Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Scenariot:
Vi hittar en annan varelse ute i rymden som kan föras till jorden och utföra sysslor. Kalkyler visar på att det är lönsamt att frakta stora mängder av denna varelse till jorden. Varelsen är lik oss men är grön till hyn men har ingen tunga och verkar inte ha intelligensen vad vi vet att kommunicera. Dock så verkar varelsen intelligent. Skulle vi kunna med gott samvete sätta denna varelse i arbete på fälten och slå den tills den lyder? skulle vi betrakta den som en jämlike eller skulle vi utnyttja varelsen för profit likväl vi gjort med djuren?
Frågeställningen är jätteintressant! Jag skulle dock vilja göra den mer realistisk. Låt oss anta att man skulle hitta människoliknande apor, ex små upprättgående varelser som är väldigt lika människor. Låt oss anta att dessa är så begåvade att de går att lära enklare sysslor som att städa, bära saker osv. Skulle de får medborgerliga rättigheter, få rösta osv eller skulle de bli trälar eller djurparksinventarier?
Personligen tror jag att det hela avgörs i fallet ovan (sett till begåvning och utseende) om varelsen kan prata. Kan den härma våra ljud och göra sig förstådd verbalt, även om det är bara enkla ord och fraser, så tror jag att man skulle stifta särskilda rättigheter för den. Rösträtt är jag tveksam till även om det i vårt PK-samhälle säkert skulle höjas röster för detta.
Jag tror att olika länder skulle hantera detta olika, västerlandet skulle propagera för att varelserna skall i så stor utsträckning lämnas ifred i reservat medan andra länder ex stora fabriker i Kina osv skulle kanske kunna utnyttja dem som arbetskraft.