2008-03-28, 12:15
Medlem
balzams avatar
Ikväll blir det laxfilér med pestotäcke i ugn, en lime aioli och en grönsallad till middag. Vi hade tänkt servera laxen med ris, fast nu blev jag väldigt sugen på potatis och undrar vilka potatisrätter som passar? Kokt potatis känns för basic och något jag ätit mycket av på senare tid; låt mig höra era crazy ideas!

Vad tror ni om hasselbackspotatis?

Mvh, the big B
Citera
2008-03-28, 12:18
Medlem
dePauls avatar
På vilket sätt kommer laxen att tillagas?

~Paul~
Citera
2008-03-28, 12:21
Medlem
PetiteMois avatar
Vi har ofta kokt pressad potatis till lax - lite roligare än bara kokta och gott också om man har en sås som man kan ha på potatisen Annars kanske potatisklyftor i ugn med lämplig kryddning?

Smaklig måltid

/PM
Citera
2008-03-28, 13:04
Medlem
balzams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
På vilket sätt kommer laxen att tillagas?

~Paul~

Vi skivar laxen till fileér och lägger dem på en oljad ugnsplåt. Sedan penslar vi filérna med lite olja, kryddar med salt, citronpeppar och sist brer vi på rödpesto och toppar med fetaost. In med plåten i uppvärmd ugn (200 grader) i cirka 10-12 min. Vi tar ut laxen på 55 grader i innertemperatur.
Senast redigerad av balzam 2008-03-28 kl. 13:42.
Citera
2008-03-28, 13:24
Medlem
balzams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetiteMoi
Vi har ofta kokt pressad potatis till lax - lite roligare än bara kokta och gott också om man har en sås som man kan ha på potatisen Annars kanske potatisklyftor i ugn med lämplig kryddning?

Smaklig måltid

/PM

Tack för alternativet
Citera
2008-03-28, 13:38
Medlem
tyuis avatar
Vi brukar också ha pressad potatis, som nämnt - speciellt till stekta laxfileér med sherrysås.
Men till det du skall laga så tror jag klyftpotatis eller bakpotatis skuren i cm-tjocka skivor (ugnsbakade, penslade med olja, saltade) skulle passa bäst.
Citera
2008-03-28, 13:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balzam
Vi skivar laxen till fileér och lägger dem på oljade ugnsplåtar. Sedan penslar vi filérna med olja, kryddar med salt, citronpeppar och sist brer vi på rödpesto och toppar med fetaost. In med plåten i ugnen, på 200*, i cirka 10-12 min. Vi tar ut laxen på 55* i innertemperatur.
OK, då passar det med all slags ugnsbakad potatis till. T ex bakpotatis, hasselback och flottyrkokt pommes mirette.

Du kan också servera potatismos till eller pure på potatis och rotfrukter. Smörslungad potatis är min personliga favorit till ugnsbakad lax.

~Paul~
Citera
2008-03-28, 13:47
Medlem
balzams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, då passar det med all slags ugnsbakad potatis till. T ex bakpotatis, hasselback och flottyrkokt pommes mirette.

Du kan också servera potatismos till eller pure på potatis och rotfrukter. Smörslungad potatis är min personliga favorit till ugnsbakad lax.

~Paul~

En pure vore inte fel. Vi är även inne på potatistoppar, vad tror ni om det? Potatismos med smör, äggula och salt som vi sedan toppar med lite parmesan?

Man kan göra så mycket gott med potäter!
Citera
2008-03-28, 14:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balzam
En pure vore inte fel. Vi är även inne på potatistoppar, vad tror ni om det? Potatismos med smör, äggula och salt som vi sedan toppar med lite parmesan?

Man kan göra så mycket gott med potäter!
OK, du tänker på Pommes duchesse.

Tja, varför inte. Lax-/fisksmaken är ju borta för längesedan och då kan det här tunga tillbehöret inte spela någon roll längre .

~Paul~
Citera
2008-03-28, 23:53
Medlem
meepers avatar
Tycker personligen att vanlig enkel nypressad potatis är grymmt gott till lax. Enkelt att laga till men kallnar ganska fort. Glöm inte att ha varma tallrikar!
Citera
2008-03-29, 07:54
Medlem
Snart har väl samtliga möjliga potatisvarianter gåtts igenom här. Jag slänger in rösti som ett litet wildcard.

/ Lenn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in