Citat:
Samtliga vittnesmål som hölls direkt efter händelsen med människor som var ombord saknar denna uppgift. Om det tillkommit i efterhand kan jag inte svara på, men jag tror snarare man gärna säger det från FBIs sida eftersom det stämmer överens med profilen på den man som önskas vara gärningsmannen.
Citat:
För mig som vistats i USA i delstater där alligatorer finns är det en väsentlig skillnad då dessa sällan attackerar människor först. Låt då gå för björn. Jag har vistats i skogar som haft både det enda och det andra att bjuda på och jag lever ännu.
Citat:
Det har förekommit sådana hopp militärt också. Förr om åren hoppade man ibland i blindo när det gällde mål bakom fiendens linjer, med exakt samma typ av skärm. Man dör inte av att använda en sådan fallskärm. Man dör när man inte kan kontrollera var man landar och stället under en är snitt på 30 meter höga träd. Hur ska du ta dig ner levande när du väl fastnat i en trädtopp? Landar du i en flod är risken stor att du slits ner av din skärm - och hinner du få av dig den så finns det alligatorer.
Citat:
Antingen gjorde han det eller så var han svår psykiskt sjuk alternativt begick medvetet självmord. Ingenting tyder på att han var svårt psykiskt sjuk.
Citat:
Juni 2016 meddelade FBI att man inte kommer spendera mer medel alls på utredningen, vilket innebär att den är i praktiken nedlagd. Officiellt anser utredarna att mannen dog i hoppet, varpå det inte är lönt att utreda vidare.Ok, du har alltså sett det som jag påpekade, att det finns även (utöver motsatta) uppgifter om att Cooper var berusad och otrevlig. Ingen anledning för dig att efterfråga källa då. FBI lägger aldrig ner utredningen rent officiellt. Däremot har de nog sedan länge lagt ner alla mer resurskrävande försök. Det här fallet kommer aldrig att bli uppklarat pga att man har egentligen ingen bevisning. Man har vad man tror är DNA men man är inte ens säker på att det är Coopers. Man har en oläslig namnteckning. Inget egentligen.
Citat:
Äldre än så. Men då vet du också hur svårt det var att finna information före internet.
Citat:
Det är inte optimalt, men plan som är optimala att hoppa från är lönlösa att kapa. Att manövern är farlig vet jag. Varpå jag vill påstå att antingen var det en förfaren person som trodde att han skulle klara av det ändå eller så begick han medvetet självmord. Behöver inte betyda mer än att han gjort militärtjänst på flygbas eller känner någon som gjort det. Eller någon som jobbat inom med flyg. Tvärtom så var hoppstatusen usel pga väderlek och utrustning. Även om han haft flygoverall så hade det varit en oerhört farlig manöver. I en dokumentär intervjuar de erfarna fallskärmshoppare som beskriver hoppet som fullständigt livsfarligt, planet var en Boeing 727 även när ett sådant går "långsamt" så är det väldigt olämplig för fallskärmshopp.
Citat:
Uppströms från där han skulle landat enligt alla beräkningar....
Citat:
Det är FBI som påstår det, tillsammans med många andra. Dessutom så finns det som jag sagt 3 alternativ:1. Förfaren person med kunskaper och erfarenhet som trodde han klarat hoppet.
2. Idiot/psykiskt sjuk
3. Självmordsbenägen.
Citat:
Det finns vansinnigt mycket som talar emot det också...Jag säger inte heller att han garanterat dött men det är oerhört sannolikt. Så sannolikt att jag är övertygad om det. Det är helt enkelt för många saker som tillsammans talar för det. Men även om man tar bort några saker från listan nedan så är oddsen fortfarande otroligt dåliga för överlevnad.
