2018-05-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hevder de har funnet mannen bak spektakulær flykapring

https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-de-har-funnet-mannen-bak-spektakulaer-flykapring/69816052

Tveksamt. Bandinspelningar, som påstås härröra från en sedan 2014 avliden man, där denne sägs avslöja detaljer som inte blev kända förrän långt senare. Bild på "GM", samt uppgift om hur pengarna använts - och ett klädesplagg. Inte undra på att FBI är skeptiskt.
Citera
2018-08-15, 21:04
Medlem
GormDenGamles avatar
Kapret fly og hoppet ut i fallskjerm. Nå mener kode-ekspert å vite hvem han er

https://www.dagbladet.no/nyheter/kapret-fly-og-hoppet-ut-i-fallskjerm-na-mener-kode-ekspert-a-vite-hvem-han-er/70094207
Citera
2018-08-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kapret fly og hoppet ut i fallskjerm. Nå mener kode-ekspert å vite hvem han er

https://www.dagbladet.no/nyheter/kapret-fly-og-hoppet-ut-i-fallskjerm-na-mener-kode-ekspert-a-vite-hvem-han-er/70094207

Du länkade ju en artikel från samma norska tidning för en tid sedan. Då hette mördaren något annat. Troligen är alltsammans bara rent nonsens. Skulle flygkaparen skickat kodade meddelanden? Baaaaaa..!
Citera
2018-08-15, 23:45
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Du länkade ju en artikel från samma norska tidning för en tid sedan. Då hette mördaren något annat. Troligen är alltsammans bara rent nonsens. Skulle flygkaparen skickat kodade meddelanden? Baaaaaa..!

Jag såg de. Men detta var en ny artikel.
Är själv skeptisk. Men vill ändå länka ifall någon skulle vara intresserad och spåna vidare.
Citera
2019-07-14, 18:48
Medlem
Ördögs avatar
En av de många personer som påståtts vara Cooper var Robert Rackstraw, som dog i veckan i en ålder av 75 år. Bevisen mot honom är inte lödigare än mot de flesta andra, men en notorisk och skicklig skurk var han i vilket fall som helst.

https://www.newsweek.com/robert-rackstraw-db-cooper-mysterious-plane-hijacking-suspect-dead-1448717
Citat:
The man that some believe to be an infamous unidentified hijacking suspect, D.B. Cooper, has died. Robert Rastrack [sic!] passed away from natural causes at his home in San Diego on Tuesday at the age of 75.

The former U.S. Army paratrooper is frequently discussed as the main suspect in one of the most famous and mysterious hijackings in history. On November 24, 1971, an unidentified man hijacked a Boeing 727 flying from Portland to Seattle.
---
But in 2016, a four-hour miniseries on the History Channel titled D.B. Cooper: Case Closed? by filmmaker Thomas Colbert linked Rackstraw to the crime. The Ohio native's paratrooping skills and explosives training was used as evidence he had the capability to pull off the hijack.

Dismissed from the army in 1971 for falsifying his college records and lying about his rank and medals, Rackstraw went on to lead a colorful life. He piloted planes across Iran, was apprehended on suspicion of stealing dynamite and was charged with the murder of his stepfather before being acquitted by a sympathetic jury.

Rackstraw would go on to attempt to fake his own death in 1978 by crashing a rented airplane into Monterey Bay, California, but was found by investigators a few months later and charged with stealing an aircraft and passing bad checks.

After spending two years in prison, he later called news stations claiming to be Cooper, but when confronted by Colbert in the series, denied involvement and said that his previous admission was a stunt.

Verkligen en fascinerande förbrytare. Om han bara kunnat avhålla sig från våld ...

https://www.oregonlive.com/news/2019/07/robert-rackstraw-db-cooper-suspect-with-various-bizarre-oregon-connections-dies-at-75.html
Citat:
The prosecutor in the theft-and-forgery case, San Joaquin, Calif., deputy district attorney Clark Sueyres, called him “a helluva con man. You’d buy a used car from him every time.”
---
Robert “Pudgy” Hunt, a celebrated Oregon high-school basketball player and long-time Portland tavern owner, worked in the flooring business with Rackstraw in the 1970s.

Hunt agreed with the California prosecutor that Rackstraw had charisma to burn. And that he couldn’t be trusted.

“He had a criminal mind,” Hunt told The Oregonian earlier this year.

Hunt’s brother, he said, witnessed Rackstraw savagely beat a union worker who gave him some back talk on a job site. Hunt later heard from another first-hand source that in California Rackstraw stole a truck and smashed it through the front doors of a gun shop before driving off with a cache of weapons.

“He did [stuff] like that all the time,” Hunt said.

