2019-09-24, 21:59
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley
Såg det på en senare dokumentär om fallet. Där sade en FBI agent att viss personal på planet hade beskrivit Cooper som artig osv men någon annan hade beskrivit honom som halvt berusad och otrevlig.
Samtliga vittnesmål som hölls direkt efter händelsen med människor som var ombord saknar denna uppgift. Om det tillkommit i efterhand kan jag inte svara på, men jag tror snarare man gärna säger det från FBIs sida eftersom det stämmer överens med profilen på den man som önskas vara gärningsmannen.
Citat:
Spelar det någon roll vilken sorts gap man riskerar att hamna i? Skämt åsido, jag mindes nog fel. Det var björnars gap som polisen i dokumentären talade om.
För mig som vistats i USA i delstater där alligatorer finns är det en väsentlig skillnad då dessa sällan attackerar människor först. Låt då gå för björn. Jag har vistats i skogar som haft både det enda och det andra att bjuda på och jag lever ännu.
Citat:
Man dör inte av att använda en sådan fallskärm. Man dör när man inte kan kontrollera var man landar och stället under en är snitt på 30 meter höga träd. Hur ska du ta dig ner levande när du väl fastnat i en trädtopp? Landar du i en flod är risken stor att du slits ner av din skärm - och hinner du få av dig den så finns det alligatorer.
Det har förekommit sådana hopp militärt också. Förr om åren hoppade man ibland i blindo när det gällde mål bakom fiendens linjer, med exakt samma typ av skärm.
Citat:
Visst, han kan ha bytt om när han lämnats ensam vid luckan men finns inget som talar för det (eller emot).
Antingen gjorde han det eller så var han svår psykiskt sjuk alternativt begick medvetet självmord. Ingenting tyder på att han var svårt psykiskt sjuk.
Citat:
Ok, du har alltså sett det som jag påpekade, att det finns även (utöver motsatta) uppgifter om att Cooper var berusad och otrevlig. Ingen anledning för dig att efterfråga källa då. FBI lägger aldrig ner utredningen rent officiellt. Däremot har de nog sedan länge lagt ner alla mer resurskrävande försök. Det här fallet kommer aldrig att bli uppklarat pga att man har egentligen ingen bevisning. Man har vad man tror är DNA men man är inte ens säker på att det är Coopers. Man har en oläslig namnteckning. Inget egentligen.
Juni 2016 meddelade FBI att man inte kommer spendera mer medel alls på utredningen, vilket innebär att den är i praktiken nedlagd. Officiellt anser utredarna att mannen dog i hoppet, varpå det inte är lönt att utreda vidare.
Citat:
Jag är 46 år så kanske för "ung" vad vet jag. Hur gammal är du själv o vise?
Äldre än så. Men då vet du också hur svårt det var att finna information före internet.
Citat:
Behöver inte betyda mer än att han gjort militärtjänst på flygbas eller känner någon som gjort det. Eller någon som jobbat inom med flyg. Tvärtom så var hoppstatusen usel pga väderlek och utrustning. Även om han haft flygoverall så hade det varit en oerhört farlig manöver. I en dokumentär intervjuar de erfarna fallskärmshoppare som beskriver hoppet som fullständigt livsfarligt, planet var en Boeing 727 även när ett sådant går "långsamt" så är det väldigt olämplig för fallskärmshopp.
Det är inte optimalt, men plan som är optimala att hoppa från är lönlösa att kapa. Att manövern är farlig vet jag. Varpå jag vill påstå att antingen var det en förfaren person som trodde att han skulle klara av det ändå eller så begick han medvetet självmord.
Citat:
Nja, det fanns pengar som hittats i en flodbank. De pengarna kommer från DB Coopers pengar - vilket ytterligare styrker att han antagligen landade i floden.
Uppströms från där han skulle landat enligt alla beräkningar....
Citat:
