina klassiska japanare och stryktåliga åkdon för att minimera risken för haveri).

Skall kukmätning in i bilen har jag gjort tusentals affärer på Tradera, och har där aldrig haft i närheten av liknande problem som det senaste året på Blocket. Det är därför jag är så förvånad. Handpenning för dig må säkert fungera precis hur bra som helst, men risken att bli scammad och t.o.m. polisens avrådan säger tillräckligt för min del.
Citera
2020-10-22, 18:16
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Till att börja med finns ingen "grundregel". Vad du pratar om är en ömsesidig överenskommelse mellan köpare och säljare. Om det är måndag, och man kommer överens att göra affär på onsdag, då håller man den överenskommelsen. Det kallas god sed, och följes om man har minsta tillstymmelse av samvete i kroppen.

Din verklighetsfrånvända argumentation är i stil med att postleverantörer och varudistributörer bara har skyldighet att leverera till dem som bor/verkar närmast, att frisörer vid kö bara skall välja det hår som går snabbast, att taxibilen bara bör tar den körning som är kortast och att corona-patienter får vård inte utifrån behov, utan utifrån vem som kommer först in för testning. Så ser inte verkligheten ut, för vilket jag är evigt tacksam. Det finns ingen logik i att planera bröllop i två månader och den inplanerade dagen sätta på en brud på krogen av ren impulskontrollbefrielse, enligt "grundregeln".
Men gud vilken rappakalja. Jag har talat om för dig hur verkligheten ser ut. Du har själv fått erfara hur verkligheten ser ut. Du vill inte acceptera hur verkligheten ser ut. Du vill att verkligheten ska vara så som du tycker den ska vara, men det är den inte. Välkommen till verkligheten!
Citera
2020-10-22, 18:32
Medlem
avcs avatar
Citat:
Men gud vilken rappakalja. Jag har talat om för dig hur verkligheten ser ut. Du har själv fått erfara hur verkligheten ser ut. Du vill inte acceptera hur verkligheten ser ut. Du vill att verkligheten ska vara så som du tycker den ska vara, men det är den inte. Välkommen till verkligheten!

Det enda du klargjort är att du är för verklighetsfrånvänd för att ämna reflektera över din obildade åsikt. Om du på fullaste allvar tror på det du själv skriver, är mitt tips att starta företag inom servicebranschen, typ ett hotell i Alperna. Ta alla bokningar, som sedan ignoreras för varje spontanbesökare. Du kanske vaknar upp när du själv bokar resa och hamnar utomhus för att du planerat istället för att åka dit på ren impuls. Återkom sedan med inspiration om ditt företag överlever längre än två veckor.
Senast redigerad av avc 2020-10-22 kl. 18:52.
Citera
2020-10-22, 20:41
Medlem
Citat:
Den annonsen har nog nuvarande ägare lagt ut.

Det finns ytterligare en annons på blocket, där priset är 119000. Båda dessa priser är långt över marknadsvärdet.

https://www.blocket.se/annons/skane/volvo_s60_t4_powershift_momentum_r_design_180/88154567

Den annonserades ut i december för 73000, vilket kan vara rimligt för bilen fungerande, och det är nog vad nuvarande ägare gett för den.

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/ASW128

Aktuell annons:
https://www.blocket.se/annons/skane/volvo_s60_t4_motorras/90706760

Brooklands har sinnesjuka priser på sina bilar. De hade en Trabant för 100 000 kr och min fars gamla Daimler Double Six där de begärde över 100 000 också, när den var värt max 70 000 :P
Citera
2020-10-22, 23:28
Medlem
avcs avatar
BMW E46 320ci, 12 600 mil - https://www.facebook.com/marketplace/item/779557652905184

"Vinter pris , låg mil , hardtop , endast sommar körd"

122 000:-
Citera
2020-10-22, 23:37
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
BMW E46 320ci, 12 600 mil - https://www.facebook.com/marketplace/item/779557652905184

"Vinter pris , låg mil , hardtop , endast sommar körd"

122 000:-
Ta en skärmdump istället, vissa av oss skiter i facebooks övervakning (det kräver konto att titta på)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in