2008-12-20, 15:14
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Passar på att slänga in en varning:

Använd INTE "Braås Restaurangfilér - ansjoviskryddade småsillsfiléer".
En vit burk, vars innehåll inte har ett dyft gemensamt med ansjovis.
Vi fick skiten utav misstag, helt kassa..
Citera
2008-12-23, 13:30
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Janssons frestelse 6 port.
1 kg potatis
3 gula lökar
2 burkar ansjovis (Grebbestad, filéer á 125g)
5 dl vispgrädde
50 g smör
ströbröd
salt, vitpeppar och kryddpeppar

Gör allumetes av potatisen (tändsticksstora strimlor) och hacka löken fint. smörj en form med en liten del av smöret och lägg i ett botten lager med strimlad potatis. Lägg på ett jämnt lager med ansjovisfiléer och löken därpå. Ha på rejält med kryddpeppar i detta skede och fyll på med resten av potatisen. Häll på grädde, lite av ansjovis spadet om man vill det och klicka ut smöret på toppen. Salta och peppra efter smak och tycke (tänk på att ansjovisen har en viss sälta och kanske därför inte behöver överdriven saltning). Sätt in i mitten av ungnen på 200 grader C tills potatisen är genomlagad. Hit kan du förbereda.

Ta ut din jansson när den börjar bli klar och ha på ströbröd och sätt in i ungnen igen i fem-tio minuter tills din jansson har fått en fin färg. Om du har kylt enr den innan du har på ströbrödet så värm upp den en liten stund i ungnen innan du applicerar ströbröd.

Nu har jag gjort julens Jansson enligt ditt recept och har bara sista touchen med ströbröd kvar till i morgon, jag har redan varit i mitten och ätit och det blev mycket gott.
Citera
2008-12-23, 23:35
Medlem
Chilimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
För att en jansson skall bli riktigt bra krävs en finhackad vitlöksklyfta i botten. Ingen som listat ut att min jansson innehåller vitlök och den är lovordad! Antagligen så "döljer" anjovisen ev. vitlöksdoft.

Det här var intressant och ska prövas.

Potatisgratäng = gott
Jansson = gott

Kombinationen? Kan vara fantastiskt!
Citera
2008-12-24, 20:27
Bannlyst
man behöver inte alls ha salt och peppar i rätten. anjovisen är tillräckligt salt och peppar är bara onödigt.

janssons temptation är gott i gott!
Citera
2008-12-29, 21:43
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.T.(SÄPO)
man behöver inte alls ha salt och peppar i rätten. anjovisen är tillräckligt salt och peppar är bara onödigt.
Exaktemente.

Däremot vinner Janssonen på att man köper den stora Grebbestadburken, med hel ansjovis(kryddad skarpsill) och tar sig den lilla mertiden att rensa den. Döenkelt egentligen, bara lite kladdigt. Bara att bryta av huvudet och köra in tummen längs ryggbenet och massera bort det.
Allt spadet hälles oxå i.

Dessutom brukar jag, fast det kanske mer är vana än nödvändighet, varva potatis - lök - fisk - potatis - und so weiter, med potatis som första och sista (förutom lite ströbröd då) lager.

Och det som verkligen ger dig en drömjansson, är att göra den ett par tre dagar i förväg, och värma den minst en gång varje dag. Detta resulterar i en väl sammanhängande lent ansjovisgräddig komposition som kommer att smälta som skit i munnen när det väl är dags.
Citera
2008-12-29, 22:20
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenStuff
En fråga... vad är det för skillnad på sardiner & sardeller?
Gjorde Janssons på sardiner i USA då jag köpte med mig fel av misstag istället för ansjovis... men, det kanske var sardeller jag köpte?
Sardeller är de riktiga ansjovisarna. De är små sillsläktingar från som huvudsakligen förekommer i Medelhavet och i Atlanten utmed Europas västkust. Italienarna är djupt beroende av dem, kraftigt saltade och inlagda i olja, "Alici" har jag för mig att de kallas där. Smälter ut så fint i såser och kryddröror.

Vår "ansjovis" är gjord på skarpsill, som heter så för att buken bildar ett skarpt veck, som en knivsegg (även om dePaul nog inte skulle vara nöjd med skärpan )
Skarpsillen lever längs Europas och Nordafrikas kuster, samt i Östersjön, Medelhavet och Svarta Havet. Ett äldre namn på den är Brisling. Varför den blev ansjovis hos oss, vete fasen.

En vedervärdig bastard är "ansjoviskryddad sillfilé". Den är en sliskig perversitet som bara kan tilltala colapimplande sötlimpemissbrukare.
Citera
2009-01-17, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Exaktemente.

Däremot vinner Janssonen på att man köper den stora Grebbestadburken, med hel ansjovis(kryddad skarpsill) och tar sig den lilla mertiden att rensa den. Döenkelt egentligen, bara lite kladdigt. Bara att bryta av huvudet och köra in tummen längs ryggbenet och massera bort det.
Allt spadet hälles oxå i.

Dessutom brukar jag, fast det kanske mer är vana än nödvändighet, varva potatis - lök - fisk - potatis - und so weiter, med potatis som första och sista (förutom lite ströbröd då) lager.

