2009-11-05, 15:00
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanke
Förstår inte riktigt vad ni menar ska vara stekigt med att åka skidor? Jag förstår att vissa skidorter har blivit stekiga, men jag förstår inte det stekiga i att som tex jag och fyra andra polare på bodde på 25 m2 under ett halvår för att få åka skidor/snowboard. Det finns tonvis med utövare av denna sport som sliter röven av sig för att få åka...
Ja absolut, även jag tillhör en av dom där som lever för skidåkning och gör vad fan som helst för att å åka i princip
Vart var du och säsongade om man får fråga?

Men visst ser man jobbiga/äckliga stockholmare med rosa skidbyxor, långt bakåtslickat hår och som knappt kan åka skidor.
Sen finns det ju även de som tror att de är över coola i sina stora hängiga kläder och skiter i annat folk och bara ser sig själva

Självklart accepterar jag jibber stilen som så, men vissa överdriver något så groteskt.
Citera
2009-11-06, 20:06
Medlem
Teliatomtens avatar
Om man ska till dyra skid-ställen så ska man åka typ till Charmonix ( det är väl relativt "överkommligt" där )
eller några andra franska ställen, i byarna där man ser affärer som säljer Gucci, Dolce & Gabbana, Chanel osv...och man ser damer springa runt i dyra pälsar..

Österrike är väl lite dyrare också. typ som skidstället Ischgl.

Heldre killar ( som en skrev ) som bor 5st på 1rum med en liten kockvrå som tar kabinen upp och sen vandrar i en timme för att få riktigt fin offpist. än en familj som har en stuga på 300kvm ( som förövrigt tillbringar 1vecka i stugan ) där alla har dyra skidkläder i Gore-tex och dyra skidor men inte ens kan göra ordentliga svängar i pisten..

Skulle gärna vilja ta mig ner i alperna och verkligen åka skidor med ett gäng grabbar.
Senast redigerad av Teliatomten 2009-11-06 kl. 20:09.
Citera
2009-11-07, 12:15
Medlem
Hankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja absolut, även jag tillhör en av dom där som lever för skidåkning och gör vad fan som helst för att å åka i princip
Vart var du och säsongade om man får fråga?

Men visst ser man jobbiga/äckliga stockholmare med rosa skidbyxor, långt bakåtslickat hår och som knappt kan åka skidor.
Sen finns det ju även de som tror att de är över coola i sina stora hängiga kläder och skiter i annat folk och bara ser sig själva

Självklart accepterar jag jibber stilen som så, men vissa överdriver något så groteskt.

Jag har haft möjligheten att säsonga både i franska chamonix och i kanadensiska whistler - och jag måste säga att det var de bästa perioderna i mitt liv. Sköna grabbgäng med samma intressen som bara åker bräda/skidor och har hur skoj som helst. Har du säsongat, SilentVictory?

Sen finns det alltid posers - som har den senaste utrustningen och de dyraste märkena, men kan inte åka -ibland är de från stockholm, men de kan komma från vilket ställe som helst. I svenska fjällen är det dock asjobbigt med "Såg du vilket fet boardslide jag satte, Silla?"

En annan grej som jag stör mig på när det gäller skidåkning (och snowboard) är själva "gangster"-stuket. Det finns inget alls gangster med att åka och oversized T's är bara skrattretande...
Citera
2009-11-07, 15:04
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanke
Jag har haft möjligheten att säsonga både i franska chamonix och i kanadensiska whistler - och jag måste säga att det var de bästa perioderna i mitt liv. Sköna grabbgäng med samma intressen som bara åker bräda/skidor och har hur skoj som helst. Har du säsongat, SilentVictory?

Sen finns det alltid posers - som har den senaste utrustningen och de dyraste märkena, men kan inte åka -ibland är de från stockholm, men de kan komma från vilket ställe som helst. I svenska fjällen är det dock asjobbigt med "Såg du vilket fet boardslide jag satte, Silla?"

En annan grej som jag stör mig på när det gäller skidåkning (och snowboard) är själva "gangster"-stuket. Det finns inget alls gangster med att åka och oversized T's är bara skrattretande...
Häftigt Har själv alltid velat åka över till Kanada och pröva skidåkningen där.
Säsongat har jag faktiskt inte gjort, men jag och ett par kompisar har lite planer på att göra det framöver.

