• 1
  • 2
2008-03-27, 20:48
Bannlyst
Kommer vara på ett ställe där jag inte har tillgång till bredband. Kan man ringa upp med modem på macbook (minsta modellen) och hur gör man det så fall?
Citera
2008-03-27, 20:59
Bannlyst
Det finns inget inbyggt modem i MacBook. Jag vet inte om det finns USB-modem för ditt ändamål men det är inte omöjligt.
Citera
2008-03-27, 21:11
Medlem
"boris"s avatar
Det finns ett USB-modem att köpa hos apple store.

Technical Specifications

* Speed: Data up to 56kbps, fax at 14.4kbps
* Supports caller ID, wake on ring, telephone answering (V.253), modem on hold
* V.92 software support

Misstänker även att det finns andra modem som inte är "design by Apple", och som således kan vara billigare. Dock antagligen även fulare
Senast redigerad av "boris" 2008-03-27 kl. 21:14.
Citera
2008-03-28, 03:47
Medlem
varför måste det vara ett usb-modem? Funkar det inte med ett vanligt gammalt ethernet-modem. Såna måste det ju finnas miljoner av i gamla lådor på vinden. Typ!
Citera
2008-03-28, 10:19
Medlem
1000s avatar
Om man bara ska kolla mail och sådär så funkar det utmärkt att parkoppla mobilen till macbooken via Bluetooth, och använda mobilen som ett bärbart modem. Kanske krävs att man har 3G, men det funkar utmärkt för min del.
Citera
2008-03-28, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1000
Om man bara ska kolla mail och sådär så funkar det utmärkt att parkoppla mobilen till macbooken via Bluetooth, och använda mobilen som ett bärbart modem. Kanske krävs att man har 3G, men det funkar utmärkt för min del.

Behöver man göra några inställningar för detta? Vad/hur? Har inte 3G men det gäller som sagt bara mail etc så någon hastighet behövs inte. Telefon SE K750i.
Citera
2008-03-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sass
varför måste det vara ett usb-modem? Funkar det inte med ett vanligt gammalt ethernet-modem. Såna måste det ju finnas miljoner av i gamla lådor på vinden. Typ!
Hur har du tänkt koppla in den i macen? Dåligt med PCI-portar att tillgå...
Citera
2008-03-28, 23:29
Medlem
Kivans avatar
Nej, det går utmärkt utan 3G bara du har GPRS i ditt abonnemang. Ring din operatör och fråga vilket telefonnummer den ska ringa till bara. Med bilder avstängda och adblock går det att surfa i acceptabel hastighet.

Edit: Nu när vi ändå diskuterar saken, är det någon som vet hur man drar ned trafiken till ett minimum? Jag betalar nämnligen per megabyte. Helst skulle jag vilja köra Opera Mini på macen, finns möjligheten?
Senast redigerad av Kivan 2008-03-28 kl. 23:32.
Citera
2008-03-29, 00:34
Medlem
"Finns där"?

Finns var? Vad menar du? Är det "finns det" du menar?

/J
Citera
2008-03-29, 02:35
Medlem
tossefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
"Finns där"?

Finns var? Vad menar du? Är det "finns det" du menar?

/J
Att du inte kan svenska är ditt problem. För oss andra var det lugnt.
Citera
2008-03-29, 03:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar
Att du inte kan svenska är ditt problem. För oss andra var det lugnt.
För oss som kan svenska sticker det lite i ögonen med skåneformuleringar som den där
Citera
2008-03-29, 15:22
Medlem
skinner5000s avatar
Det är bara att köpa valfritt USB-modem som har stöd för OS X. Det brukar stå på förpackningen alt i beskrivningen på t.ex. Komplett eller Dustin. apple har även ett eget som fungerar bra, men det är dyrt kostar runt 500 kronor har jag för mig.

Ett annat alternativ är som sagt att surfa via mobilen. Tänk dock på att det kan bli riktigt dyrt. Mellan 10 och 20 kronor per Megabyte är inte alls något ovanligt och jag kan nämna att det tar ca 3 MB att enbart ladda Aftonbladets hemsida. Så du måste verkligen ha koll på vad du gör och hur mycket trafik du har använt, annars är risken för en gigantisk mobilräkning överhängande.

Ska du surfa mycket trådlöst rekomenderar jag ett mobilt bredband. Bra med fart i städerna, ok fart utanför städerna (förutom delar av Norrland), fria kvoter (dvs du får tanka hem hur mycekt du vill) och en fast månadskostnad på någon eller ett par hundringar och om du passar på när de har en drive slipper du modem och anslutningsavgift. Jag har själv mobilt bredband från Telenor till min Macbook via företaget och det fungerar kanonbra, aldrig några problem tycker jag och farten är fullt acceptabel om man inte ska syssla med torrents och liknande. Det är skönt dessutom att slippa tänka på hela tiden hur mycket man surfar, hur stora mailen man tar emot är osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in