2016-04-22, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon kanske har ställt till väldigt mycket för dem (anhöriga om hon har) eller dem hon har gjort affärer med ställt till det för dem?

Eller så vill de helt enkelt inte uttala sig.

Jag tror mer paa att hon kommer fraan en dysfunktionell familj. Det faktum att ingen uttalat sig i familjen trots det ohyggliga straffet - i kombination med Ingelas minst sagt särpräglade personlighet - talar för det.
Citera
2016-04-22, 22:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Jag tror mer paa att hon kommer fraan en dysfunktionell familj. Det faktum att ingen uttalat sig i familjen trots det ohyggliga straffet - i kombination med Ingelas minst sagt särpräglade personlighet - talar för det.

Något jag inte vetat om förut är att de i Etiopien ibland markerar stammärken i ansiktet, första gångerna jag såg det trodde jag att de hade blivit torterade eller misshandlade. Men så är det alltså inte, utan ddt avser att visa på något slags utsträckt släktskap eller liknande, motsvarande socknar eller så. Hon kanske har sin gemenskap med hennes pojkvän där och det därför är tyst om hennes anhörigas inställning?
Alla gör det väl inte men en del.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-22 kl. 22:35.
Citera
2016-04-22, 22:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med IJ:s dotter?

Som jag har undrat förut över är vad som hände med IJ:s dotter som modern tog med sig till Etiopien?

Har det någonsin framkommit någonstans, om denna dotter blev kvar därnere eller om hon fick hjälp att ta sig tillbaka hem? Hon var väl ungefär 12 år när hon kom dit eller om hon var 12 år när IJ greps?

Blev hon kvar i Etiopien så fick hon det nog inte så trevligt.
Citera
2016-04-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som jag har undrat förut över är vad som hände med IJ:s dotter som modern tog med sig till Etiopien?

Har det någonsin framkommit någonstans, om denna dotter blev kvar därnere eller om hon fick hjälp att ta sig tillbaka hem? Hon var väl ungefär 12 år när hon kom dit eller om hon var 12 år när IJ greps?

Blev hon kvar i Etiopien så fick hon det nog inte så trevligt.

Det har jag aldrig läst om. Tragiskt. Dottern kan inte ha faatt det roligt, oavsett var hon än hamnat. I bästa fall skickades hon till Sverige och placerades paa fosterhem, men med tanke paa hur ointresserad ambassaden är av landets medborgare, saa...
Citera
2016-04-23, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det kanske Ingela skulle tänkt på innan man bryter lagar i ett land som Etiopien.......

Hon stack från ett straff på två och ett halvt år och hon skulle ha suttit 20 månader på det straffet.

Istället sticker Ingela till Etiopien(!) och istället för att hålla en låg profil så begår hon nya allvarliga brott i sitt nya land och åker dit.

Det ligger nära till hands att säga att den som leker leken, får leken tåla.

Eftersom igt hänt när hennes brott vrt aktuella-------tlr ju igt att det blir bätte i sept när
de preskib ! Vet inte alls hur hon då skall ta sig ur sin hemska sits som hon iofs helt på

egen hand försatt sig i ! Förh-vis får hon hjälp nu innan det=försent om det nu stämmer
ang hennes hälsoprobl. Som det ser ut nu så kommer hon ju att dö i fäng inom bara
några åt om igt händer !
Senast redigerad av deakpeasley 2016-04-23 kl. 03:39.
Citera
2016-04-23, 07:11
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Det har jag aldrig läst om. Tragiskt. Dottern kan inte ha faatt det roligt, oavsett var hon än hamnat. I bästa fall skickades hon till Sverige och placerades paa fosterhem, men med tanke paa hur ointresserad ambassaden är av landets medborgare, saa...

Finns väl skrivet om det tidigare i tråden om jag inte har fel?

Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Eftersom igt hänt när hennes brott vrt aktuella-------tlr ju igt att det blir bätte i sept när
de preskib ! Vet inte alls hur hon då skall ta sig ur sin hemska sits som hon iofs helt på

egen hand försatt sig i ! Förh-vis får hon hjälp nu innan det=försent om det nu stämmer
ang hennes hälsoprobl. Som det ser ut nu så kommer hon ju att dö i fäng inom bara
några åt om igt händer !

Du skriver ju som en trafikolycka! Kan du åtminstone inte ens försöka göra begripliga inlägg?
Citera
2016-04-23, 09:29
Medlem
bastard666s avatar
Hon ansåg sig ha rätten att blåsa folk, värst av allt även privatpersoner, företag har ofta bättre skydd via försäkringar.
Hon ansåg inte att hon skulle ta sitt straff i Sverige utan drog till Etiopien. Väl där ansåg hon att hon kunde fortsätta sin brottsliga bana.
Så nu när hon är inlåst i landet hon valde att fly till kan hon gott ha, det är hon själv och ingen annan som satt sig i den sitsen.
Så ni som snyftar på tråden att det är synd om henne, nej det är det inte.
Må hon ryttna bort i en mörk håla.
Citera
2016-04-23, 11:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Får IJ rutnna bort i detta ökända fängelse?

