Citat:
Ursprungligen postat av
mypenisatrap
Har du funderat på varför de flesta i tråden tycker Ingelas öde är ganska tillfredsställande ?
Nu är det väl så att du får sälla dig till PK-eliten

i lilla Sverige som tror att vi vårdar människor genom att straffa dem ?
Alla andra människor och nationer ser straff som hämnd, sedan om det kommer från Sharia eller ett par Stentavlor spelar kanske mindre roll, utan behovet finns av upprättelse. Vilket betyder skadestånd och straff/hämnd.
Tänk efter nu. Att fysiskt låsa in någon är i Svensk Lag detsamma som misshandel. Grov sådan.
Att låsa in någon för resten av dennes liv borde då vara det samma som att misshandla denne grovt under samma tid. Kan det kallas för något annat än hämnd ?

Du noterade att jag inte svarat på ovanstående. Jag uppfattade inte några frågor.
Bara för att "de flesta i tråden" anser en sak betyder väl inte att jag måste hålla med. Inte för mig i alla fall, hur du resonerar får stå för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
mypenisatrap
Det är därför vi har Statsmakter som utför rättskipningen (hämnden) normalt.
Är situationen omedelbart förestående så finns begreppet "hämnd" även med i Nödvärnslagen under
kapitlet Excess.
Så lagen och lagstiftarna har redan tänkt på den bittra eftersmaken. Straff = hämnd
Hämnd står omnämnt som något som inte omfattas av nödvärnsrätten. Staten omfattas ju inte av nödvärnsrätten så det är inte applicerbart i detta fallet.
Jag tänker inte tjafsa om detta i denna tråden längre. Du har din uppfattning klar och jag kan inte övertyga dig på samma sätt som du inte lyckas övertyga mig.
Jag sätter för andra gången punkt här och ber om ursäkt för OT diskussionen.