Citat:
Ursprungligen postat av Charlesfemma
Har du en avslutad Högskoleingenjörsutbildning så måste du läsa till en termins heltidsstudier i matematik för att få behörighet till Civillinjen. Så totalt blir studietiden 5 år, istället för 4,5 år om du skulle hoppat på Civillinjen direkt.
Nu är väl alla civilingenjörprogam fem åriga, även om vissa som påbörjade sin utbildning på den gamla tiden kan ta ut 4,5 årig examen, och jag bryr mig endast om att få en master/magister medan titeln civilingenjör är inget jag eftersträvar. Märkte att det faktiskt finns flera matematikkurser som man kan välja (Analys i en variabel - 12 hp, Linjär Algerbra - 6 hp, Transformmetoder - 4 hp, FlervariabelAnalys - 4 hp, Matematisk Statistik - 6 hp, totalt: 32 hp matematik ) så det är endast fysiken som behöver fyllas på för de masterutbildningar som intresserar mig i dagsläge vid de olika högskolorna. Undrar även hur de skulle se på det om man läste in ett par kurser som ges av vanliga högskolor via distans (de brukar även vara generösare med högskolepoäng/innehåll än tekniska högskolor) men det får man ta med syo för de tänkta skolorna.
Anledningen till att ta hög.ing + eventuellt master istället för civ.ing direkt är att jag värdesätter min fritid, vet inte hur teoretiskt jag vill ha min utbildning och vill se vad som verkligen krävs ute i arbetslivet.