Hej, jag vet inte var du bor men om du bor nra varberg s har de ett tidningsstnd p sina torgmarknader, varje onsdag och fredag. De har de mesta och det var dr jag kom ver mina frsta Mega Pyton!
Vilket var det frsta numret av Megapyton som Mats Jonsson var redaktr fr, och vilket var det sista?
Mnga brukar sga att Megapyton blev bttre i och med Mats Jonssons redaktrskap, och jag r bengen att hlla med.
Skillnaderna var framfr allt fljande:
Norrmnnen har bytts ut till amerikaner.
Kiss & bajs och annat ckligt har bytts ut till vardagsrealism.
Men framfr allt r det amerikanerna, Peter Bagge och Joe Matt m.fl. som br upp tidningen. Det svenska materialet glimrar till ibland, men mnga svenska skapare verkar tro att bara det r vardagsrealistiskt, s r det bra. Det mste fortfarande vara bra tecknat, fortfarande ha ett bra och vl uppbyggt manus och framfr allt fortfarande ha ett intressant innehll (story). Lr av t ex Joe Matt.
Jonssons ledare r vlskrivna, men ven provocerande. Antingen gillar ni tidningens innehll eller s kan ni dra t helvete typ. Det dr blev nog fr magstarkt fr Egmont och bidrog till nedlggningen. Men framfr allt handlade det nog om att vardagsrealism r svrslt och srskilt svensk sdan (se ovan).
ven Horst Schrders Pox hade ju samma utveckling (frst ckligheter - sedan allt mer vardagsrealism - och sedan nedlggning).
Senast redigerad av Friese 2025-07-13 kl. 08:47.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!