2008-03-26, 23:20
Medlem
Har väldiga sömnproblem, som jag aldrig tycks komma till rätta med: svårt att somna, kan vara vaken i dygn - och när jag väl somnar så vaknar jag hela tiden. Provat det allra mesta mot sömnproblemen i en himla massa år.

Jag är så enormt utmattad - och behöver verkligen få sova.

Men mina 'vakendrömmar' hindrar mig extremt - jag hinner inte somna, utan börjar 'drömma' innan jag somnat. Är väl medveten om att jag drömmer, och vad som pågår i omgivningen - t.ex. ljud: vad mina djur gör, vad som sägs på TV'n om den är på, och så vidare. En fot i det vakna stadiet, en i drömmarnas land.

Problemet är att det oftast är otäcka saker jag drömmer - och att jag har psykiska besvär: bl.a. psykossjukdom, och en hel del med minnesluckor. Så det blir svårt att veta om saker hänt, eller om det varit en dröm.

Kan styra drömmarna till en viss del - och tänka: Det här är bara en dröm, dags att vakna nu. Men ofta så vaknar jag bara om i drömmen - och befinner mig på ett annat ställe, och drömmen fortsätter: och jag är än mer förvirrad. Det blir liksom djupare och djupare tilltrasslat - och jag kan till en början tro att jag faktiskt har vaknat på riktigt: t.ex. att jag är i min säng, reser mig upp - och sedan fortsätter drömmen att vara (oftast) otäck.

För det mesta kan jag bara styra mina egna handlingar, och det som gäller mig: ge mig sådant som jag behöver, om jag behöver skydda mig - t.ex. så kan jag leta upp ett vapen, eller bara få det från ingenstans. Det handlar ofta om att slåss och försvara mig mot andra.

Kroppen är så stressad, jag andas superfort i dessa stadier - och har hjärtklappning och ångest: kroppen reagerar som om det vore på riktigt.

Ofta så lyckas jag ta mig ur dessa drömmar - och kliva upp, men då är det helt kört att 'somna' om, för att jag mår så jävla dåligt: sitter och funderar om det där har hänt, om jag dissocierat - varit psykotisk, eller om det bara var en dröm igen. Eftersom det är tänkbara scenarion, upplevelser som kan hända - särskilt när jag är psykotisk. Så blir jag än mer 'nojjig' - vill verkligen inte bli psykotisk igen. Trots upprepningar/intalningar om att det bara var en dröm, så är jag inte riktigt säker - utan måste kontrollera med verkligheten om det har hänt: datum, om det är dag eller natt, fråga andra, och så vidare. Leka detektiv, för att bli mer säker - och när jag väl konstaterat att det bara var en dröm, så kan jag lugna mig litegranna.

Vill verkligen slippa dessa drömmar - eftersom de stjäl den lilla sömn jag kan få, och så väl behöver - plus att de tär enormt på mitt mående.

Oh, what to do?

(Om det är svårbegripligt, och tycks allmänt knepigt - så skyller jag på sömnbrist. )
Citera
2008-03-30, 00:45
Medlem
JonKanons avatar
Jag har brottats med ett antal olika sömnstörningar under hela mitt liv och känner igen drömmarna du beskriver.

Du skrev att du har prövat det allra mesta mot sömnproblemen. Menar du mediciner? Har du talat med en neurolog eller t ex genomgått EEG-undersökning? Vilken roll upplever du att dina övriga psykiska problem spelar i sammanhanget?

Själv har jag kommit ur liknande jobbiga drömsituationer genom att lugna ner mig själv i drömmen, innan den spårar ur.

Om jag ger vika för skräck och aggressioner och t ex börjar slåss mot inkräktaren så mår jag inte bra när jag vaknar.

Hur man än väljer att tackla problemet, lönar det sig att innan man sommar intala sig själv hur man kommer att göra.

En teknik jag nyligen kom på är att sjunga (i drömmen) - ta nån sång man kan eller improvisera. Det skall vara nånting upplyftande. Till en början kan rösten låta konstig eller darrig, men blir starkare allteftersom modet växer. När man känner sig stark skall man inte powertrippa och börja skjuta laserstrålar med händerna el dyl, utan försöka känna glädje, lugn och kärlek, andas. Lyckas man med det här så förändras drömmens karaktär. Förändringen går att se helt "konkret" om man ger akt på landskapet eller ljussättningen. Kan vara värt ett försök.

