Hej, jag vet inte var du bor men om du bor nära varberg så har de ett tidningsstånd på sina torgmarknader, varje onsdag och fredag. De har de mesta och det var där jag kom över mina första Mega Pyton!
Vilket var det första numret av Megapyton som Mats Jonsson var redaktör för, och vilket var det sista?
Många brukar säga att Megapyton blev bättre i och med Mats Jonssons redaktörskap, och jag är benägen att hålla med.
Skillnaderna var framför allt följande:
Norrmännen har bytts ut till amerikaner.
Kiss & bajs och annat äckligt har bytts ut till vardagsrealism.
Men framför allt är det amerikanerna, Peter Bagge och Joe Matt m.fl. som bär upp tidningen. Det svenska materialet glimrar till ibland, men många svenska skapare verkar tro att bara det är vardagsrealistiskt, så är det bra. Det måste fortfarande vara bra tecknat, fortfarande ha ett bra och väl uppbyggt manus och framför allt fortfarande ha ett intressant innehåll (story). Lär av t ex Joe Matt.
Jonssons ledare är välskrivna, men även provocerande. Antingen gillar ni tidningens innehåll eller så kan ni dra åt helvete typ. Det där blev nog för magstarkt för Egmont och bidrog till nedläggningen. Men framför allt handlade det nog om att vardagsrealism är svårsålt och särskilt svensk sådan (se ovan).
Även Horst Schröders Pox hade ju samma utveckling (först äckligheter - sedan allt mer vardagsrealism - och sedan nedläggning).
Senast redigerad av Friese 2025-07-13 kl. 08:47.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!