• 3
  • 4
2010-04-02, 00:20
Medlem
Asgarvads avatar
Jansson är en av de få rätter jag kan så bra att jag kan göra den på fyllan, när autopiloten kopplat på, och vara nyktert förvånad över vem fan som gjort den dagen efter.
Efter att ha läst igenom tråden måste jag nog göra en på nykter kaluv till påsken och tillämpa en del av Era tips & mantrat: ju mer grädde och ansjovis (inkl spad) desto bättre. På nätet hittade jag ett recept som verkade helt normalt förutom att man där skulle steka löken för sig innan frestelsen monterades. Potatisgratäng brukar jag i och för sig göra just så att ingredienserna förkokas innan de hamnar i ugnen...
Citera
2010-04-02, 08:15
Medlem
erlgs avatar
Man kan fräsa löken i det fett som man stekte köttbullarna eller revbensspjällen i innan den åker i frestelsen - det blir faktiskt godare. En rejäl klick god senap i grädden är också att rekommendera. Även om jag inte gillar surströmming på det traditionella sättet blir det fantastiskt gott att byta ut ansjovisen mot surströmmingsfiléer!
Citera
2010-12-23, 12:00
Medlem
Man ska inte konstla till sin Jansson. Jag gör på följande vis och den är jätteuppskattad av julgäster!

Smörj en stor form och sätt på ugnen.
Strimla massa potatis och lök.
Öppna en stor burk anjovis (450g) (häll inte bort spadet)
Rensa anjovisfileerna
Varva potatis, lök och anjovis i formen tills ingredienserna är slut
Häll över anjovisspadet.
Häll på en massa grädde.
Strö över ströbröd och klicka på en massa klickar med smör.
Skjuts in i ugnen :-)

FÖR GUDS SKULL PEOPLE: Salta ingenting och peppra ingenting! Anjovisen och spadet är salt i sig själv!
Citera
2010-12-23, 17:45
Medlem
Tack för all tack (såhär två år senare)

I år blev det den kokta varianten som görs på samma recept som det jag skrev tidigare fast potatis, ansjovis, grädde, lök och kryddor kokas på svag värme i ca 30 minuter för att sedan föras över till en form och bakas på 150 grader i ca 30 minuter. Detta ger en väldigt krämig och god jansson.
Jag körde i en extra burk ansjovis då jag tycker det är jävulskt gott.

Jag kan absolut inte hålla med de som någon skrev tidigare i tråden att salt och peppar inte skulle behövas. Det behövs det.
Citera
2010-12-23, 20:43
Medlem
Glad...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Erik
Man ska inte konstla till sin Jansson. Jag gör på följande vis och den är jätteuppskattad av julgäster!

Smörj en stor form och sätt på ugnen.
Strimla massa potatis och lök.
Öppna en stor burk anjovis (450g) (häll inte bort spadet)
Rensa anjovisfileerna
Varva potatis, lök och anjovis i formen tills ingredienserna är slut
Häll över anjovisspadet.
Häll på en massa grädde.
Strö över ströbröd och klicka på en massa klickar med smör.
Skjuts in i ugnen :-)

FÖR GUDS SKULL PEOPLE: Salta ingenting och peppra ingenting! Anjovisen och spadet är salt i sig själv!
Precis så ska den göras. Och potatisstavarna ska vara små och tunna som tändstickor, ej att förglömma! Superduperviktigt.
Citera
2010-12-24, 08:36
Medlem
GreenStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Sardeller är de riktiga ansjovisarna. De är små sillsläktingar från som huvudsakligen förekommer i Medelhavet och i Atlanten utmed Europas västkust. Italienarna är djupt beroende av dem, kraftigt saltade och inlagda i olja, "Alici" har jag för mig att de kallas där. Smälter ut så fint i såser och kryddröror.

Vår "ansjovis" är gjord på skarpsill, som heter så för att buken bildar ett skarpt veck, som en knivsegg (även om dePaul nog inte skulle vara nöjd med skärpan )
Skarpsillen lever längs Europas och Nordafrikas kuster, samt i Östersjön, Medelhavet och Svarta Havet. Ett äldre namn på den är Brisling. Varför den blev ansjovis hos oss, vete fasen.

En vedervärdig bastard är "ansjoviskryddad sillfilé". Den är en sliskig perversitet som bara kan tilltala colapimplande sötlimpemissbrukare.

Då får jag passa på att tacka för förklaringen (som jag dessvärre missade att se för två år sedan)
Citera
2010-12-25, 19:06
Medlem
SC sXes avatar
Funkar det bra att frysa in Jansson?
Jag gjorde julbord åt mig själv i år så det blev ju en hel del kvar.
Citera
2010-12-25, 20:12
Bannlyst
Buu. Jag blev inte nöjd med min. Efter 80 minuter är den fortfarande vattnig.
Beror det på att jag använt matlagningsgrädde och mjölk istället för vispgrädde?
Citera
2010-12-25, 20:26
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Buu. Jag blev inte nöjd med min. Efter 80 minuter är den fortfarande vattnig.
Beror det på att jag använt matlagningsgrädde och mjölk istället för vispgrädde?

Det är troligt, använd vispgrädde nästa gång! Förutom att det smakar bättre så har det också en förmåga att bli mera kladdigt än blött.
Citera
2010-12-26, 09:17
Medlem
Blåbärskungens avatar
Jag brukar vara lite försiktig med spadet då det är svårt att kontrollera sältan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in