Subjektiva saker, lite svåra att kommunicera. Hoppas du hittar ett sätt att sova lugnt.
Citera
2008-03-30, 00:53
Bannlyst
Jag kan inte tänka mig att någon inte kan sova efter att varje muskel i kroppen nästan sprängs. DVS att du måste köra din kropp till bristningsgränsen, detta är omöjligt at göra ensam så ta med n elak jävel som skriker om du stannar.

Jag känner med dig och jag hoppas på att mitt råd kommer att hjälpa dig.

MVH
Suliot
Citera
2008-03-30, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonKanon
Jag har brottats med ett antal olika sömnstörningar under hela mitt liv och känner igen drömmarna du beskriver.

Du skrev att du har prövat det allra mesta mot sömnproblemen. Menar du mediciner? Har du talat med en neurolog eller t ex genomgått EEG-undersökning? Vilken roll upplever du att dina övriga psykiska problem spelar i sammanhanget?

Själv har jag kommit ur liknande jobbiga drömsituationer genom att lugna ner mig själv i drömmen, innan den spårar ur.

Om jag ger vika för skräck och aggressioner och t ex börjar slåss mot inkräktaren så mår jag inte bra när jag vaknar.

Hur man än väljer att tackla problemet, lönar det sig att innan man sommar intala sig själv hur man kommer att göra.

En teknik jag nyligen kom på är att sjunga (i drömmen) - ta nån sång man kan eller improvisera. Det skall vara nånting upplyftande. Till en början kan rösten låta konstig eller darrig, men blir starkare allteftersom modet växer. När man känner sig stark skall man inte powertrippa och börja skjuta laserstrålar med händerna el dyl, utan försöka känna glädje, lugn och kärlek, andas. Lyckas man med det här så förändras drömmens karaktär. Förändringen går att se helt "konkret" om man ger akt på landskapet eller ljussättningen. Kan vara värt ett försök.

Subjektiva saker, lite svåra att kommunicera. Hoppas du hittar ett sätt att sova lugnt.

Menar att jag har provat mediciner utav alla de slag - har också genomgått EEG, och andra undersökningar. Jag vet ju delvis varför jag har så svårt att sova: för att jag mår så dåligt, och är på helspänn hela tiden - kan aldrig slappna utav: hypersensitiv gällande alla intryck. Sömnbristen leder till än sämre mående, som i sin tur leder till mindre sömn (...) Tills det blir totalhaveri och slutenvård.

Är och balanserar på gränsen till psykos mest hela tiden, och har tankestörningar, vanföreställningar, 'magiskt tänkande' - och liknande ting: och dessa symptom gör att det börjar luta åt psykoshållet än mer när jag har dessa drömmar - för att min förankring till verkligheten är så skör. Så det behövs inte mycket för att det skall spåra ur.

Tack för tipset, får kanske sätta mig in det här mer - jag har aldrig försökt framkalla den här typen utav drömmar, de kommer bara utav sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Suliot
Jag kan inte tänka mig att någon inte kan sova efter att varje muskel i kroppen nästan sprängs. DVS att du måste köra din kropp till bristningsgränsen, detta är omöjligt at göra ensam så ta med n elak jävel som skriker om du stannar.

Jag känner med dig och jag hoppas på att mitt råd kommer att hjälpa dig.

MVH
Suliot

Fungerar inget vidare, nej.

Tack för dina ord.
Citera
2008-03-31, 16:29
Medlem
Bananazs avatar
Parasomnier och andra sömnstörningar är oerhört vanliga, och kan bli ett kroniskt förlopp. Vid svåra sömnstörningar brukar man remitteras till sömnlabbet vid Akademiska sjukhuset, uppsala.

Om inte sedvanliga hypnotika hjälper kan man kombinera
med exempelvis alimemazin, prometazin eller levepromazin.