It might have been inevitable, then, that Rackstraw would be linked to the famous -- and famously unsolved -- D.B. Cooper case. In the late 1970s, the FBI considered Rackstraw a suspect for a while before moving on, in part because witnesses said the skyjacker was in his 40s. (Rackstraw was 28 in 1971). A reporter at the time asked Rackstraw if he were Cooper, and the Vietnam War vet gave a cryptic answer, saying that if he were investigating the case, “I wouldn’t discount myself.” Years later Rackstraw insisted he was winding the reporter up and that he wasn’t D.B. Cooper.
Senast redigerad av Ördög 2019-07-14 kl. 18:58.
Citera
2019-07-15, 02:41
Medlem
E.Morses avatar
Jag har satt mig in hyggligt i fallet. Nu är ju dessutom D.B Cooper endast hörfel, han sade sig heta Dan Cooper när han köpte sin biljett. Ville bara påpeka det.

Nåväl, knäckfrågan är väl om han dog vid hoppet eller inte. Jag är inte övertygad om att han dog. Jag tror FBI har tämligen fel när man säger att han var amatör. Jag tror inte det. Jag tror han tog den fallskärm (militär av primitivare slag) eftersom det var den han var bäst invand på. Det skulle nog majoriteten ha gjort. Att han tog en attrapp som reserv kan ha sina förklaringar, exempelvis att han använde den för att packa saker. Ty vi vet icke om han i sin portfölj hade med sig något i klädväg, vi vet heller inte om han möjligen kan ha haft något på sig under kostymen.

Problemet för mig är att han uppträder kunnigt, lugn och väldigt rationellt enligt alla vittnen. Han ger inte intryck av att vara påtänd eller psykiskt sjuk. Jag tror att flygpersonalen märkt detta om så vore. Han har kunskaper om militärbaser, han har kunskap om flygplan och som sagts tidigare, han arbetade förmodligen åt Boeing. Han har goda kunskaper i planets manövrering, minimihastighet och så vidare. Han ger helt enkelt intrycket av att i stora stycken vara ganska förfaren inom flyg. Att han då skulle ge sig in på det omöjliga hoppet som vissa tror är endast sannolikt om det vore regelrätt självmord. Det är såklart en variant, han ville ta livet av sig på ett spektakulärt sätt.

Vill minnas att pengarna som hittades också återfanns på ett ställe där pengarna rimligen inte borde återfunnits om han landat där han borde. Det sätter funderingar i åtminstone mitt huvud.

Oaktat om han är död eller inte tror jag mig veta att han inte gjorde detta för pengarna. Kanske i sig en anledning till att inga pengar dykt upp i omlopp såvitt man vet. Han gjorde det för att han kunde eller trodde sig kunna, beroende på utfallet. Fram till hoppet är det ett riktigt snyggt jobb, en absolut lysande kapning utförd under ganska stort lugn. Personalen ombord beskriver honom som trevlig. I den mån en kapare nu kan vara trevlig.

Nej, jag är inte säker på att han dog i hoppet. Han kan ha gjort det, men jag är inte övertygad. Däremot en av våra snyggaste kapningar genom tiderna, det är ett som är säkert. Vem han var, det lär vi få leva med att inte veta.
Citera
2019-09-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
En av de många personer som påståtts vara Cooper var Robert Rackstraw, som dog i veckan i en ålder av 75 år. Bevisen mot honom är inte lödigare än mot de flesta andra, men en notorisk och skicklig skurk var han i vilket fall som helst.

https://www.newsweek.com/robert-rackstraw-db-cooper-mysterious-plane-hijacking-suspect-dead-1448717

Verkligen en fascinerande förbrytare. Om han bara kunnat avhålla sig från våld ...

https://www.oregonlive.com/news/2019/07/robert-rackstraw-db-cooper-suspect-with-various-bizarre-oregon-connections-dies-at-75.html

Han var 27 år vid tiden för kapningen, ett stort antal vittnen bedömer Cooper vara i 45-årsåldern. Känns osannolikt att så många vittnen missbedömer ålder så kraftigt.
Citera
2019-09-22, 23:53
Medlem
JackFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Fram till hoppet är det ett riktigt snyggt jobb, en absolut lysande kapning utförd under ganska stort lugn. Personalen ombord beskriver honom som trevlig. I den mån en kapare nu kan vara trevlig.

Nej, jag är inte säker på att han dog i hoppet. Han kan ha gjort det, men jag är inte övertygad. Däremot en av våra snyggaste kapningar genom tiderna, det är ett som är säkert. Vem han var, det lär vi få leva med att inte veta.
Om du är inläst på fallet så borde du också ha tagit del av de mer senare uppgifter som säger att DB Cooper uppfattades som berusad och otrevlig av kabinpersonalen.

