2008-03-28, 16:35
Medlem
Jo jag har köpt delar till att bygga en HTPC, och fick sakerna idag, och började plocka upp de för att skruva ihop sakerna. Men jag reagerade direkt på att jag inte såg någon "stor mettalplatta" att sätta moderkortet på och sedan sätta hela plattan i chassit. Har ingen erfarenhet av att bygga datorer, kan mest standardsaker.

Så min fråga är, måste man ha en sån platta? (I/O board tror jag det heter)

Moderkortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341107

Chassit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340088

Vill som sagt helst ha så snabb hjälp som möjligt. Vill få ihop datorn idag.
Citera
2008-03-28, 16:58
Medlem
zenbioss avatar
Aldrig byggt nån sån, men sätter du inte det rakt i lådan då?
fast så klart med distanser mellan kort o låda som vanligt?
kanaske inte fungerar samma i dem lådorna eller?
Citera
2008-03-28, 17:09
Medlem
I/O board är den plattan som sitter på baksidan vid alla kontakter. Är det den plattan du saknar? Den plattan ska följa med. Någon annan platta behövs ej. Mellan chassit och moderkortet så bör det bara vara ett antal distanser som skruvas in i i chassit och sedan skruvas moderkortet in i dem.
Citera
2008-03-28, 17:09
Medlem
Jo det är ju de det gör. Kortet sitter fast i chassit, och det känns inte alls korrekt. På tal om distanser, så verkar det som jag fått med 2 stycken. Ser iaf ut som detta, men jag tänkte, 2stycken, kan det räcka? Känns som kortet kommer sitta mycket ostabilt då. Känns även som moderkortet kommer lite högt upp emot utgångarna med då.

Finns det ingen som kan ge ett rakt svar om vad jag måste göra? hehe
Citera
2008-03-28, 17:14
Medlem
Okey, så det är distanser jag behöver isf. Jag fick ju med 2 stycken. Men jag menar, 2 stycken? Ska det räcka?

Skruvade nyss fast moderkortet i lådan och kände, och trycker man lite på moderkortet så känns det som det tar emot lådan. Kan ju inte vara bra?
Citera
2008-03-28, 17:24
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaHESTEN
Okey, så det är distanser jag behöver isf. Jag fick ju med 2 stycken. Men jag menar, 2 stycken? Ska det räcka?

Skruvade nyss fast moderkortet i lådan och kände, och trycker man lite på moderkortet så känns det som det tar emot lådan. Kan ju inte vara bra?
Två stycken räcker inte, rent livsfarligt för burken. Tanken med distanserna är ju att moderkortet inte ska få kontakt med chassit, och inte böja sig när du trycker i pci-kort eller minnen.

Fick du inte med distanser med vare sig moderkortet eller lådan? I så fall bör du nog knata ut och köpa några stycken, 6st brukar det vara. Dra fast dem i chassiplåten i höjd med hålen i moderkortet, sen skruvar du fast moderkortet i distanserna.
Citera
2008-03-28, 17:36
Medlem
Förstår vad du menar. Men det sett ju "inbyggda" distanser i chassit. Sedan 3 extra hål att sätta i 2 distanser som följde med, för att passa denna sorten av moderkort. det var just i ett hörn som moderkortet kunde ta lite. Men när man satt i distanserna där som skulle, och det var i just det hörnet, så tar moderkortet inte i någonstans. Så jag tror felet är fixat?! Eller är jag dum nu igen?

Nu när jag sätter fast moderkortet så sitter de fast med 6stycken skruvar, där 2 av dem är distanserna jag fick med.
Citera
2008-03-28, 17:45
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Förstår vad du menar. Men det sett ju "inbyggda" distanser i chassit. Sedan 3 extra hål att sätta i 2 distanser som följde med, för att passa denna sorten av moderkort. det var just i ett hörn som moderkortet kunde ta lite. Men när man satt i distanserna där som skulle, och det var i just det hörnet, så tar moderkortet inte i någonstans. Så jag tror felet är fixat?! Eller är jag dum nu igen?
Kolla om du kan flytta de inbyggda så de passar ditt moderkort. Bara det inte kan få kontakt med plåten och inte böjer sig när du trycker i saker så är det nog lugnt... Sätt fast det så bra du kan bara

Citat:
Nu när jag sätter fast moderkortet så sitter de fast med 6stycken skruvar, där 2 av dem är distanserna jag fick med.
Låter bra.
Citera
2008-03-28, 17:50
Medlem
Passar perfekt nu när jag fäste det =) Och kan utan tvekan trycka i kort utan att moderkortet rubbas =)

Tack för all hjälp, ni är guds gåva till datorbyggar newbies =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in