Tror inte att han var en komplett idiot och amatör och antar att du är en produkt av den dåliga svenska skolan eftersom du tror att jag påstått det.
Det är FBI som påstår det, tillsammans med många andra. Dessutom så finns det som jag sagt 3 alternativ:
1. Förfaren person med kunskaper och erfarenhet som trodde han klarat hoppet.
2. Idiot/psykiskt sjuk
3. Självmordsbenägen.
Citat:
Jag säger inte heller att han garanterat dött men det är oerhört sannolikt. Så sannolikt att jag är övertygad om det. Det är helt enkelt för många saker som tillsammans talar för det. Men även om man tar bort några saker från listan nedan så är oddsen fortfarande otroligt dåliga för överlevnad.
Det finns vansinnigt mycket som talar emot det också...
Citat:
1. Hoppade i lågskor och rock (ta bort den här punkten om du känner för det) Detta vet vi alltså inte med säkerhet
2. Hoppade över ett öde område (du är säkert för ung för att minnas men fanns inte GPS/mobiler). Hur ska han ens hitta ut därifrån om han nu orkar gå i flera dagar till civilisationen? Ett område som han möjligen kände till, dessutom vet vi inte om han hade en person på marken, exempelvis med båt
3. Träden i området är fruktansvärt höga (googla!) och det finns alligatorer i området. Det är enorm sannolikhet att fastna i träd.
Vilket inte är en garanti för att dö
4. Landar man i flod så är risken stor att dras med under vattnet av skärmen, det var mörkt och han upptäckte det i så fall antagligen försent.
Och är man en förfaren hoppare så vet man hur man löser detta
5. Slutligen anträffades sedelbuntar långt senare i en flodbank. Det styrker att Cooper sannolikt landade i floden och antagligen har väl väskan gått upp efter att ha legat i vatten en längre tid.
Sedlarna hittas uppströms från den plats han bör ha landat och kan inte ha färdats dit med strömmen
Fetmarkerat
Citat:
Men visst, Cooper kan ha landat i vatten och lyckats skära sig loss, råkat tappa bytet. Eller landat i ett träd, lyckats klättra ner och sedan kastat några sedelbuntar i en flod med hopp om att de ska hittas och folk ska tro att han är död. Därefter har han i sin medhavda men väl dolda överlevnadsutrustning orienterat sig och tagit ut kompassriktning och börjat knalla mot civilisationen. Efter 1-2 dagars promenad i skogen har han nått civilisationen. Där har ingen tänkt på mannen i terrängkläderna (han kanske bytte tillbaka till lågskor och rock) och han har därefter åkt hem för att aldrig mer någonsin höras av.
Du förutsätter alltså fortfarande att han inte hade tillgång till person eller medel på marken, exempelvis båt. Man kan ju åka båt på en flod.
Citat:
Enda som talar för att Cooper överlevde är att FBI inte lyckats identifiera honom bland de män som rapporterats som försvunna under tiden efteråt. Det är märkligt men man får inte glömma att USA är ett gigantiskt land men usel folkbokföring. Det räcker med att Cooper inte var särskilt social eller hade kontakt med släkt. Det finns ganska många människor som kan försvinna utan att rapporteras som försvunna till polisen. Eller så rapporterades han som försvunnen till någon lokal polismyndighet som tappat bort ärendet eller missat att rapportera det till FBI. Underligare saker har hänt. Eller så passade den försvunne inte med profilen på Cooper.
Därutöver saknas stora delar av pengarna, man har trots digra insatser i området inte hittat minsta spår efter något lik, personens slips bar spår av saker som bör ha betytt att han arbetat inom flygindustrin och bör ha varit saknad på sin arbetsplats, ingen av personerna som skulle ha saknat sin anhörige har känt igen honom trots den mycket detaljerade fantombilden som hela världen har sett...

