2008-09-25, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Alla sitter vi inlåsta i en bur. Vissa av oss väljer att grubbla över vad som finns utanför, hur vi kom dit och vem/vad som låste in oss, medans andra bara väljer att acceptera att vi är fast och istället ägnar tid åt att undersöka buren.
Sen finns där dom som lyckats övertala sig själva att där inte finns något utanför buren, eller inte vill tänka på att där kan finns något utanför buren.

Så tror jag på vetenskapen? De får fram resultat som våra sinnen kan uppfatta, upptäckter som går att finna i buren, så utifrån det blir svaret ja.

Men om du menar: tror jag att vetenskapen avslöjar dom absoluta sanningarna, att ingenting existerar utanför vetenskapen? Så nej.

Vetenskapen levererar vad den lovar, men är ytterst begränsad. Därför väldigt naiv att använda som mått på verkligheten.

Vet ej om jag gav dig något konkret svar, men denna frågeställningen är svår att bemöta med enbart ett ja eller ett nej.

Dom vetenskapliga förklaringsmodellerna är inte alltid korrekta. Fram till Galilei - som givetvis blev förföljd av kyrkan - trodde man att solen kretsade kring jorden. Det var alltså sant att solen kretsade kring jorden, man trodde att solen kretsade kring jorden och man hade goda skäl att tro det i o m kyrkans auktoritet jämte tidigare allmänt accepterade förklaringsmodeller. Alltså visste man att solen kretsade kring jorden. Idag säger man säg veta att jorden kretsar kring solen! Ingen har dock, vad jag vet, observerat fenomenet i fråga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in