2008-03-29, 01:15
Medlem
goboondocks avatar
Ska då för första gången i mitt oäventyrliga liv tälta jag ska med 3 kompisar frilandstälta ute i skogen(eller på något annat ställe, inte camping iallafall). Det vi pratar om iochförsig inget vildmarksliv utan vi ska bo utanför stan(dels för att spara pengar )

Vad ska man tänka på?
Vad är viktigt att ha med sig?
Hur skyddar man grejerna när man drar ut på stan och röjer ?
osv...

Kom med alla tips ni har så är ni snälla

om tråden är felplacerad, var god flytta
Citera
2008-03-29, 02:33
Medlem
Oneofakinds avatar
Öh,

-Tält
-En go sovsäck
-Ficklampa
-Machete (Kul att röja med i skog när man har tråkigt så man kan elda som faaaaan)

Sen får ni väl se till att gömma prylarna under en gran eller något när ni ska in i stan. Är ni väldigt rädda om grejerna kan väl en förvaringsbox (i stan då..) eller två vara bra.

Förstör eller skräpa inte ner för mycket.

Detta hjälper säkert ooootroligt mycket,
Citera
2008-03-29, 07:10
Medlem
Arasalls avatar
Ett tips: Latrinspade

Det blir ganska mycket skit på 4 pers under några dagar, särskilt om ni ska slå runt lite. Problemet är ju att ni inte bör ställa upp tältet på någon rastplats eller liknande eftersom ni tänker överge "lägret", alltså har ni troligen inte tillgång till något dass.

I övrigt är det väl bara basic campinggrejor ni behöver. Tält, sovsäck (ska du ut nu i dagarna duger INTE en billig biltemasäck, det är för kallt), spritkök, tändstickor, kniv, ev. kylbox, vattendunk, kåsor och sked räcker ofta, bränsle till köket. Ficklampa, gaslykta eller båda. Beroende på hur beruskad du tänker bli, liggunderlag eller luftmadrass. Underställ att sova i. Toapapper ska du inte glömma, heller inte soppåsar. Som sagt - skräpa inte ned!

Ta med alla värdesaker när ni ska iväg, leta reda på en gran med täta och lågt hängande grenar och slå in alla prylar i en grön presenning och stuva inunder.

Tänker ni BARA sova där, och inte ens käka frulle vid lägret så kan du stryka köksutrustningen också, men det är jäkligt skönt att kunna värma lite kaffe/tevatten på morgonen när man legat och huttrat.
Citera
2008-03-29, 16:37
Medlem
Plastpåsar! Alltid bra att ha grejer i, för regnar det har saker en tendens att bli blöta.
Citera
2008-03-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
(ska du ut nu i dagarna duger INTE en billig biltemasäck, det är för kallt)
Den duger bra. Han behöver inte ligga helt naken i sovsäcken och något säger mig att det är inte norrut de ska tälta.
Citera
2008-03-29, 19:06
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Den duger bra. Han behöver inte ligga helt naken i sovsäcken och något säger mig att det är inte norrut de ska tälta.

Njaaaa .... Här i östergötland var det då nere under nollstrecket inatt, så jag menar definitivt att något bättre behövs. Det blir faktiskt kallare än man tror.
Citera
2008-03-29, 21:11
Medlem
Så här är dets avatar
Mitt tips är en mössa och ett par varma sockor om man ska tälta nu i dagarna för man ska inte underskatta hur mycket värme som man förlorar med huvudet bart. Dessutom ska man dra upp sovsäcken ända upp till hakan och inte ha den som ett täcke vid bröstkorgen.

Om ni har tillgång till bil så kan en säck med torra vedklabbar och en dassrulle för att tända elden vara bra.
Citera
2008-04-01, 20:07
Medlem
Tänkte att jag kunde ta det här i den här tråden istället för att skapa en ny

Jag och en kompis ska dra ut i skogen snart, vi har bestämt oss för att vandra ungefär fem-sex mil till en sjö. Vad behöver vi som vi inte redan har? Finns det någonting speciellt vi ska tänka på? Vi är verkligen inte mycket erfarna men jag är rätt så säker på att vi båda har fysiken och även psyket som krävs =)

Vi har;

Tält
Sovsäck
Väska
Mat (vi har tänkt att ta med oss en massa korv vi kan grilla)
Kompass
Tändstål/tändare

Har förmodligen glömt något men fyll gärna på, skulle inte vara kul att finna sig i en omöjlig situation två mil inne i skogen

Kan även passa på att fråga, båda av oss har helt vanliga skor, borde man köpa några speciella "vandrar-skor" eller passar det bra med helt vanliga skateskor? Finns det några ni kan rekommendera under 500lappen?

Tack
Citera
2008-04-01, 22:48
Medlem
ZätaGustavs avatar
Liggunderlag, karta, kök (med tillbehör som bränsle, kåsa etc.), yxa eller kniv. Lite mer käk och en mobiltelefon med laddat batteri. Slutligen vatten.

Om ni inte går UL men den kompetensen saknar ni utifrån inlägget.

Ni kommer att klara er på de första utrustningsförslaget men får det bra med det andra. Är ni bara ute över natten så klarar ni det gott i era vanliga skor (som dock blir blöta) annars finns det säker några gummistövlar hemma...

/Zäta
Citera
2008-04-01, 23:14
Medlem
buntishs avatar
angående skorna skulle jag tänka över både en och två gånger, dom är inte optimala för det ni ska göra, iofs är inte det inte särskillt lång ni ska vandra, men räkna med att det kan bli blött och blåsor och andra små otrevliga saker. halkrisk även?

jag har mina egna entis skor som referns nu, sen vet jag ju inte om ni har liknande alls, men jag skulle ta några andra. Jävligt skönt med vattentäta skor/kängor.

att lägga till på listan, några mer bekväma grejer som inte är nödvändiga men kan vara nice att ha med..

-termos(ha enbart vatten i) sen kaffepulver/tea. riktigt nice att ha.
-vattenfalskor. Ev. puritabs eller andra vattenrenande tabletter, dock smakar vattnet bajs oftast!
-toa papper.
-hamprep, eller vad det heter, bra att hänga upp blöta klädder på.

tar ni med er kök så kan ni ju ta med nått extra mat, nudlar etc..

ta med ombyte ni kan sova i om ni ska ut nu. mössa också.

Lycka till.
Citera
2008-04-02, 00:40
Medlem
Tackar för alla tips

Ja, tvekar lite på mina skor. I sommar ska jag även på en lång vandrings/kajak "semester" så det kanske är lika bra att geara upp sig redan nu

Vad menas med "UL"?
Citera
2008-04-02, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alikz
Tackar för alla tips

Ja, tvekar lite på mina skor. I sommar ska jag även på en lång vandrings/kajak "semester" så det kanske är lika bra att geara upp sig redan nu

Vad menas med "UL"?

UL = ultralätt, dvs man vandrar med så lätt packning som möjligt utan att försumma att ta med det nödvändiga i ryggsäcken. Detta har närmast gjorts till en sport i sporten bland de verkliga konnässörena. Ingenting du direkt behöver tänka på inför er utflykt, men det är ALLTID bra att försöka få ner vikten på packningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in