Det finns en del för, en del emot. 50/50
Citera
2019-09-24, 23:19
Medlem
JackFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Samtliga vittnesmål som hölls direkt efter händelsen med människor som var ombord saknar denna uppgift. Om det tillkommit i efterhand kan jag inte svara på, men jag tror snarare man gärna säger det från FBIs sida eftersom det stämmer överens med profilen på den man som önskas vara gärningsmannen.
Hur kan du ha insyn i förundersökningen som FBI gjort? Den är fortfarande sekretessbelagd. För övrigt tror jag att FBI är proffsigare än så än att de önsketänka offentligt.
Citat:
För mig som vistats i USA i delstater där alligatorer finns är det en väsentlig skillnad då dessa sällan attackerar människor först. Låt då gå för björn. Jag har vistats i skogar som haft både det enda och det andra att bjuda på och jag lever ännu.
Jodå, men är man tex skadad så är man lätt byte. Sedan är svenska björnar eller överlag europeiska mindre konfrontationsbenägna än sina amerikanska kusiner.
Citat:
Det har förekommit sådana hopp militärt också. Förr om åren hoppade man ibland i blindo när det gällde mål bakom fiendens linjer, med exakt samma typ av skärm.
Jo, men då har det handlat om elitstyrkor och jag skulle gärna vilja se källa på att det var exakt samma skärm. Känns konstigt att man skulle använda samma typ av skärmar som användes på 70-talet.
Citat:
Antingen gjorde han det eller så var han svår psykiskt sjuk alternativt begick medvetet självmord. Ingenting tyder på att han var svårt psykiskt sjuk.
Han kan mycket väl ha varit psykiskt sjuk, deprimerad eller helt enkelt haft patologiskt dåligt omdöme. Det står inte i pannan på psykiskt sjuka att de är sjuka. Det vet alla som inte är ungdomar.
Citat:
Juni 2016 meddelade FBI att man inte kommer spendera mer medel alls på utredningen, vilket innebär att den är i praktiken nedlagd. Officiellt anser utredarna att mannen dog i hoppet, varpå det inte är lönt att utreda vidare.
Och det var nog så det gick till. Finns det inget kvar att utreda så finns det inte. Många svenska grova brott har också lagts ner efter att polisen utrett allt de kan utreda. Skulle något dyka upp så kommer man givetvis öppna utredningen igen.
Citat:
Äldre än så. Men då vet du också hur svårt det var att finna information före internet.
Min teori är att han haft en bakgrund som tex soldat på fallskärmshopparregemente eller liknande. Betänk att han är samma generation som skickades till Vietnam och andra krig. Av den generationen av amerikanska män så är det många med militär erfarenhet.
Citat:
Det är inte optimalt, men plan som är optimala att hoppa från är lönlösa att kapa. Att manövern är farlig vet jag. Varpå jag vill påstå att antingen var det en förfaren person som trodde att han skulle klara av det ändå eller så begick han medvetet självmord.
Eller så var det en person som inte fattade hur farligt det var. Som hört massa storys från någon vän. Eller som gjort marktjänst på en flygbas som kock.
Citat:
Uppströms från där han skulle landat enligt alla beräkningar....
Då har man väl beräknat fel kring hans landning. Hela kalkylen bygger på att man vetat när han hoppat och det vet man inte. Man har ett tidsintervall...men jetplan går fruktansvärt fort, marschfarten är väl runt 900km/tim och även om de saktat in så rör man sig antagligen i en hastighet av flera hundra km/tim. Varje minut som man räknar fel blir då fel, lägg därtill om han löst ut skärmen direkt och sedan flyttats av vinden.
Citat:
Det är FBI som påstår det, tillsammans med många andra. Dessutom så finns det som jag sagt 3 alternativ:
1. Förfaren person med kunskaper och erfarenhet som trodde han klarat hoppet.
2. Idiot/psykiskt sjuk
3. Självmordsbenägen.
Jag tycker 2 och 3 är likställda men vill lägga till 4: Dåligt omdöme/dålig kompetens
Citat:
Du förutsätter alltså fortfarande att han inte hade tillgång till person eller medel på marken, exempelvis båt. Man kan ju åka båt på en flod.
Men hur skulle de hitta varandra?
Citat:
Därutöver saknas stora delar av pengarna, man har trots digra insatser i området inte hittat minsta spår efter något lik,
Det är som sagt inte ett dugg konstigt i oländig terräng med massa djur. Insekter, björnar, vargar, rävar, råttor och i princip alla i skogen gillar att äta på lik.
Citat:
personens slips bar spår av saker som bör ha betytt att han arbetat inom flygindustrin
Nja, det där var väl en slips som såldes på flygplatser? Vet man ens att den tillhört honom? Är väl inte otänkbart att han köpt en slips på flygplatsen för att smälta in.
Citat:
och bör ha varit saknad på sin arbetsplats, ingen av personerna som skulle ha saknat sin anhörige har känt igen honom trots den mycket detaljerade fantombilden som hela världen har sett...
Som jag skrivit tidigare, enda som talar för att han klarat sig är att FBI inte lyckats koppla Cooper till någon man med lämplig profil som försvunnit. Förklaringen kan dock vara så banal som att Cooper inte hade anhöriga eller vänner som rapporterat honom som saknad eller att en lokal polismyndighet missat att ge FBI infon eller tappat bort infon. Eller att beskrivningen av Cooper är så fel att den inte stämmer alls på någon av de som försvunnit.
Citat:
Det finns en del för, en del emot. 50/50
Jag skulle säga att sannolikheten att han dog är minst 90%. Enda som talar för att han klarade sig är just det att han inte identifierats bland de som försvunnit. Fattar inte hur du kan tycka att det finns en hel del som talar för att han klarat sig. En sak kan vi dock säga helt säkert: Om han klarade sig så förlorade han antagligen väskan med pengarna där i skogen. Inte en chans att han slängde ut pengar som villospår. Finns ingen rånare i världen som gjort det och finns ingen som kommer göra det.

