2008-03-27, 04:48
Medlem
Hejsan

Jag vill börja med att påpeka att jag sökt som en idiot både här i forumet och ute på övriga internet. Jag har också haft samma framgång som en idiot och alltså inte hittat lösningen på mitt problem.

Det är nämligen så att jag precis formaterade min ena hårddisk och allt gick smärtfritt ända tills jag skulle koppla in min andra (externa) hårdisk, en Seagate eSATA300 TX2. (Jag har ett Asus p4p800s-moderkort)

Den dyker inte upp under Den Här Datorn som den brukar göra. Detta beror förstås på att datorn inte hittar hårddisken som i sin tur måste bero på att jag inte har några drivrutiner för SATA-kortet installerade.

Problemet är att jag inte hittar några fungerande SATA-drivrutiner någon stans.

Det närmaste jag har kommit är drivrutinerna som finns här.

http://www.promise.com/support/downl...&productID=139

Men hur gör jag för att installera dem? Rar-filerna innehåller ju inga exe-filer?

Jag har läst mig till att man kan lägga filerna på en diskett, boota ifrån windows-cd:n och installera dem på det viset. Men ska det verkligen vara nödvändigt? Dessutom har jag inga disketter

Är det någon som har/vet var jag hittar rätt drivrutiner så får ni gärna säga till :]

All hjälp mottages tacksamt.
Citera
2008-03-27, 06:58
Medlem
draåthelvetes avatar
Hej!

Jag hade ett liknande problem då jag satte in min interna SATA-disk i datorn och den ville inte visas i Den här datorn. Det gick några dagar tills dess att en kompis sa åt mig att jag kanske skulle partitionera den.

Jag gick hem, stoppade i en installationscd av XP och sedan partitionerade jag hårddisken och avbröt sedan windowsinstallationen. Därefter fick jag se min SATA-disk i Den här datorn.

Men jag har aldrig haft någon extern hårddisk så jag vet inte om man brukar partiotionera och formatera dom?

Hoppas att något av detta kan hjälpa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in