2008-03-29, 16:59
Medlem
Defenestrations avatar
Tror ni på vetenskapen?

Gillar det här:

After a while he says, ``Do you believe in ghosts?''
``No,'' I say
``Why not?''
``Because they are un-sci-en-ti-fic.''
The way I say this makes John smile. ``They contain no matter,'' I continue, ``and have no energy and therefore, according to the laws of science, do not exist except in people's minds.''
The whiskey, the fatigue and the wind in the trees start mixing in my mind. ``Of course,'' I add, ``the laws of science contain no matter and have no energy either and therefore do not exist except in people's minds. It's best to be completely scientific about the whole thing and refuse to believe in either ghosts or the laws of science. That way you're safe. That doesn't leave you very much to believe in, but that's scientific too.'

diskussionsunderlag!
Citera
2008-03-29, 19:40
Medlem
pokereves avatar
"Det enda man vet med säkerhet: Är att man inte med säkerhet kan veta någonting" någon filosof
Citera
2008-03-29, 19:51
Medlem
meons avatar
Jag tror hellre på den nutida vetenskapen än tusenåriga sagor. Antagligen så blir jag lika lurad.
Citera
2008-03-29, 19:55
Medlem
Låt mig gissa: Du har nyligen upptäckt Robert Pirsig och tror nu att du funnit sanningens källa.

Vetenskapen baseras inte på hur saker är, utan på hur vi upplever att saker är. Det kan mycket väl vara så att världen runt omkring oss inte existerar. Men det spelar ingen roll eftersom vi ändå upplever att den existerar.
Citera
2008-03-29, 20:04
Medlem
Titus pollos avatar
Jag litar på resultaten som forskarna får fram om våran verklighet. Om jag inte gör det så kan jag själv verifiera att de inte ljuger, i teorin i alla fall. Vilket jag inte kan göra med vetenskapens motsats, t.ex. den organiserade religionen. Där måste jag lita på vad någon annan talar om för mig.
Nu har jag varken möjlighet eller kunskap att utföra de flesta vetenskapliga experiment, så slutsatsen måste bli att jag tror på vetenskapen. Det enda jag vet är min egen verklighet. Och på den tillämpar jag vetenskapliga teorier för att verifiera att den stämmer.
Citera
2008-03-29, 20:20
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defenestration
Tror ni på vetenskapen?

Gillar det här:

After a while he says, ``Do you believe in ghosts?''
``No,'' I say
``Why not?''
``Because they are un-sci-en-ti-fic.''
The way I say this makes John smile. ``They contain no matter,'' I continue, ``and have no energy and therefore, according to the laws of science, do not exist except in people's minds.''
The whiskey, the fatigue and the wind in the trees start mixing in my mind. ``Of course,'' I add, ``the laws of science contain no matter and have no energy either and therefore do not exist except in people's minds. It's best to be completely scientific about the whole thing and refuse to believe in either ghosts or the laws of science. That way you're safe. That doesn't leave you very much to believe in, but that's scientific too.'

diskussionsunderlag!

Hur menar du att detta är ett diskussionsunderlag? Det förbryllar mig alltid att folk kan läsa sådant här dravel och anse det ens vara värt att funderar över. Av någon anledning så om man formulerar en liknelse eller allegori över något så säger alla:
- ooh, vad sublimt. Det betyder ju verkligen att man måste se på detta med nya ögon.
Om man verkligen tycker att spöken och vetenskapliga lagar/teorier är jämförbara och att det på något sätt skulle visas av pekoralet ovan, så innebär det rimligtvis att man:

a) helt saknar läsförståelse
b) inte har den blekaste aning om vad vare sig vetenskap eller spöken är.
Citera
2008-03-29, 20:28
Medlem
Spår av nötters avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=648760

Ehh, du har bara tagit texten från din förra tråd och skrivit "diskussionsunderlag!". Uh.. nej jag funderar på om du är helt nykter så att säga?

edit: såg att du adderade en liten "Tror du på vetenskapen?". Det är trots det ett väldigt glest underlag.
Citera
2008-03-29, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
"Det enda man vet med säkerhet: Är att man inte med säkerhet kan veta någonting" någon filosof

Han kom fram till att de enda du vet är att du tänker. Kommer inte ihåg hans namn.
Citera
2008-03-29, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Defenestration
Tror ni på vetenskapen?

Ja, jag tror på vetenskapen. Jag tror dessutom också att de allra flesta kan skriva fan så mycket bättre huvudinlägg än en sketen oneliner-frågeställning - även om uppenbarligen inte alla faller in i den kategorin...

Citera
2008-03-29, 20:40
Medlem
leguanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suliot
Han kom fram till att de enda du vet är att du tänker. Kommer inte ihåg hans namn.

Menar du Réne Descartes som sa: Jag tänker, alltså finns jag?

Ja, jag liter på vetenskapen, speciellt när den är baserad på matematik(den enda sanningen) haha
Ingen vetenskapsman tror jag hävdar att hans svar är det som verkligen stämmer utan i sånna fall det svaret som bäst stämmer in på frågan som ställts. Kanske blev lite luddigt, hehe.
Senast redigerad av leguanen 2008-03-29 kl. 20:52.
Citera
2008-03-29, 20:44
Medlem
Agent|Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suliot

Descartes (cogito, ergo sum), vilket inte är det som pokereve refererar till.
Citera
2008-03-29, 21:13
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokereve

Socrates

Och citat är "I know nothing except the fact of my ignorance"

On Topic: Eftersom vetenskapen är det "mest sannolika" har jag valt att tro på den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in