2011-03-21, 08:20
Medlem
Pentium200MMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Ingen här som dissar hing, vad har du fått det ifrån? Själva meningen med hing'er är att de är mindre teoretiska så att utbildningen ska vara lättare att ta till sig. Sen så har jag läst mycket mera matematik/fysik än vad som krävs av alla olika civingar så jag kan ganska enkelt se nivån på vad som görs av att titta på kursbeskrivningar och gamla tentor. Eran hing's linjära system till exempel är mest gjord för att på enklast möjliga vis ge er de kunskaper ni behöver för att läsa reglerteknik medan civingarnas linjära system och transformer är mer teoretiskt upplagd.

Ja, höging är av mer tillämpad karaktär. Om det är lätt eller svårt har endast med intresse och motivation att göra.

Men vad är det du vill säga? Att civilare är tuffare som läser med teori än högingarna?!

Ett exempel: Läste en tuff civing kurs som var väldigt teoretisk av sig. Men jag har absolut ingen nytta av en sådan kurs såvida jag inte vill forska inom området.

Läser man däremot en höging kurs har man ofta direkt nytta av en sådan då den tar bitar som går att applicera i verkligheten.

Nä, min erfarenhet är att civilare ofta är psykiskt instabila bekräftelsesökande individer som sökt sig till CivIng enbart pga namnet och inte intresse, därför känner civingare att utbildningen är så jäääkla svår. "Jag ska bli CIVILingenjör". Vem bryr sig?! Det är arbetsinsatsen som kommer att räknas i det verkliga livet. Vare sig man är höging eller civing!

Get it!

Framåt!
Citera
2011-03-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentium200MMX
Men vad är det du vill säga? Att civilare är tuffare som läser med teori än högingarna?!
Vad har du för komplex egentligen som försöker få det till att civilare försöker klanka ner på hingar? Jag sa aldrig något som var ens i närheten av det där, jag sa att civilare läser tyngre teori vilket är sant. Alla civingar kanske inte läser tyngre teori än alla hingar men om du tar motsvarande utbildningar på både sidor så stämmer det.
Citat:
Ett exempel: Läste en tuff civing kurs som var väldigt teoretisk av sig. Men jag har absolut ingen nytta av en sådan kurs såvida jag inte vill forska inom området.
Nej, det är inte sant, det är lite som att säga att hingar inte lär sig något relevant som vanliga mekaniker/tekniker inte redan kan. Teori är kanske inte riktigt lika enkelt att se vad det är bra för men ibland så dyker det upp problem som du inte kan lösa med dina standardmetoder och då måste du ha en ordentlig teoretisk bakrund för att förstå hur du ska hantera situationen, ju mer du läst desto bättre. Sen så är det väl så att det finns en massa civingar som aldrig skaffar sig någon vidare förståelse samt att det finns hingar som skaffar sig den kompetensen ute i yrkeslivet men det är irrelevant när man talar om utbildningarna.
Citera
2011-03-21, 20:49
Medlem
Vetares avatar
Jag kan ge min syn på saken, har gått högskoleingenjör och sedan en ettårig master utbildning. Läste då med civilingenjörer. Kan säga att kunskapsnivån är exakt den samma, jag hade inga problem alls att klara det. Hade faktiskt 4.8 i snitt som master. Det som kommer avgöra jobbet man får är din sociala förmåga och intresse i ämnet.

Jag kunde exempelvis visa upp mitt intresse för just detta specifika område då jag gått och köpt kurser själv. Jag fick ett jobb där man sökte en civilare med teknisk fysik och fick även en rätt rejäl ingångslön.
Citera
2011-03-21, 23:00
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetare
Jag kan ge min syn på saken, har gått högskoleingenjör och sedan en ettårig master utbildning. Läste då med civilingenjörer. Kan säga att kunskapsnivån är exakt den samma, jag hade inga problem alls att klara det. Hade faktiskt 4.8 i snitt som master. Det som kommer avgöra jobbet man får är din sociala förmåga och intresse i ämnet.

Jag kunde exempelvis visa upp mitt intresse för just detta specifika område då jag gått och köpt kurser själv. Jag fick ett jobb där man sökte en civilare med teknisk fysik och fick även en rätt rejäl ingångslön.
Med andra ord, de söker en person och inte en titel till jobbet.

Skönt att höra, även om det är egentligen inget nytt under solen.
Citera
2011-03-23, 13:10
Medlem
moosewings avatar
suttit och läst igenom hela tråden nu, vet att TS skrev för 3år sen. Men den är fortfarande aktiv Så då kan jag också ställa en fråga kanske.

