2011-03-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Nu när vi ändå pratar om högskoleingenjörer i Linköping: är det tänkt att man måste läsa till extra termin/år för att kunna komma in på masterutbildningar?!

Låt oss kolla på elektronikingenjör och mastern Biomedical Engineering. Som högskoleingenjör kan jag läsa fyra kurser som hör till denna masterutbildning: två inom grundläggande biologi och två på avancerad nivå (fördjupning C). Men krav för att komma in är minst 30 hp matematik och minst 10 hp fysik och jag kanske har missat något men även om man väljer till så mycket som möjligt av fysiken och matematiken så kommer man inte upp i denna mängd.

Jag förstår att man behöver komplettera med fler kurser om man vill hoppa på civilingenjör (man får väl tillgodoräkna 1.5 år av sina studier då) men varför är det knappt möjligt att komma in på en del av masterutbildningar som högskoleingenjör då man inte får möjligheten att välja till fler teoretiska kurser som krävs?

Har du en avslutad Högskoleingenjörsutbildning så måste du läsa till en termins heltidsstudier i matematik för att få behörighet till Civillinjen. Så totalt blir studietiden 5 år, istället för 4,5 år om du skulle hoppat på Civillinjen direkt.
Citera
2011-03-27, 18:07
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesfemma
Har du en avslutad Högskoleingenjörsutbildning så måste du läsa till en termins heltidsstudier i matematik för att få behörighet till Civillinjen. Så totalt blir studietiden 5 år, istället för 4,5 år om du skulle hoppat på Civillinjen direkt.

Nu är väl alla civilingenjörprogam fem åriga, även om vissa som påbörjade sin utbildning på den gamla tiden kan ta ut 4,5 årig examen, och jag bryr mig endast om att få en master/magister medan titeln civilingenjör är inget jag eftersträvar. Märkte att det faktiskt finns flera matematikkurser som man kan välja (Analys i en variabel - 12 hp, Linjär Algerbra - 6 hp, Transformmetoder - 4 hp, FlervariabelAnalys - 4 hp, Matematisk Statistik - 6 hp, totalt: 32 hp matematik ) så det är endast fysiken som behöver fyllas på för de masterutbildningar som intresserar mig i dagsläge vid de olika högskolorna. Undrar även hur de skulle se på det om man läste in ett par kurser som ges av vanliga högskolor via distans (de brukar även vara generösare med högskolepoäng/innehåll än tekniska högskolor) men det får man ta med syo för de tänkta skolorna.

Anledningen till att ta hög.ing + eventuellt master istället för civ.ing direkt är att jag värdesätter min fritid, vet inte hur teoretiskt jag vill ha min utbildning och vill se vad som verkligen krävs ute i arbetslivet.
Citera
2011-03-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ord, broder!
De flesta vet inte vad de ger sig in på när de väljer Civil, de har bland de högsta siffrorna för antalet avhoppare. Sen så har folk blivit itutade att de bara bör bli Civilare för att Sverige behöver civilare för att kompensera för sin lilla storlek.

De flesta ingenjörer i USA utbildar sig till Högskoleingenjörer/Bachelors då de vet att de inte behöver mer.
Sverige utexaminerar ungefär lika många hörskoleingenjörer/Bachelors per år som USA per kapita, lägg därtill civilarna som är dubbelt så många som hingarna och vi ser att Sveriges civingar inte är i vägen på något sätt. Sverige är ett starkt ingenjörs land och det bygger mycket på våra bra ingenjörsutbildningar så dem ska man inte tulla på, så länge vi kan få såhär många att klara utbildningen så ska man inte klaga, USA kan bara drömma om något liknande.
Citera
2011-03-27, 23:14
Medlem
qazqas avatar
Har en fråga angående master "arbetet", kan man verkligen söka in i vilken skola som helst för mastern?

Och om det är så hur är det med antagningen? Koller de poäng eller något dylikt?.
Citera
2011-03-28, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazqa
Och om det är så hur är det med antagningen? Koller de poäng eller något dylikt?.
Det blir en vanlig antagning typ som när du söker jobb, dvs du får skicka in ditt CV och de avgör sen från fall till fall vem som ska få platserna. Det är det enda vettiga sättet att göra det på, i USA gör man så redan till kandidaten.
Citera
2011-03-28, 03:54
Medlem
Högskoleingejör Datateknik KTH 2009:
Betyg 9,50
Hp 0,1

Civ Datateknik 2009:
16,51
Hp 1,1

Hur kommer det sig?
Citera
2011-03-28, 09:08
Medlem
Pentium200MMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flemur
Högskoleingejör Datateknik KTH 2009:
Betyg 9,50
Hp 0,1

Civ Datateknik 2009:
16,51
Hp 1,1

Hur kommer det sig?

Enkelt svar: Ju fler sökande på x antal platser desto högre intagningssnitt. Dock är fördelen med ett högt snitt att motiverade personer söker sig till utbildningen.
Citera
2011-03-28, 09:14
Medlem
Pentium200MMXs avatar
Citat:
Ord, broder!
De flesta vet inte vad de ger sig in på när de väljer Civil, de har bland de högsta siffrorna för antalet avhoppare. Sen så har folk blivit itutade att de bara bör bli Civilare för att Sverige behöver civilare för att kompensera för sin lilla storlek.
De flesta ingenjörer i USA utbildar sig till Högskoleingenjörer/Bachelors då de vet att de inte behöver mer.

Civilare är högst olämpligt för de flesta, men de sätter nog deras egon framför skolvalet.

Det som gör mig mest sorgsen är att man ska behöva träffa på många av dessa egotrippade jäklar ute i arbetslivet.
Citera
2011-03-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentium200MMX
Det som gör mig mest sorgsen är att man ska behöva träffa på många av dessa egotrippade jäklar ute i arbetslivet.
Har du den där inställningen så är du ju inte bättre.
Citera
2011-03-28, 19:16
Medlem
Citat:
Egotrippade? Var är det för fel på dem?
Citera
2011-03-28, 19:54
Medlem
rumpanbars avatar
Citat:

Det finns ingen anledning till att frukta högpresterande personer som inte släpar på en jantelagsmentalitet. Även du kan!
Citera
2011-03-29, 08:17
Medlem
Pentium200MMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumpanbar
Det finns ingen anledning till att frukta högpresterande personer som inte släpar på en jantelagsmentalitet. Även du kan!

Nej nej, uppfatta mig inte fel.

Har inget emot folk som presterar och vill nå sina mål. Jag är en av de största hatarna gällande jantelagen.

Vad jag menade var att personer som inte är intresserade av sitt jobb, och enbart valt utbildning efter status, kommer vara en pain in the ass när man väl är ute i arbetslivet.

Framåt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in