Citat:
Ursprungligen postat av bastard666
Hon ansåg sig ha rätten att blåsa folk, värst av allt även privatpersoner, företag har ofta bättre skydd via försäkringar.
Hon ansåg inte att hon skulle ta sitt straff i Sverige utan drog till Etiopien. Väl där ansåg hon att hon kunde fortsätta sin brottsliga bana.
Så nu när hon är inlåst i landet hon valde att fly till kan hon gott ha, det är hon själv och ingen annan som satt sig i den sitsen.
Så ni som snyftar på tråden att det är synd om henne, nej det är det inte.
Må hon ryttna bort i en mörk håla.

Du har helt rätt i mycket av det du tar upp i ditt inlägg.

Även om jag inte vill se IJ ruttna bort i detta ökända etiopiska fängelse, så är det faktiskt helt och hållet hennes eget fel att hon befinner sig där.

Däremot kan man ju inte säga samma sak om hennes dotter. IJ tog med sig dottern dit. Jag hoppas att barnet fick hjälp med att ta sig tillbaka hem.

Jag finner faktiskt detta ganska anmärkningsvärt att inget verkar framkomma någonstans vad som hände med henne. Hon var i a f då minderårig, svensk medborgare och inte åtalad för något brott.

Hittade detta inlägg från 2010: (FB) Ingela Jansson - storsvindlare - dömd i Etiopien

IJ verkar ha varit en aktiv dam i Etiopien: (FB) Ingela Jansson - storsvindlare - dömd i Etiopien
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-23 kl. 12:48.
Citera
2016-04-23, 12:13
Medlem
LaScalas avatar
Nu är hon förd till sjukhus, uppges må riktigt dåligt.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/g...-till-sjukhus/
Jag kan inte citera nån text, det är ett video clip.
Citera
2016-04-23, 12:29
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Nu är hon förd till sjukhus, uppges må riktigt dåligt.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/g...-till-sjukhus/
Jag kan inte citera nån text, det är ett video clip.
Det var nog igår det klippet kom ut, och det ska ha varit några dagar sedan hon fördes till sjukhus.

Citat:
Den svenska Etiopienfången Ingela Jansson, 35, fick föras akut till sjukhus i förra veckan med allvarliga hälsoproblem.

http://www.expressen.se/gt/ingela-35...rackfangelset/

Angående hennes dotter. Min gissning är att dottern befinner sig i Sverige. Pappan bor väl inte i Etiopien? Det finns ju ingen anledning för Etiopien att behålla flickan där.
Citera
2016-04-23, 12:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flickan.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det var nog igår det klippet kom ut, och det ska ha varit några dagar sedan hon fördes till sjukhus.

http://www.expressen.se/gt/ingela-35...rackfangelset/

Angående hennes dotter. Min gissning är att dottern befinner sig i Sverige. Pappan bor väl inte i Etiopien? Det finns ju ingen anledning för Etiopien att behålla flickan där.

Jag tror det också.

Om jag inte minns fel kom dotterns pappa från Marocko. Han lär knappast vistas i detta land?

Nej det finns ingen anledning att de etiopiska myndigheterna skulle vilja behålla flickan där.
Citera
2016-04-23, 15:06
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
... ...Även om jag inte vill se IJ ruttna bort i detta ökända etiopiska fängelse, så är det faktiskt helt och hållet hennes eget fel att hon befinner sig där... ...
Äh. Sitter hon i Zone 6 så verkar hon ha det helt ok, listan över facilitéterna där ser ut att vara i klass med svensk instutitionsvårdsstandard ju

1: Washing place for clothes
2: WC
3: Table for carambole under a roof
4: Cement field
5: WC
6: Kiosk
7: Café
8: Mosque
9: Orthodox church
10: Workshop
11: Tailor's shop
12: Barber
13: Protestant church
14: Economic committee's office
15: Kitchen
16: Prisoner committee's administration
17: Disciplinary committee's officer and punishment room
18: Prisoner committee's room for speakers and music
19: Prisoner committee's office for counseling
20: Office for the zone police officers
21: Library and classroom

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Kaliti_Prison

Citat:
Om jag inte minns fel kom dotterns pappa från Marocko. Han lär knappast vistas i detta land?
Stämmer. Dessutom så har han öht aldrig visat nåt intresse för dottern, är hon i Sverige så är det nog fosterhemsplacering som gäller/gällde när/om hon kom åter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in