2008-06-06, 00:16
Medlem
Nadss avatar
för det priset vill jag vara med på en mc
Men som sagt hur seriöst kan det vara när det är honda?
Citera
2008-06-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nads
för det priset vill jag vara med på en mc
Men som sagt hur seriöst kan det vara när det är honda?

Jag har varit i kontakt med säljaren av Hondan, och det ser la sådär ut....
Han har skickat mejl med detaljer, med fraktkostnader.

Men det känns endo fel på något sätt, priset är nästan för billigt. Försökte googla ner företaget, men hittar de endast i alibaba, plus så är de gratismedlemmer, och inga "gold suppliers".

Jag får ta reda på mer om de, innan det blir någon affär

Har räknat ut att utöver MC priset, så blir kostnaden av tull, moms etc undefär 13000
Citera
2008-06-06, 09:26
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchod

Men det känns endo fel på något sätt, priset är nästan för billigt. Försökte googla ner företaget, men hittar de endast i alibaba, plus så är de gratismedlemmer, och inga "gold suppliers".

Har räknat ut att utöver MC priset, så blir kostnaden av tull, moms etc undefär 13000

Känns som en blåsning men tänk även på att du behöver ett COC-intyg för att kunna regga den i Sverige.
Citera
2008-06-06, 14:01
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchod

Låter väldigt misstänksamt, Till 90% säker på att det är en blåsning!
Vet många som blivit blåsta på ganska stora summor, Problemet är ju att det är omöjligt för polisen att komma åt dom så dom kan härja helt fritt.
Tyvärr nästan mer regel än undantag för blåsning om man inte köper av någon med riktigt bra referenser.

Googla på deras gatuadress och se om du hittar något, Jag gjorde så förut och det såg skumt ut så jag kontaktade en slumpvis utvald person på Skype som bodde i den lilla staden det berörde och som faktiskt hjälpte mig kolla upp lite.

Personligen skulle jag aldrig köpa något via Alibaba om det inte är en Goldsupplier med väldigt bra referenser.
Blocket blåsningar är rena lekstugan jämfört med detta.
Går man på detta så går man säkert på Nigeria brev också....
Senast redigerad av svengöran 2008-06-06 kl. 14:10.
Citera
2008-06-08, 12:36
Medlem
Miller418s avatar
Jag har saxat ut några tips på hur man kan kolla upp företag som man vill göra affärer med, några av tipsen är snarlikna men orkade inte lägga ihop dem:

Simple Procedure to Verify:

1. Ask for the phone number and fax number,
and call the numbers they provide to confirm that they are available on those numbers.

2. Check with the business registrar
in the country of the supplier to ensure that the business is legitimate and licensed.

3. Pay for a sample before purchasing
in bulk to be sure that the product meets your expectations. Or, ask for the freight collection terms of sending the requested samples, especially if your product is more expensive among other general goods.

4. Ask for an inspection service
to ensure the products meet the required general standards and that they match the quality of the samples provided.

5. Make sure you do not pay for products in cash.
Use L/C or D/P for payment instead.

6. If the trader keeps on talking about payment
or other sensitive issues rather than pursuing the regular business process, caution is advised in the transaction.

7. In addition, you are suggested to take the necessary legal measures
in the event of any trade dispute or perpetration.

8. Confirm contact details
Always confirm if the address, phone number and email address given to you by your trading partner belongs to the same company. If a trader provides inconsistent contact details, for example an address in the USA and phone number from another country, we recommend you look up the address in the local phone directory, obtain the local phone number, and call this number to confirm that the person you are in touch with actually works for the company. Similarly, if a partner's email heading states that they work for a certain company, you should verify this. Be aware that some scam artists alter their return email address heading to make it look like they work for a company when, in fact, they don't.

9. Check the partner's background
Background checks from independent third-party sources include a search for legal registration and credit reports. In many countries, the existence of a company and its legal status is a matter of public record. Check the company’s registry in the partner's country to ensure that the company exists with a valid registration. If you cannot gain independent access to your partner's registration information, ask your partner to provide you with a Certificate of Good Standing issued by the company’s registry office in his/her country or state/province. You can also gain further knowledge about your partner by ordering a credit history report from a local credit agency. Credit history reports contain information about the partner's business history in their relationships with banks and other trading partners. Contact credit agencies that can provide credit history reports.

10. Meet your partner in person
Whenever possible, meet your business partner in person and visit their company's facilities. While the Internet offers you a wealth of information on your potential partner, that enables you to make an initial assessment, there is no substitute for face-to-face contact.

11. Protect yourself when ordering or providing samples
Buyers should order a sample before committing to a purchase order to be sure that the product meets their expectations. Sellers should request payment for a sample and/or payment for shipping costs before you send out the sample, especially if your product has a high resale value.

12. Use pre-shipment inspection services
If you are a buyer, you can protect yourself against poor quality by ordering a pre-shipment inspection of the products. You can demand the inspection as a condition of payment.

13. Protecting yourself against payment risks as the seller
If you are a seller and have not been doing business with your partner for very long, avoid selling your products on open-account (in which case you are extending credit to your buyer). Instead ask your buyer to open a letter of credit (L/C).

