• 2
  • 3
2008-03-30, 19:10
Medlem
mediamarkts avatar
Finns ingen mening att vräka i sig varken mjölk eller yoghurt. Men att äta med måtta skadar inte. Kompletterar man sin måltid med yoghurt kan man t.om. sänka måltidens totala GI-värde, om maträtten innehåller produkter med högt GI. Fast om man äter fruktyoghurt som innehåller socker är det kanske inte jättebra ur GI-synpunkt, men då p.g.a. sockerhalten. För högt intag av produkter med hög kalkhalt kan vid kraftigt "överintag" leda till åderförkalkning.
Citera
2008-03-30, 19:14
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediamarkt
Finns ingen mening att vräka i sig varken mjölk eller yoghurt.
Gott, lågt GI, lätt att få i sig mycket kalorier och fullvärdigt protein?
Citera
2008-03-30, 19:36
Medlem
annsofies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollebolle
HOn förespråkar dock för att bada i mjölk!
Undra om hon provat det själv

Citat:
Ursprungligen postat av mediamarkt
Finns ingen mening att vräka i sig varken mjölk eller yoghurt. Men att äta med måtta skadar inte. Kompletterar man sin måltid med yoghurt kan man t.om. sänka måltidens totala GI-värde, om maträtten innehåller produkter med högt GI. Fast om man äter fruktyoghurt som innehåller socker är det kanske inte jättebra ur GI-synpunkt, men då p.g.a. sockerhalten. För högt intag av produkter med hög kalkhalt kan vid kraftigt "överintag" leda till åderförkalkning.
Man ska inte vräka i sig av nånting, att äta med måtta gäller allt. Man ska inte snöa in sig i en massa dieter, om man inte har bra och tillitsfull kunskap inom det. Vilket många "medelsvenssons" icke innehar. Drick din mjölk för tusan! Så du blir stor och stark
Citera
2008-03-30, 20:31
Medlem
mediamarkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Gott, lågt GI, lätt att få i sig mycket kalorier och fullvärdigt protein?

Jag sade vräka, inte äta. Håller med om att det är smaskens, jag dricker rätt mkt mjölk och äter fil varje dag. :]
Citera
2008-03-31, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I
...

Några saker:

*Laktos är inte en snabb kolhydrat
*Lättmjölk har inte högt GI
*Även om lättmjölk hade högt GI, så måste man dricka ~ 1.5l för att få det GI värdet.

Kungen har talat. Dricker alltid en liter lätt mjölk innan jag lägger mig. Hur kan det komma sig att laktos som är en disackarid har så lågt GI?
Citera
2008-03-31, 08:59
Medlem
mediamarkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan_ros
Kungen har talat. Dricker alltid en liter lätt mjölk innan jag lägger mig. Hur kan det komma sig att laktos som är en disackarid har så lågt GI?

Jag tror det har att göra med mättnadskänslan den ger dig, en mättnadskänsla som t.ex. läsk inte ger dig.
Citera
2008-03-31, 16:14
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanami
När Skipper tömde någons kyl för ett tag sen i Du är vad du äter, dissade hon lättmjölken. Vad kan det bero på? Jag trodde lättmjölk var helt okej...

Shes a woman.
Citera
2008-03-31, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jan_ros

Antagligen delvis för att den är 50% galaktos, som blir till glukos-1-fosfat som används till att byggas in som leverglykogen.

Delvis för att med dessa 50g kolhydrater så kommer 30g protein och 5g fett med som saktar ner upptaget.

Delvis för att kaseinet koagulerar i magsäcken och gör allt till en trögflytande sörja.
Citera
2008-03-31, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patience

Personligen är jag trött på den här yran om vad som är nyttigt och inte.

Ät saker som är gott och rör på dig lite så räcker det gott och väl.

Håller fullständigt med.

Viktigare med god mat än nyttig och inte lika god.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in