Risigt väder, gigantiska träd och floder med krokodiler i och han hoppade i långskor och rock med en fallskärm som saknar styrförmåga. Inte en chans att han överlevde.
Citera
2019-09-22, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley
Om du är inläst på fallet så borde du också ha tagit del av de mer senare uppgifter som säger att DB Cooper uppfattades som berusad och otrevlig av kabinpersonalen.

Risigt väder, gigantiska träd och floder med krokodiler i och han hoppade i långskor och rock med en fallskärm som saknar styrförmåga. Inte en chans att han överlevde.
Enligt kabinpersonalen så var han lugn och trevlig
Citera
2019-09-23, 00:23
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley

Nu får du hemskt gärna länka detta eftersom dessa uppgifter inte framkommit från någon av flygvärdinnorna som hade kontakt med honom under flygningen. Det du kommer med är fullständigt felaktiga uppgifter jämfört med vittnesmålen som lämnats i samband med flygningen.

Krokodiler? I ödemarken mellan Seattle och Reno? Möjligen alligatorer. Jag har aldrig hört talas om krokodiler i dessa trakter. Fallskärmar av den modell vi talar om användes militärt under flera krig utan att för den skulle soldaterna strök med i en enorm utsträckning. Och att han hoppade i lågskor och rock är en spekulation. Vad han hade eller inte hade i sin väska eller under kostymen vet vi alltså inte. Han hade ju sannolikt ingen bomb i väskan, den lär ju annars ha varit väldigt riskabel att hoppa med.
Vad han hade däri eller för den delen om han hade ett lager kläder till under är alltså okända faktorer.

Om du varit inläst på fallet hade du insett att FBI gärna vill få det till att han var en alkoholiserad eller nedknarkad stackare till amatör som avlidit omedelbart eftersom man hemskt gärna ville lägga ned ärendet då man nått vägens slut i utredningen.

Vad du främst missar, gissar på att det beror på att du är för ung, är det faktum att han var mycket kunnig vad gällde den aktuella flygplanstypen. Vid den här tidpunkten fanns inte Google, kan jag tala om för dig. Att då kunna beordra både höjd och hastighet utifrån planets begränsningar för att kunna alls genomföra hopp från planet, oaktat resultatet, tyder på att personen var kunnig. Därutöver vill jag minnas att den delen av pengarna som återfunnits fanns på en plats där pengarna inte borde ha funnits med hänsyn till var han hoppade.

Jag säger inte att han garanterat överlevde, jag säger bara att jag inte tror på att han var en komplett idiot och amatör. I övrigt så verkar dina kunskaper i ärendet mycket bristfälliga.
Citera
2019-09-23, 12:40
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fighterpilot
Enligt kabinpersonalen så var han lugn och trevlig

Ja, århundradets bästa passagerare skulle han utnämnts till om han inte hoppat.
Citera
2019-09-23, 22:26
Medlem
JackFoleys avatar
Citat:
Nu får du hemskt gärna länka detta eftersom dessa uppgifter inte framkommit från någon av flygvärdinnorna som hade kontakt med honom under flygningen. Det du kommer med är fullständigt felaktiga uppgifter jämfört med vittnesmålen som lämnats i samband med flygningen.
Såg det på en senare dokumentär om fallet. Där sade en FBI agent att viss personal på planet hade beskrivit Cooper som artig osv men någon annan hade beskrivit honom som halvt berusad och otrevlig.
Citat:
Krokodiler? I ödemarken mellan Seattle och Reno? Möjligen alligatorer. Jag har aldrig hört talas om krokodiler i dessa trakter.
Spelar det någon roll vilken sorts gap man riskerar att hamna i? Skämt åsido, jag mindes nog fel. Det var björnars gap som polisen i dokumentären talade om.
Citat:
Fallskärmar av den modell vi talar om användes militärt under flera krig utan att för den skulle soldaterna strök med i en enorm utsträckning.
Man dör inte av att använda en sådan fallskärm. Man dör när man inte kan kontrollera var man landar och stället under en är snitt på 30 meter höga träd. Hur ska du ta dig ner levande när du väl fastnat i en trädtopp? Landar du i en flod är risken stor att du slits ner av din skärm - och hinner du få av dig den så finns det alligatorer.
Citat:
Och att han hoppade i lågskor och rock är en spekulation. Vad han hade eller inte hade i sin väska eller under kostymen vet vi alltså inte.
Visst, han kan ha bytt om när han lämnats ensam vid luckan men finns inget som talar för det (eller emot).
Citat:
Om du varit inläst på fallet hade du insett att FBI gärna vill få det till att han var en alkoholiserad eller nedknarkad stackare till amatör som avlidit omedelbart eftersom man hemskt gärna ville lägga ned ärendet då man nått vägens slut i utredningen.
Ok, du har alltså sett det som jag påpekade, att det finns även (utöver motsatta) uppgifter om att Cooper var berusad och otrevlig. Ingen anledning för dig att efterfråga källa då. FBI lägger aldrig ner utredningen rent officiellt. Däremot har de nog sedan länge lagt ner alla mer resurskrävande försök. Det här fallet kommer aldrig att bli uppklarat pga att man har egentligen ingen bevisning. Man har vad man tror är DNA men man är inte ens säker på att det är Coopers. Man har en oläslig namnteckning. Inget egentligen.
Citat:
Vad du främst missar, gissar på att det beror på att du är för ung, är det faktum att han var mycket kunnig vad gällde den aktuella flygplanstypen.
Jag är 46 år så kanske för "ung" vad vet jag. Hur gammal är du själv o vise?
Citat:
Vid den här tidpunkten fanns inte Google, kan jag tala om för dig. Att då kunna beordra både höjd och hastighet utifrån planets begränsningar för att kunna alls genomföra hopp från planet, oaktat resultatet, tyder på att personen var kunnig.
Behöver inte betyda mer än att han gjort militärtjänst på flygbas eller känner någon som gjort det. Eller någon som jobbat inom med flyg. Tvärtom så var hoppstatusen usel pga väderlek och utrustning. Även om han haft flygoverall så hade det varit en oerhört farlig manöver. I en dokumentär intervjuar de erfarna fallskärmshoppare som beskriver hoppet som fullständigt livsfarligt, planet var en Boeing 727 även när ett sådant går "långsamt" så är det väldigt olämplig för fallskärmshopp.
Citat:

Därutöver vill jag minnas att den delen av pengarna som återfunnits fanns på en plats där pengarna inte borde ha funnits med hänsyn till var han hoppade.
Nja, det fanns pengar som hittats i en flodbank. De pengarna kommer från DB Coopers pengar - vilket ytterligare styrker att han antagligen landade i floden.
Citat:

Jag säger inte att han garanterat överlevde, jag säger bara att jag inte tror på att han var en komplett idiot och amatör. I övrigt så verkar dina kunskaper i ärendet mycket bristfälliga.
Tror inte att han var en komplett idiot och amatör och antar att du är en produkt av den dåliga svenska skolan eftersom du tror att jag påstått det.

Jag säger inte heller att han garanterat dött men det är oerhört sannolikt. Så sannolikt att jag är övertygad om det. Det är helt enkelt för många saker som tillsammans talar för det. Men även om man tar bort några saker från listan nedan så är oddsen fortfarande otroligt dåliga för överlevnad.

1. Hoppade i lågskor och rock (ta bort den här punkten om du känner för det)
2. Hoppade över ett öde område (du är säkert för ung för att minnas men fanns inte GPS/mobiler). Hur ska han ens hitta ut därifrån om han nu orkar gå i flera dagar till civilisationen?
3. Träden i området är fruktansvärt höga (googla!) och det finns alligatorer i området. Det är enorm sannolikhet att fastna i träd.
4. Landar man i flod så är risken stor att dras med under vattnet av skärmen, det var mörkt och han upptäckte det i så fall antagligen försent.
5. Slutligen anträffades sedelbuntar långt senare i en flodbank. Det styrker att Cooper sannolikt landade i floden och antagligen har väl väskan gått upp efter att ha legat i vatten en längre tid.

Men visst, Cooper kan ha landat i vatten och lyckats skära sig loss, råkat tappa bytet. Eller landat i ett träd, lyckats klättra ner och sedan kastat några sedelbuntar i en flod med hopp om att de ska hittas och folk ska tro att han är död. Därefter har han i sin medhavda men väl dolda överlevnadsutrustning orienterat sig och tagit ut kompassriktning och börjat knalla mot civilisationen. Efter 1-2 dagars promenad i skogen har han nått civilisationen. Där har ingen tänkt på mannen i terrängkläderna (han kanske bytte tillbaka till lågskor och rock) och han har därefter åkt hem för att aldrig mer någonsin höras av.

Enda som talar för att Cooper överlevde är att FBI inte lyckats identifiera honom bland de män som rapporterats som försvunna under tiden efteråt. Det är märkligt men man får inte glömma att USA är ett gigantiskt land men usel folkbokföring. Det räcker med att Cooper inte var särskilt social eller hade kontakt med släkt. Det finns ganska många människor som kan försvinna utan att rapporteras som försvunna till polisen. Eller så rapporterades han som försvunnen till någon lokal polismyndighet som tappat bort ärendet eller missat att rapportera det till FBI. Underligare saker har hänt. Eller så passade den försvunne inte med profilen på Cooper.
Senast redigerad av JackFoley 2019-09-23 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in