Och det som verkligen ger dig en drömjansson, är att göra den ett par tre dagar i förväg, och värma den minst en gång varje dag. Detta resulterar i en väl sammanhängande lent ansjovisgräddig komposition som kommer att smälta som skit i munnen när det väl är dags.

jo jag varvar på samma sätt som du - helt enligt regelboken

jo en janson blir godare om den får stå lite. att äta den direkt nylagad från ugnen blir inte lika gott som om den fått vila lite i kylen nån dag eller två.

men faktiskt i jul kände jag mej lite trött på janson, kanske hoppar över den nästa år och börjar köra mer finska lådor istället. inte lika tungt.
Citera
2009-01-18, 09:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
skarpsill, som heter så för att buken bildar ett skarpt veck, som en knivsegg (även om dePaul nog inte skulle vara nöjd med skärpan )
Skulle genast klaga hos sillhövdingen på den usla skärpan .

~Paul~
Citera
2009-11-15, 18:12
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Skulle genast klaga hos sillhövdingen på den usla skärpan .

~Paul~
Hörru dePaul, du hade ett spännande recept på Jansson som du postade för 1-2 år sedan vilket jag aldrig hann prova - det börjar bli dags nu igen!
Citera
2009-11-15, 20:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Hörru dePaul, du hade ett spännande recept på Jansson som du postade för 1-2 år sedan vilket jag aldrig hann prova - det börjar bli dags nu igen!
Kan det vara det här?

Jansson/Svensson (4 portioner)

Ingredienser:
• 7-8 medelstora potatisar rivna till tunna stripes på mandolin
• 3 stora finhackad gula lökar som jag smörsteker först och glaserar
• 1 burk ansjovis utan spad
• 2 dl grädde
• 1 msk tomatpuré
• 1 dl mörk öl med en skvätt Worcestersås i (!)
• 50/50 sv. peppar/vitpeppar
• 3 msk hemmagjort ströbröd (osötat bröd)
• smör till smörjning av formen
• 1 dl strimlade sardeller (!)
• 3 msk grovhackad persilja

Arbetsgång:
Sätt på ugnen på ca 180-225 grader beroende på hur pass hårt din ugn gräddar och vilken typ av ugn du äger.

Smörj formen med smör.

Blanda ihop tomatpuré, öl, peppar, Worcestersås och grädde i en ölsejdel. Personligen använder jag inte spadet från ansjovisen, men det är en smaksak. Sältan i min Jansson kommer från sardellerna.

Varva nu potatis (börja alltid med potatis) med lök, sardeller och ansjovis. Sista lagret bör också bli potatis.

Häll över halva vätskan i ölsejdeln och pudra med ströbröd.

Kör in formen i ugnen och låt den gräddas i ca 25 - 30 minuter. Ta ut formen och låt den vila i minst 10 minuter. Höj sedan värmen i ugnen till 250 grader, häll på resten av vätskan i ölsejdeln och lite mer ströbröd, samt grädda i ytterligare i ca 10-12 minuter. Ta ut Janssonen och strö över persiljan.

Testa gärna det här lite annorlunda receptet .

~Paul~
Citera
2009-11-15, 20:22
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kan det vara det här?

Jansson/Svensson (4 portioner)

Ingredienser:
• 7-8 medelstora potatisar rivna till tunna stripes på mandolin
• 3 stora finhackad gula lökar som jag smörsteker först och glaserar
• 1 burk ansjovis utan spad
• 2 dl grädde
• 1 msk tomatpuré
• 1 dl mörk öl med en skvätt Worcestersås i (!)
• 50/50 sv. peppar/vitpeppar
• 3 msk hemmagjort ströbröd (osötat bröd)
• smör till smörjning av formen
• 1 dl strimlade sardeller (!)
• 3 msk grovhackad persilja

Arbetsgång:
Sätt på ugnen på ca 180-225 grader beroende på hur pass hårt din ugn gräddar och vilken typ av ugn du äger.

Smörj formen med smör.

Blanda ihop tomatpuré, öl, peppar, Worcestersås och grädde i en ölsejdel. Personligen använder jag inte spadet från ansjovisen, men det är en smaksak. Sältan i min Jansson kommer från sardellerna.

Varva nu potatis (börja alltid med potatis) med lök, sardeller och ansjovis. Sista lagret bör också bli potatis.

Häll över halva vätskan i ölsejdeln och pudra med ströbröd.

Kör in formen i ugnen och låt den gräddas i ca 25 - 30 minuter. Ta ut formen och låt den vila i minst 10 minuter. Höj sedan värmen i ugnen till 250 grader, häll på resten av vätskan i ölsejdeln och lite mer ströbröd, samt grädda i ytterligare i ca 10-12 minuter. Ta ut Janssonen och strö över persiljan.

Testa gärna det här lite annorlunda receptet .

~Paul~
Klockrent! Persiljan passar jag nog på, men resten ser riktigt trevligt ut! Tack, tack!
Citera
2009-11-15, 22:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Klockrent! Persiljan passar jag nog på, men resten ser riktigt trevligt ut! Tack, tack!
NP.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in