2008-03-26, 09:08
Medlem
bogarleffes avatar
Tjena, jag måste köra dessa kommandon varje gång jag startar ubuntu, annars fungerar inte pekplattan på min laptop sådär jättebra.
Kod:
sudo modprobe -r psmouse
sudo modprobe psmouse

Hur fixar jag så detta körs i bakgrunden varje gång ubuntu startas, utan att jag ska behöva skriva in admin-lösenordet?
Citera
2008-03-26, 09:13
Medlem
werss avatar
/etc/modules

peta in dem i /etc/modules/ istället.
Citera
2008-03-26, 09:35
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wers
peta in dem i /etc/modules/ istället.

menar du såhär?
Kod:
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

lp
psmouse
fuse
modprobe -r psmouse
modprobe psmouse

jag är helt grön på ubuntu, så ursäkta dumma frågor.
Citera
2008-03-26, 19:22
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
menar du såhär?
Kod:
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

lp
psmouse
fuse
modprobe -r psmouse
modprobe psmouse

jag är helt grön på ubuntu, så ursäkta dumma frågor.
Tror inte det är så man ska göra. psmouse verkar ju redan ligga där.

1. Skapa ett tomt textdokument --> klistra in modprobe -r psmouse && modprobe psmouse i den och spara.
2. Gör sedan filen körbar. Högerklicka på den och kryssa i körbar. Kolla i behörigheter-fliken, borde vara där.
3. Peta in filen i autostart. Det här vet jag inte hur man gör i Ubuntu/Gnome. Googla lite på det så löser det sig.

Det här är en fullösning som egentligen inte löser problemet med att du måste köra om modulen - men det fungerar ju om man inte orkar pilla mer.
Senast redigerad av Mekanisk 2008-03-26 kl. 19:25.
Citera
2008-03-26, 20:24
Medlem
Smidigast är att lägga det som cronjobb. Skriv "sudo crontab -e" och lägg till "@reboot modprobe -r psmouse && modprobe psmouse". Spara och avsluta (Ctrl+x sen Y, om ubuntus standard-editor fortfarande är nano).
Citera
2008-03-26, 21:11
Medlem
Själv har jag lagt ett kommando jag vill exekvera vid uppstart i filen /etc/rc.local. Det fungerar åtminstone i Edgy och Feisty som är de versioner jag har kört men jag vet inte om det fungerar med senare Ubuntu-versioner för jag tror att man har ändrat till något annat uppstartsförfarande. Man behöver inte skriva sudo i nyss nämnda fil för alla kommandon där utförs automatiskt med root-behörighet. Kommandot jag har lagt där är för övrigt "chown root:cdrom /dev/sg0" för att jag ska kunna bränna med extern DVD-brännare.
Citera
2008-03-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christian73
Själv har jag lagt ett kommando jag vill exekvera vid uppstart i filen /etc/rc.local. Det fungerar åtminstone i Edgy och Feisty som är de versioner jag har kört men jag vet inte om det fungerar med senare Ubuntu-versioner för jag tror att man har ändrat till något annat uppstartsförfarande. Man behöver inte skriva sudo i nyss nämnda fil för alla kommandon där utförs automatiskt med root-behörighet. Kommandot jag har lagt där är för övrigt "chown root:cdrom /dev/sg0" för att jag ska kunna bränna med extern DVD-brännare.

Bör väl fungera att lägga till användaren i grupperna optical och/eller storage och slippa ditt script?
Citera
2008-03-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedlund
Bör väl fungera att lägga till användaren i grupperna optical och/eller storage och slippa ditt script?

Hmm, jag verkar inte ha några grupper som heter optical eller storage.
Citera
2008-03-28, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Tjena, jag måste köra dessa kommandon varje gång jag startar ubuntu, annars fungerar inte pekplattan på min laptop sådär jättebra.
Kod:
sudo modprobe -r psmouse
sudo modprobe psmouse

Hur fixar jag så detta körs i bakgrunden varje gång ubuntu startas, utan att jag ska behöva skriva in admin-lösenordet?

Ok, detta verkar lite skumt.

Prova att boota om burken och innan du kör kommandot "modprobe -r psmouse".
Kolla med lsmod om psmouse modulen är laddad.
Detta är en väsentlig del av felsökningen.

Som jag tolkar av din konfiguration så skall modulen laddas vid uppstart.
Jag kollade lite närmare på modulen med modinfo och kunde konstatera att
den inte har några beroenden, vilket gör saken ännu mer märklig.

Kanske kan du posta också dmesg, så vi ser vad som har hänt vid uppstart.

Spontant så känns det som någon bugg, kanske är det något som stör modulen när den laddas vid uppstart?
Eftersom de kommandon du kör är följande.
1. Först ladda ur modulen
2. Ladda om modulen.
Detta skall egentligen inte behövas, såvida det inte är en bugg, eller att den är laddas för tidigt eller något annat fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in