Bensodiazepiner kan i bland vara av stort värde - men hos
vissa kan sömnstörningen förvärras. Vid lucida drömmar, hypnagoga/hypnapompa, sömnparalys kan i vissa fall nitrazepam, flunitrazepam avhjälpa besvären. Zolpidem anses olämplig då den lätt framkallar konfusion, mardrömmar m.m.
Citera
2008-04-01, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananaz
Parasomnier och andra sömnstörningar är oerhört vanliga, och kan bli ett kroniskt förlopp. Vid svåra sömnstörningar brukar man remitteras till sömnlabbet vid Akademiska sjukhuset, uppsala.

vissa kan sömnstörningen förvärras. Vid lucida drömmar, hypnagoga/hypnapompa, sömnparalys kan i vissa fall nitrazepam, flunitrazepam avhjälpa besvären. Zolpidem anses olämplig då den lätt framkallar konfusion, mardrömmar m.m.

Man kan nog säga att det är kroniskt.

Har provat kombinationer utav Theralen, Lergigan, och Nozinan: i alla de doser. Har gått igenom halva FASS vid det här laget - och har insatt olika typer utav benso, bl.a. Nitrazepam.
Senast redigerad av Mystiqua 2008-04-01 kl. 08:10.
Citera
2008-04-01, 20:55
Medlem
JonKanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananaz

Jag upplever sömnparalyser med hallucinationer och utanför-kroppen-upplevelser samt drömmar liknande de TS beskriver: otäcka, stressfyllda drömmar som börjar precis när jag håller på att somna eller endast några minuter efter insomning. Detta har pågått så länge jag minns och händer flera nätter i veckan, ofta flera gånger under samma natt.

Enligt en bedömning gjord av en erfaren psykiater är jag synnerligen frisk och har gott om psykiska resurser. För några år sedan gjordes en EEG efter sömndeprivation, där man inte fann någonting speciellt. Diagnosen blev kort och gott sömnparalys och neurologen skrev ut klomipramin. Jag hämtade aldrig ut medicinen, utan valde approachen jag i mitt tidigare inlägg beskrivit framom den farmakologiska.

Vad anser du om valet av läkemedlet klomipramin?

Hur känner man igen "sleep onset REM"? Jag tänker främst på en fenomenologisk beskrivning samt i vilken mån den överensstämmer med vad TS och jag beskrivit.
Citera
2009-08-24, 22:04
Medlem
Tror inte direkt lösningen finns hos mediciner. Missförstå mig inte, jag är inte på något sätt förespråkare för en drogfri tillvaro, men droger skall man hålla på med när man är frisk/inte har några psykologiska besvär.

Många psykologer anser ju att drömmar är sinnets sätt att bearbeta tidigare upplevelser, och jag tror det finns någonting där. Försök komma ihåg dina drömmar och skriv ner dom så detaljerat som möjligt. En psykolog kan hjälpa dig att reda ut vad din kropp/sinne försöker säga dig, och rekommendera lämpliga åtgärder(med tid - såna här saker är inget som sker över en natt).

Anser att det är en mycket mer permanent lösning än medicinering, vilket enligt mig bara är att ta bort symptomen när man egentligen borde göra något åt källan.
Citera
2009-08-25, 11:56
Medlem
Människan är ett vanedjur..

Det var väl bra att du skrev in här - jag tror inte det är bra att störa den vanlig normala sömnen. Jag tror som föregående att sömn och dröm är något naturligt, som vi alla har och som bara sker.
Det finns dom som tror att dom ska styra sina drömmar och det kan leda till sådana här problem.
Tveksamt med medicin då de påverkar alltför mycket. Det är ju känsligt.

På mig låter det som ditt system har blivit stressat och inte får gå ner i varv.
Det finns experter på sömnstörningar och du kan hitta vettiga tips på nätet..
Det finns också i den allmänna vården någon avdelning för sömnrubbningar har jag för mig..
Hypnos kanske skulle kunna hjälpa till, fast bäst är nog om kropp-själ själv läker och hittar tillbaka till naturlig sömn.

Tror det kunde hjälpa att förstå dina drömmar. Det finns en tråd här som handlar om att hjälpas åt med att tyda drömmar.
Senast redigerad av Urbizzo 2009-08-25 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in