2008-03-29, 13:41
Medlem
gubbjävels avatar
Hejsan!
Håll i er, för nu kommer jag med all säkerhet ställa dagens dummaste fråga känns det som.

Såhär ligger det till. Jag var lite nyfiken på att testa fedora på min laptop, så jag tänkte testa köra det i VmWare för att då få klicka runt lite och se hur det ser ut. Allt i installationen fungerar klockrent och känns smidigt. Men så då allt är klart kommer jag till en skärm där jag ska logga in. Men vad jag än skriver så kan jag inte logga in. I installationsprogrammet ombads jag skriva ett root-password vilket jag gjorde. Men med bara ett lösenord och utan användare kommer jag ju inte långt. Nåväl, såhär ser rutan ut där det tar stopp.
Hjälp en total nybörjare på Linux lite är ni snälla

http://img187.imageshack.us/my.php?image=apajz1.jpg
Citera
2008-03-29, 13:46
Medlem
Ödlans avatar
ditt användarnamn är "root", lösenordet är vad du angav. att sitta inloggad som root är inte att rekommendera. skapa hellre en annan användare som du lägger i gruppen "wheel" som du loggar in med :-)
Citera
2008-03-29, 13:48
Medlem
fcuk.s avatar
Har inte så stor erfarenhet av linux men det är väll åndå root du ska logga in som?

Så testa användarnamnet root
Citera
2008-03-29, 13:51
Medlem
gubbjävels avatar
Hahaha..snacka om att vara insnöad på windows. JAg satt och testade admin, administrator och en massa sådant. MEn mja..nu när jag körde root så gick det ju som en dans. Tusen tack ska ni ha. Tur att man har koll

Förbaskat snabba och bra svar man fick ju, underbart!
Senast redigerad av gubbjävel 2008-03-29 kl. 13:53.
Citera
2008-03-29, 13:51
Medlem
Ubbegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbjävel
Hejsan!
Håll i er, för nu kommer jag med all säkerhet ställa dagens dummaste fråga känns det som.

Såhär ligger det till. Jag var lite nyfiken på att testa fedora på min laptop, så jag tänkte testa köra det i VmWare för att då få klicka runt lite och se hur det ser ut. Allt i installationen fungerar klockrent och känns smidigt. Men så då allt är klart kommer jag till en skärm där jag ska logga in. Men vad jag än skriver så kan jag inte logga in. I installationsprogrammet ombads jag skriva ett root-password vilket jag gjorde. Men med bara ett lösenord och utan användare kommer jag ju inte långt. Nåväl, såhär ser rutan ut där det tar stopp.
Hjälp en total nybörjare på Linux lite är ni snälla

http://img187.imageshack.us/my.php?image=apajz1.jpg

Går det inte att logga in som root, eller ärproblemet att du vill skapa fler användare, men vet inte hur man gör ?
För att skapa fler användare, logga in på root-kontot, öppna en terminal och skriv:

Kod:
 #adduser användarnamn 
sedan kommer du att ombedes sätta ett lösenord till din nya användare.

för att modifiera din nya användare, kan du använda dig utav kommandot "usermod".

Hoppas att detta löser ditt problem.
Citera
2008-03-30, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbegubben
sedan kommer du att ombedes sätta ett lösenord till din nya användare.

Nej, i fedora måste man skriva
Kod:
# passwd användarnamn
då kan man skriva in ett lösenord. Men om man ändå är inloggad grafiskt så finns grafiska verktyg. Kolla under "System" -- "Administration" -- "Användare och grupper". Det konstiga med det hela är att programmet firstboot ska startas vid första uppstart. Då ska man få skapa ett använarkonto, ställa in brandvägg m.m. Den har tydligen hoppat över det av någon anledning.
Citera
2008-03-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbjävel
Jag var lite nyfiken på att testa fedora på min laptop, så jag tänkte testa köra det i VmWare för att då få klicka runt lite och se hur det ser ut. Allt i installationen fungerar klockrent och känns smidigt. Men så då allt är klart kommer jag till en skärm där jag ska logga in. Men vad jag än skriver så kan jag inte logga in. I installationsprogrammet ombads jag skriva ett root-password vilket jag gjorde. Men med bara ett lösenord och utan användare kommer jag ju inte långt.

Normalt vid installation av Fedora brukar det komma upp ett program vid första starten som ger dig möjlighet att skapa användare, konfigurera brandväggen, och sådant. Gjorde det inte det för dig?
Citera
2008-03-31, 23:48
Medlem
gubbjävels avatar
Mja, var ju det som var lite konstigt. Att jag inte fick möjligheten att under installationen lägga till användare, ställa in brandvägg osv. Testade köra installationen 4-5 gånger men erbjöds aldrig denna möjlighet, konstigt. Men det löste sig ändå tack vare er pågar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in