Jag går just nu tekniskt bastermin, och ska snart välja utbildning till hösten. Och jag är inne på datateknik, men vet inte riktigt om jag ska välja högskoleingenjör eller civilingenjör.

När jag va på öppet hus pratade jag med två stycken högskoleingenjörer i datateknik och enligt dom så va flera företag helt kåta på dom och ville ha dom direkt efter 3 år. De va väldigt attraktiva.

Men jag kanske inte älskar matte, men det går väl. Och enligt dom så va utbildningarna ungefär lika förutom att civilingenjör läste mer matte. Så då kanske man ska ta och läsa högskoleingenjör kanske?

Är det någon som läser Civilingenjör Datateknik eller Högskoleingenjör Datateknik som kan pm:a mig eller nåt?
Citera
2011-03-23, 22:14
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosewing
suttit och läst igenom hela tråden nu, vet att TS skrev för 3år sen. Men den är fortfarande aktiv Så då kan jag också ställa en fråga kanske.

Jag går just nu tekniskt bastermin, och ska snart välja utbildning till hösten. Och jag är inne på datateknik, men vet inte riktigt om jag ska välja högskoleingenjör eller civilingenjör.

När jag va på öppet hus pratade jag med två stycken högskoleingenjörer i datateknik och enligt dom så va flera företag helt kåta på dom och ville ha dom direkt efter 3 år. De va väldigt attraktiva.

Men jag kanske inte älskar matte, men det går väl. Och enligt dom så va utbildningarna ungefär lika förutom att civilingenjör läste mer matte. Så då kanske man ska ta och läsa högskoleingenjör kanske?

Är det någon som läser Civilingenjör Datateknik eller Högskoleingenjör Datateknik som kan pm:a mig eller nåt?

Vilket skola har du i åtanke? Nu går jag inte data utan elektroteknik 180 hp på Chalmers. På Chalmers läser data och elektro samma kurser första året (utom en) och drygt 50% av kurserna är samma andra året. Tycker att datateknik verkar mycket bra om man är intresserad av det.

Lite olika beroende på inriktning och vilken hing man läser men data verkar vara en mycket bra hing (på chalmers i alla fall). Läser datakurser både från Datateknik civil och masterprogrammet Software Engineering.

Matten är mycket svårare än på gymnasiet även på Hing, läser just nu Analys kursen och 13 bevis och lika många definitioner ingår i kursen. Så gillar man inte matte och programmering mycket så är utbildningen inget att satsa på.

Observera att det jag skrev ovan om utbildning gäller chalmers, vet inte hur det är på andra ställen.
Citera
2011-03-23, 23:14
Medlem
Jag måste bara fråga om det verkligen stämmer att högskoleingenjörerna läser kurser som läses på masterprogrammen. Vad jag vet så är alla kurser inom masterprogramen på minst c-nivå men oftast d-nivå.

Läser högskoleingenjörer samma kurser som dessa eller läser ni en nedbantad version/annan kurs med samma namn?
Citera
2011-03-24, 00:25
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckelikuk
Jag måste bara fråga om det verkligen stämmer att högskoleingenjörerna läser kurser som läses på masterprogrammen. Vad jag vet så är alla kurser inom masterprogramen på minst c-nivå men oftast d-nivå.

Läser högskoleingenjörer samma kurser som dessa eller läser ni en nedbantad version/annan kurs med samma namn?

På Chalmers så läser vissa masterkurser, t ex dataingenjörer läser/kan läsa

Parallellprogrammering https://student.gate.chalmers.se/sv/...76&parsergrp=2

Databaser https://student.gate.chalmers.se/sv/...57&parsergrp=2

Elkraftsinriktningen på Elektroteknik 180 hp läser 60% av tredjeåret med masterkurser, t ex

Power System Analysis https://student.gate.chalmers.se/sv/...66&parsergrp=2

High Voltage Engineering https://student.gate.chalmers.se/sv/...68&parsergrp=2

Hur det är på andra skolor vet jag inte...
Citera
2011-03-24, 08:38
Medlem
moosewings avatar
KTH är det jag kommer söka till eftersom det är dit jag har min garantiplats. Men jag låg o grubbla på det där igår, om jag ska välja 3 eller 5år.