Men jag har varit i både Canazei (Italien), Chamonix (Frankrike), Bad Gastein (Österrike) Samt courmayeur (Italien).
Vilket det sistnämnda har de mest väl preparerade och finaste pisterna jag någonsin har åkt i. När man väl var där fanns det inte en tanke på offpist, då ville man bara ligga i de fina pisterna hela tiden.

Har faktiskt haft oerhört skoj när man har varit iväg med kompisar, både utelivet och även skidåkningen.
Så jag kan nästan tänka mig hur jävla kul ni har haft det
Citera
2009-11-11, 22:55
Bannlyst
Nu vill jag inte håna dig på något vis men överklassen åker då inte till Åre

De åker till alperna, Kanada, USA, Japan eller liknande.

Helikopterskidåkning i Kanada är överklassigt.
Citera
2009-11-12, 12:55
Medlem
Hankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oehae

Vi kanske borta titel på tråden? Det där kan jag hålla med om!
Citera
2009-11-12, 15:53
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oehae

Beror väl lite på hur man ser det.
Att åka till alperna behöver inte vara speciellt överklassigt, beror på hur intresserad man är utav skidåkning.
Samt vad man väljer att lägga sina pengar på.
Citera
2009-11-18, 17:40
Medlem
Bobbo.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Beror väl lite på hur man ser det.
Att åka till alperna behöver inte vara speciellt överklassigt, beror på hur intresserad man är utav skidåkning.
Samt vad man väljer att lägga sina pengar på.

Instämmer, de som åker helikopterskidåkning är oftast genuint intresserade av skidåkning och har kanske sparat till detta tillfälle. Sedan finns det även givetvis de som både åker helikopter och har riktigt gott om pengar, mn tror absolut inte någon sticker iväg i en helikopter till någon bergstopp enbart för att leka stekare.
Citera
2009-11-21, 15:31
Medlem
Teliatomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
Instämmer, de som åker helikopterskidåkning är oftast genuint intresserade av skidåkning och har kanske sparat till detta tillfälle. Sedan finns det även givetvis de som både åker helikopter och har riktigt gott om pengar, mn tror absolut inte någon sticker iväg i en helikopter till någon bergstopp enbart för att leka stekare.

nepp "steekarna" håller sig i pisterna och försöker styla på tjejer genom att åka fort ner för backen, ( tekniken för att åka skidor kan dom inte )
dom åker i dyra märkeskläder som inte tål speciellt mycket vatten, men snygga och dyra är dem.
på afterskin har dem dragit på sig någon rosa skjorta och fortsätter att steeka, bjuder folket på lite skumpa osv..

Jag skulle gärna ta mig ett race mot en överklassare off-pist, dom flesta av dom kan inte ens svänga i lös snö.

En riktigt intresserad skidåkare åker hell skiing i canada, det gör inte en steekare, för där är det ju ingen som kan se hur dyra kläder den har...
Citera
2009-11-22, 13:50
Medlem
Hankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teliatomten
nepp "steekarna" håller sig i pisterna och försöker styla på tjejer genom att åka fort ner för backen, ( tekniken för att åka skidor kan dom inte )
dom åker i dyra märkeskläder som inte tål speciellt mycket vatten, men snygga och dyra är dem.
på afterskin har dem dragit på sig någon rosa skjorta och fortsätter att steeka, bjuder folket på lite skumpa osv..

Jag skulle gärna ta mig ett race mot en överklassare off-pist, dom flesta av dom kan inte ens svänga i lös snö.

En riktigt intresserad skidåkare åker hell skiing i canada, det gör inte en steekare, för där är det ju ingen som kan se hur dyra kläder den har...

Feeel! Det fanns tonvis med stekare som åkte heliskiing när jag bodde där. Det störda är att de flög iväg till typ backar som motsvarade en blå pist och körde så många svängar som möjligt. Vi hikade förbi helikopter-crewna ganska ofta. Skulle aldrig betala pengar för att göra något sånt...
Citera
2009-11-23, 01:32
Medlem
Oblazas avatar
Räknar verkligen inte Skidåkning som en "Överklass sport", det beror på vart man befinner sig, självklart finns det lite mer glamourösa ställen.
Citera
2022-02-17, 19:54
Medlem
Tammers avatar
Såg just på Nyheterna att liftkort för en familj i Åre kostar drygt 10000kr för en vecka. Förutom då själva resan, att hyra stuga, skidutrustning, äta ute och allt annat. Sjuka pengar folk har...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in