2008-03-28, 19:59
Medlem
Kör jag någon ryggövning får jag ont i längst ner på ryggen på vänster sida. Det onda kommer antingen direkt eller dagen efter. Jag har haft problem med detta till och från sen jag som 16 åring körde marklyft med dåligt utförande. Jag är 20 nu. Jag har haft långa perioder (6 månader) helt utan träning och ändå har inte problemet försvunnit.

Jag vet inte om det spelar nån roll men min mage är asymmetrisk också. På vänster sida är midjan rak som ett |, på höger sida är midjan inåtkurvad som ett C.

Vad ska jag göra?

EDIT: glömde skriva att ryggen liksom buktar ut mer på vänster sida.
Senast redigerad av kruxormasko 2008-03-28 kl. 20:10.
Citera
2008-03-28, 20:07
Medlem
båtflyktings avatar
Samma symtom som ja haft när ja tränade,läkare kom fram till att ja hade diskbrock och ischias sluta me att ja fick operera mig. Nu e jag bra i ryggen men får akta mig resten av livet att inte lyfta för tungt och fel.
Citera
2008-03-28, 20:16
Medlem
båtflyktings avatar
Ischias är ryggvärk som strålar från ryggens nedre del ut i ena benet och ibland ända ned i foten. Det finns också falsk ischias som bland annat kan bero på överbelastning av ryggen.

Ischiassmärta försvinner stegvis. Om du får svårt att kontrollera urin och avföring eller förlorar känsel i underlivet ska du söka vård akut.

Ischias ger smärtor som strålar ut från ryggen ner i benen och ibland ända ned i foten. Ischiassmärtor är vanligast vid diskbråck och beror då på att den utbuktande disken trycker mot nerver i ryggens nedre del.
Citera
2008-03-28, 20:22
Medlem
Tack för informationen.
Senast redigerad av kruxormasko 2008-03-28 kl. 20:32.
Citera
2008-03-28, 21:55
Medlem
Axons avatar
Låter som lumbago. Diskbråck är relativt ovanligt och hade du haft det hade du haft så ont att du inte kunnit röra dig.

Ischias kallas det bara när ischiasnerven är påverkad och smärtan strålar ned i benet, har inget med ryggvärk att göra.
Citera
2008-03-28, 23:15
Medlem
drgreens avatar
Har samma problem nu, fast det är ganska nyligt.
Har ont nere i högra sidan av ryggen, en bit ovanför asset.
Antar jag fått det då jag kört mark fel kanske eller nått.
Är det nån som vet om det är allvarligt ?
Jag har kört på några veckor nu fast det gör lite ont.
Citera
2008-03-29, 00:31
Medlem
Mr.Mes avatar
Ja har samma problem, de kommer o går lite då o då.
Var hos en kiropraktor som rättade till den och gav mig tips på stretch övningar. Den nedre delen av ryggen var sne,inte mkycket men tillräckligt för att de ska göra ont son FAAAN. Mycke vanligt tydligen.
Så sök upp en kiropraktor till o börja med är mitt tips.
Citera
2008-03-29, 01:23
Medlem
Drooms avatar
Har haft det där för kanske en 4-5 månadersedan, efter dåligt utförd knäböj.
Har sedan dess varit lite försiktig och smärtan försvann.
Provade dock att knäböja 100kg igår för första gången, har nu exakt samma värk i ryggen igen. Blir till att göra högreppare och komplettera med maskin i en månad nu.

Är dock rätt symmetrisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in