Citat:
Fetmarkerat1. Hoppade i lågskor och rock (ta bort den här punkten om du känner för det) Detta vet vi alltså inte med säkerhet
2. Hoppade över ett öde område (du är säkert för ung för att minnas men fanns inte GPS/mobiler). Hur ska han ens hitta ut därifrån om han nu orkar gå i flera dagar till civilisationen? Ett område som han möjligen kände till, dessutom vet vi inte om han hade en person på marken, exempelvis med båt
3. Träden i området är fruktansvärt höga (googla!) och det finns alligatorer i området. Det är enorm sannolikhet att fastna i träd.
Vilket inte är en garanti för att dö
4. Landar man i flod så är risken stor att dras med under vattnet av skärmen, det var mörkt och han upptäckte det i så fall antagligen försent.
Och är man en förfaren hoppare så vet man hur man löser detta
5. Slutligen anträffades sedelbuntar långt senare i en flodbank. Det styrker att Cooper sannolikt landade i floden och antagligen har väl väskan gått upp efter att ha legat i vatten en längre tid.
Sedlarna hittas uppströms från den plats han bör ha landat och kan inte ha färdats dit med strömmen
2. Hoppade över ett öde område (du är säkert för ung för att minnas men fanns inte GPS/mobiler). Hur ska han ens hitta ut därifrån om han nu orkar gå i flera dagar till civilisationen? Ett område som han möjligen kände till, dessutom vet vi inte om han hade en person på marken, exempelvis med båt
3. Träden i området är fruktansvärt höga (googla!) och det finns alligatorer i området. Det är enorm sannolikhet att fastna i träd.
Vilket inte är en garanti för att dö
4. Landar man i flod så är risken stor att dras med under vattnet av skärmen, det var mörkt och han upptäckte det i så fall antagligen försent.
Och är man en förfaren hoppare så vet man hur man löser detta
5. Slutligen anträffades sedelbuntar långt senare i en flodbank. Det styrker att Cooper sannolikt landade i floden och antagligen har väl väskan gått upp efter att ha legat i vatten en längre tid.
Sedlarna hittas uppströms från den plats han bör ha landat och kan inte ha färdats dit med strömmen
Citat:
Du förutsätter alltså fortfarande att han inte hade tillgång till person eller medel på marken, exempelvis båt. Man kan ju åka båt på en flod. Men visst, Cooper kan ha landat i vatten och lyckats skära sig loss, råkat tappa bytet. Eller landat i ett träd, lyckats klättra ner och sedan kastat några sedelbuntar i en flod med hopp om att de ska hittas och folk ska tro att han är död. Därefter har han i sin medhavda men väl dolda överlevnadsutrustning orienterat sig och tagit ut kompassriktning och börjat knalla mot civilisationen. Efter 1-2 dagars promenad i skogen har han nått civilisationen. Där har ingen tänkt på mannen i terrängkläderna (han kanske bytte tillbaka till lågskor och rock) och han har därefter åkt hem för att aldrig mer någonsin höras av.
Citat:
Därutöver saknas stora delar av pengarna, man har trots digra insatser i området inte hittat minsta spår efter något lik, personens slips bar spår av saker som bör ha betytt att han arbetat inom flygindustrin och bör ha varit saknad på sin arbetsplats, ingen av personerna som skulle ha saknat sin anhörige har känt igen honom trots den mycket detaljerade fantombilden som hela världen har sett... Enda som talar för att Cooper överlevde är att FBI inte lyckats identifiera honom bland de män som rapporterats som försvunna under tiden efteråt. Det är märkligt men man får inte glömma att USA är ett gigantiskt land men usel folkbokföring. Det räcker med att Cooper inte var särskilt social eller hade kontakt med släkt. Det finns ganska många människor som kan försvinna utan att rapporteras som försvunna till polisen. Eller så rapporterades han som försvunnen till någon lokal polismyndighet som tappat bort ärendet eller missat att rapportera det till FBI. Underligare saker har hänt. Eller så passade den försvunne inte med profilen på Cooper.
Det finns en del för, en del emot. 50/50
Skämt åsido, jag mindes nog fel. Det var björnars gap som polisen i dokumentären talade om.