2008-03-28, 11:02
Medlem
Mr Andersons avatar
Vi ska ha fest för ett 60-tal personer nästa vecka och funderar på att bland annat ha rostbiff på buffén. Jag har hört att rostbiffen blir snyggare och godare om man använder innanlår eller fransyska istället för rostbiff vid tillagningen. Vad anser panelen?

Och hur mycket går åt om rostbiffen är en av huvudrätterna på buffén? (Den andra är ungsbakad lax.) Till det blir det naturligtvis en del sallader, såser, tillbehör och kanske en potatiskaka. (Och en jäkla massa vin...)
Citera
2008-03-28, 11:23
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Anderson
Vi ska ha fest för ett 60-tal personer nästa vecka och funderar på att bland annat ha rostbiff på buffén. Jag har hört att rostbiffen blir snyggare och godare om man använder innanlår eller fransyska istället för rostbiff vid tillagningen. Vad anser panelen?

Och hur mycket går åt om rostbiffen är en av huvudrätterna på buffén? (Den andra är ungsbakad lax.) Till det blir det naturligtvis en del sallader, såser, tillbehör och kanske en potatiskaka. (Och en jäkla massa vin...)

Fransyska ftw 150grader i ca:´2tim.
60grader om du vill ha brun
Typ 45-50 om du vill ha den finrosa.

Jag skulle köpa 3kilo ungefär(100g var ungefär då) fas det beror ju på hur mycket av det andra man äter.
Citera
2008-03-28, 11:26
Medlem
Mr Andersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas.W
Fransyska ftw 150grader i ca:´2tim.
60grader om du vill ha brun
Typ 45-50 om du vill ha den finrosa.

Jag skulle köpa 3kilo ungefär(100g var ungefär då) fas det beror ju på hur mycket av det andra man äter.

Tack för ett snabbt svar!
Citera
2008-03-28, 11:32
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Citat:
Tack för ett snabbt svar!

Nemas problemas, lycka till!!
Citera
2008-03-28, 11:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:

En generell reger då det gäller kvalité är att ju längre ifrån hovarna och huvudet, desto mörare kött. Det betyder i princip att köttet är mörast någonstans i bakre övre delen av ryggen. Precis där befinner sig biff (ovanpå ryggraden) och filé (under på insidan). Dessa två bitar anses vara de bästa. Precis intill dem är - rostbiff!

Mitt svar är således. Rostbiff är mörare än både fransyska och innanlår.

Här är en tabell över portionsstorlekar: http://i5.photobucket.com/albums/y16...perportion.jpg

~Paul~
Citera
2008-03-28, 11:39
Medlem
dePauls avatar
Tillagningstid för rostbiff i ugn:

1½ timme på 125 grader. Man siktar på en innertemperatur av 60-65 grader. 58 om du vill ha köttet riktigt blodigt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in