Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag har inte läst så mycket om just det här fallet, men det där med att hoppa från en Boeing är inte så lätt som det låter. Den är antagligen väldigt högt upp när han hoppar, vanliga hoppare lämnar sitt plan vid 3000 meters höjd, inte 10000 meter. Däruppe behöver man syrgas för att kunna andas den kalla luften har jag för mig. Hur hoppade han ut? Bara genom dörren? Dessa plan går i en betydligt mycket högre hastighet än vad ett plan gör som man vanligtvis hoppar ut från så även det innebär en fara. Det är inte så lätt att bara kliva ut i luften i höga hastigheter.
nu har jag läst på wikipedia... intressant läsning.
han verkade ju veta vad han gjorde, för han sa åt piloten att flyga i relativt låg fart:
"170 knots (196 mph)", inte flyga så högt 10.000 feet = 3000m (normalt för boeing är mellan "25,000 and 37,000 feet"), och med landningshjulen nerfällda till 15 grader samt detta, att han beordrarde piloten -
"leave the cabin unpressurized. An unpressurized cabin at 10,000 feet (3,000 m) would curtail the risk of a sudden rush of air exiting the plane (and ease the opening of the pressure door) if he were to attempt to exit the aircraft for a subsequent parachute landing" borde ju tyda på att han visste vad han gjorde...
det står även, eftersom han verkade veta väldigt väl efter ändrade planer att en us air force base låg i närheten... så dom tror att han möjligtvis jobbat inom armen och förmodligen hoppat fällskärm där, kanske fått millitär träning på det. för att han då också skulle våga sig på detta hopp som ingen annan någonsin hade gjort innan.
det som talar emot är att det var otroligt dåligt väder just där han hoppade, vinden var hård, det regnade kraftigt osv.
det konstigaste var att han beordrade om att få 4st fällskärmar (vanliga med ett speciellt sele) men det fanns bara 2st kvar i flyplanet, och efter att alla vittnen hade förhörts så fanns det ingen medhjälpare, och ingen person fattades från planet förutom DB Cooper.
det är många som säger att DB Cooper är Richard McCoy, Jr.
en vietnam veteran, helikopterpilot och duktig fallskärmshoppare, som lyckades med ett liknande rån året efter 1972, men då med 500.000$ i byte.