Vet inte riktigt vem man ska höra med heller :P haha studievägledaren är väl inte till någon direkt hjälp antar jag. Man måste typ hitta någon som läser utbildningen ;<
Citera
2011-03-24, 09:46
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosewing
KTH är det jag kommer söka till eftersom det är dit jag har min garantiplats. Men jag låg o grubbla på det där igår, om jag ska välja 3 eller 5år.

Vet inte riktigt vem man ska höra med heller :P haha studievägledaren är väl inte till någon direkt hjälp antar jag. Man måste typ hitta någon som läser utbildningen ;<

Ett tips är att kolla in studiehandboken på LiTH http://www.lith.liu.se/sh/

Nu skulle du läsa på KTH så det kanske inte är helt applicerbart men kan nog ge en fingervisning. Hing D läser mindre matte och mindre fysik. Hing har en "Analys-kurs" dvs absoluta basic för att kunna förstå någonting överhuvudtaget. Sen läser ni C++, algoritmer, digitalteknik och mikrodatorprojekt. Så ni kastas ganska direkt in i typiskt datateknikiga-områden. Kurserna (förutom analysen) är nog snarlika de som riktiga Dare läser. Ni läser även en kurs i linjär algebra (så ni vet vem som ska bli flashad i CS när någon sular en granat ) även den är skapligt bantad mot det Civingarna läser. Sen kommer profilkurser som alla ser vettiga ut, mer programmering, systemdesign osv.

Så skillnaden mellan hing och civing på D är att hingarna enbart läser absoluta minimum av matte för att ta sig igenom de datatekniskakurserna, antalet fysikkurser hålls till ett minimum och är lite nedbantade. Så det verkar ganska rakt på sak, mycket programmering och datateknik helt enkelt!

Civing läser mer matte (mycket mer) fler breddande fysikkurser, mer teoretiska datateknikkurser dock inte nödvändigtvis fler programmeringskurser.

Så om det är just programmeringen och sånt som man tycker är roligt så kommer man behöva pressa sig igenom skapligt många andra kuser på Civing som man kanske inte är så satans intresserad av vilket kan vara något att ta i beaktning.

Iaf mitt slutgiltiga tips är att kolla och läsa kursbeskrivningarna för de olika programmen och se vad som verkar roligast. Ta allt med en nypa salt också eftersom när det står saker som -" lära sig avancerad datorgrafik" så kommer du få sitta och nöta skapligt med linalg
Citera
2011-03-24, 11:14
Medlem
one_sizes avatar
Nu när vi ändå pratar om högskoleingenjörer i Linköping: är det tänkt att man måste läsa till extra termin/år för att kunna komma in på masterutbildningar?!

Låt oss kolla på elektronikingenjör och mastern Biomedical Engineering. Som högskoleingenjör kan jag läsa fyra kurser som hör till denna masterutbildning: två inom grundläggande biologi och två på avancerad nivå (fördjupning C). Men krav för att komma in är minst 30 hp matematik och minst 10 hp fysik och jag kanske har missat något men även om man väljer till så mycket som möjligt av fysiken och matematiken så kommer man inte upp i denna mängd.

Jag förstår att man behöver komplettera med fler kurser om man vill hoppa på civilingenjör (man får väl tillgodoräkna 1.5 år av sina studier då) men varför är det knappt möjligt att komma in på en del av masterutbildningar som högskoleingenjör då man inte får möjligheten att välja till fler teoretiska kurser som krävs?
Citera
2011-03-27, 15:28
Medlem
Citat:
Ja, höging är av mer tillämpad karaktär. Om det är lätt eller svårt har endast med intresse och motivation att göra.

Läser man däremot en höging kurs har man ofta direkt nytta av en sådan då den tar bitar som går att applicera i verkligheten.

Nä, min erfarenhet är att civilare ofta är psykiskt instabila bekräftelsesökande individer som sökt sig till CivIng enbart pga namnet och inte intresse, därför känner civingare att utbildningen är så jäääkla svår. "Jag ska bli CIVILingenjör". Vem bryr sig?! Det är arbetsinsatsen som kommer att räknas i det verkliga livet. Vare sig man är höging eller civing!

Get it!

Framåt!

Ord, broder!
De flesta vet inte vad de ger sig in på när de väljer Civil, de har bland de högsta siffrorna för antalet avhoppare. Sen så har folk blivit itutade att de bara bör bli Civilare för att Sverige behöver civilare för att kompensera för sin lilla storlek.
De flesta ingenjörer i USA utbildar sig till Högskoleingenjörer/Bachelors då de vet att de inte behöver mer.

Civilare är högst olämpligt för de flesta, men de sätter nog deras egon framför skolvalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in