Jag tror förklaringen är så enkel att han var mindre proffs än vi vill tro. Kanske hade han gjort några hopp i militära så han hade tuffheten stärkt med två drinkar på planet för att uppbåda modet. Kan förklara varför han beställde en drink direkt när han fick chansen. Han missar att vissa skärmar är sk dummies, dvs sådana som inte funkar. Inte konstigt, han är inget proffs. Han hoppar och gör som alla rädda och även kanonmatssoldater (för dem dras skärmen när de hoppar) istället för att vänta tills han är stabil i luften och vädret i kombination med planets hastighet gör att skärmen snor sig och han råkar i dödlig spinn mot marken. Han kraschar antagligen i vattnet och efter en tid öppnas väskan som för några sedelbuntar mot en sandbank. FBI beräknade hans anslagsplats fel eftersom planets personal gett dem felaktiga uppgifter då de varit under stark psykisk press.
Citera
2019-09-25, 16:03
Medlem
Om "D B Cooper" var så nogrann med att räkna altituder och positioner av flygplanets vingar osv., så var platsen med stora sjön och ån kanske inte en olycklig val, utom nånting annat.

Kanske "Cooper" hoppade inte alls från flygplanet åven om det sägs så. (Att efter planet hade landat militär sökte honom ombord utan att hitta)

Kan det ha varit så att nånting annat föll från planet - bomben eller nånting som var gömt inne i planet. Då måste några av personalen ha varit med i det.

Vad det nu varit, meningen troligtvis var att sjunka ner den.

Den dåliga fallskärmen, kunde den ändå ha markerad platsen? Så hade det varit en medveten val att använda den.
Citera
2019-09-26, 11:24
Medlem
Citat:
Då har man väl beräknat fel kring hans landning. Hela kalkylen bygger på att man vetat när han hoppat och det vet man inte. Man har ett tidsintervall...men jetplan går fruktansvärt fort, marschfarten är väl runt 900km/tim och även om de saktat in så rör man sig antagligen i en hastighet av flera hundra km/tim. Varje minut som man räknar fel blir då fel, lägg därtill om han löst ut skärmen direkt och sedan flyttats av vinden.

Jag har för mig att jag minns, från någon dokumentär, att han instruerade piloten att flyga så lågt och långsamt som möjligt? Det skulle också tytt på att han visste en del om flygning och särskilt den flygplansmodellen, eftersom han kände till precis den lägsta hastigheten stall speed eller vad det heter.
Citera
2019-09-26, 14:24
Medlem
Fleuch: Det skulle också tytt på att han visste en del om flygning

It seems so. He also gave instructions of the positions of the flaps on the wings etc., recognized certain places from the air, was able to estimate how much time it would take to fly from a certain place to another. So it would have been strange, I think, if after all this he´d just choose a wrong location and jump to drown in a huge lake.
Citera
2020-09-14, 10:21
Moderator
Tystnads avatar
För oss som är intresserad av detta fall Kan tipsa om att det nu finns en ny dokumentär på SVT Play om DB Cooper!!

https://www.svtplay.se/video/27942147/flygkaparen-som-forsvann

Trots Piloten saktade ner hastigehetn så var Tydligen var vinhastigheten minst 170 km/h när han hoppade
Citera
2020-09-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
För oss som är intresserad av detta fall Kan tipsa om att det nu finns en ny dokumentär på SVT Play om DB Cooper!!

Trots Piloten saktade ner hastigehetn så var Tydligen var vinhastigheten minst 170 km/h när han hoppade

är den bra då?
Citera
2020-09-14, 11:32
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
är den bra då?

Tycker jag i alla fall.
Var länge sedan jag såg en dokumentär om detta.
Handlar mycket om 4-5 misstänkta personer och vad dom gjorde runt tiden för kapningen.
Intervju med FBI agents Bernie Rhodes om copycate kaparen Richard McCoy Jr som jag aldrig sett innan.

Man förstår ju att FBI lagt ner fallet med så lite bevis som finns att gå vidare med.
Citera
2020-09-15, 16:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dokumentären om D. B. Cooper.

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
är den bra då?

Ja, det tycker jag också och den är väl värd att se på.

Har precis sett på dokumentären och tyckte den var intressant. En hel del nya uppgifter framkom.
Citera
2020-09-17, 13:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Dokumentären om DB Cooper sänds på SVT1 ikväll den 17 september kl. 22.30, för den som av någon anledning inte kan se det på SVT Play.
Citera
2020-09-17, 14:13
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dokumentären om DB Cooper sänds på SVT1 ikväll den 17 september kl. 22.30, för den som av någon anledning inte kan se det på SVT Play.

Tack för tipset!

Men visst är det väl ganska solklart att Richard McCoy Jr var gärningsmannen?
Citera
2020-09-17, 14:37
Bannlyst
Dom pratar väl om DB Cooper i Prison break eller minns jag fel ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in