14. Protecting yourself against payment risks as the buyer
If you are a buyer, sometimes a supplier may ask you for a deposit (usually 30%) before they accept your order. While this is not unusual between longstanding trading partners, if you are doing business with the supplier for the first time, make sure you have done sufficient background checks on the supplier before you agree to the deposit, or ask for a different form of payment, such as a letter of credit. If the seller seems more focused on payment than any other issue or indicates that cash payment must be made urgently, more caution should be given to the transaction. Be extra cautious when the seller asks you to send money to an account whose real owner cannot be traced: for example, you cannot trace the real name of the person behind an account with a wiring service such as Western Union.

15. Suspect shipping or contact addresses Pay close attention to shipping or contact addresses located in regions with high reported incidences of online fraud, such as Eastern Europe, Western Africa and Central America.

Credit Agencies List
You can contact the following credit companies to get credit reports on the traders for which you need more detailed information:
• Dun & Bradstreet (D&B): The world's leading provider of business information, enabling business-to-business commerce for nearly 160 years.
• Asian Company Profiles Ltd (ACP): A subsidiary of the FBR Group of companies, market leaders in providing Asian corporate information and support to international businesses operating in Asia.
• Huaxia Credit Ltd. (Now known as Huaxia D&B) A leading provider of Chinese business credit information and ratings.
• Xin Hua Xin (China)
• Coface Group: A complete seamless service offering protection to enterprises.
Citera
2008-08-09, 15:50
Medlem
Någon som kan berätta hur man handlar därifrån? Måste man ha företag när man registrerar sig?
Citera
2008-08-20, 18:45
Medlem
speedycarlitos avatar
håller också på och kollar lite på sidan.
nej man behöver inte ha företag för och registrera sej.

undrar lite bara.
vad ska man kolla efter först och främst . trustpass?
sen gold supplier?
finns det några omdömen man kan läsa om företagen ?
ex tradera - privatpersoner?

mvh
Citera
2009-03-25, 20:04
Medlem
melus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedycarlito
håller också på och kollar lite på sidan.
nej man behöver inte ha företag för och registrera sej.

undrar lite bara.
vad ska man kolla efter först och främst . trustpass?
sen gold supplier?
finns det några omdömen man kan läsa om företagen ?
ex tradera - privatpersoner?

mvh

Vill också veta vad "gold supplier" är?
Och vad man skall göra för att vara 100% säker på att de kommer skicka varan?
Citera
2009-03-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Länka den specifika modellen. Troligtvis är det bara en look-a-like, 200-kubikare som har 15 hästar och rasar ihop efter en sommar. Kom en ström av de cyklarna för 2 år sen, massa på blocket för 12 papp, kostade 15 nya. Finns på trendimport bland annat.

Största säkerhet är det inte en KTM, kolla på KTM.com efter officiella leverantörer.
Hur är det med CE-märkning, behövs det på dom?
Varför skulle KTM (ett Österrikisk företag) dumpa priserna via Kina, det är 100% att det är en icke CE-märkt kopia.
Citera
2009-03-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Känns som en blåsning men tänk även på att du behöver ett COC-intyg för att kunna regga den i Sverige.
Är det nått liknande CE-märkning?
Citera
2009-03-26, 10:26
Medlem
melus avatar
Hjälp!

Snackade med en kille via Alibaba.com om att köpa Nokia telefoner. Killen hade alla möjliga telefoner. Men jag var intresserad av Nokia E75 (vilket inte kommit ut i Finland, var jag för tillfället är bosatt). Frågade priser och så.

Han gav mej priset 340 Dollar. Vilket ger ca 266 Euro. Och ca 2846 SEK.
Från detta gav han mej ytterligare 10% billigare om jag beställde 10 styck eller mer.

Sen började jag undra över tangenterna på telefonen. För de som vet har Nokia E75 ett utdragbart tangentbord. Jag skulle ju behöva ÅÄÖ för att få telefonerna sålda i Finland eller möjligen Sverige. Så jag frågade om det var möjligt, killen svarade ja och att de fått beställningar med arabiska tangenter.
Låter ju ganska trovärdigt med tanke på att våra egna telefoner som vi pratar med dagligen och kan skicka SMS med ÅÄÖ är tillverkade i Kina t.ex.

Men nu kommer det konstiga!
Om vi säger att jag får dem för 266 EUR (2846 SEK) och sälja dem för vi säger 350 EUR (3744 SEK) så skulle jag gå 84 EUR (898 SEK) på plus.
Jag skulle troligen inte behöva betala skatt för att jag säljer dem på Trader.com, Huuto.net etc.
Men då kollade jag upp på en prisjakt.se liknande sida (i Finland) att den billigaste Nokia E75 kostade 450 EUR (4814 SEK).

Så hur kan min kille sälja dem så billigt till mej?!

OBS! ALLA TELEFONERNA VAR ORGINAL GJORDA PÅ NOKIAS FABRIK!
FÖRETAGET HADE ÄVEN TRUSTPASS OCH GOLD SUPPLIER PÅ ALIBABA.COM!
Citera
2009-03-26, 10:32
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melu
OBS! ALLA TELEFONERNA VAR ORGINAL GJORDA PÅ NOKIAS FABRIK!
FÖRETAGET HADE ÄVEN TRUSTPASS OCH GOLD SUPPLIER PÅ ALIBABA.COM!

Och det vet för att?

Att det blir billigare när du inte räknar med att betala moms, tull och skatter är inte så konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in