2013-07-01, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Självklart är det subjektivt att tycka till om hämnd. Dock borde alla förstå att hämnd i slutändan inte leder till något gott. Hämnd leder som bekant till hämnd som leder till..ja du vet!

Jag kan visst förstå grottmansmentaliteten att det känns gött att ha ihjäl någon som gjorde något emot en nära anhörig, men när väl hämnden slår tillbaks eller när du själv sitter på livstid borde alla förstå att hämnden lämnar en bitter eftersmak.

Det är därför vi har Statsmakter som utför rättskipningen (hämnden) normalt.

Är situationen omedelbart förestående så finns begreppet "hämnd" även med i Nödvärnslagen under kapitlet Excess.

Så lagen och lagstiftarna har redan tänkt på den bittra eftersmaken. Straff = hämnd
Citera
2013-07-01, 10:40
Bannlyst
Citat:
1. UD bryter väl inte nacken av sig för någon direkt om det inte är två kommunistjournalister.

2. Men i Sveriges fall verkar det som om vi har lärt oss något.

3. Jag tycker inte heller speciellt synd om henne. Jag tycker att det bästa hade varit om hennes offer kunde bli av med sina skulder även om Ingela inte kom tillbaks och blev fälld.

4. Ja, tydligen. Vet du något om vilka kriterier som gäller för att bli benådad?

1. Ingela är inte fri, det är journalisterna.
2. Jaså ? Vi får väl se nästa gång kriget kommer över oss, står du längst fram som inte drivs av hämnd ?
3. Nej, därför människor drivs av upprättelse, bla. i form av hämnd.
4. Låta bli att smuggla människor och vara psykopat ?

Jag noterar att du inte svarat på någon av mina frågor i detta inlägg:

https://www.flashback.org/sp44125450
Senast redigerad av mypenisatrap 2013-07-01 kl. 10:43.
Citera
2013-07-01, 10:45
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Har du funderat på varför de flesta i tråden tycker Ingelas öde är ganska tillfredsställande ?

Nu är det väl så att du får sälla dig till PK-eliten i lilla Sverige som tror att vi vårdar människor genom att straffa dem ?

Alla andra människor och nationer ser straff som hämnd, sedan om det kommer från Sharia eller ett par Stentavlor spelar kanske mindre roll, utan behovet finns av upprättelse. Vilket betyder skadestånd och straff/hämnd.

Tänk efter nu. Att fysiskt låsa in någon är i Svensk Lag detsamma som misshandel. Grov sådan.
Att låsa in någon för resten av dennes liv borde då vara det samma som att misshandla denne grovt under samma tid. Kan det kallas för något annat än hämnd ?

Du noterade att jag inte svarat på ovanstående. Jag uppfattade inte några frågor.
Bara för att "de flesta i tråden" anser en sak betyder väl inte att jag måste hålla med. Inte för mig i alla fall, hur du resonerar får stå för dig.

Citat:
Det är därför vi har Statsmakter som utför rättskipningen (hämnden) normalt.

Är situationen omedelbart förestående så finns begreppet "hämnd" även med i Nödvärnslagen under kapitlet Excess.

Så lagen och lagstiftarna har redan tänkt på den bittra eftersmaken. Straff = hämnd

Hämnd står omnämnt som något som inte omfattas av nödvärnsrätten. Staten omfattas ju inte av nödvärnsrätten så det är inte applicerbart i detta fallet.

Jag tänker inte tjafsa om detta i denna tråden längre. Du har din uppfattning klar och jag kan inte övertyga dig på samma sätt som du inte lyckas övertyga mig.

Jag sätter för andra gången punkt här och ber om ursäkt för OT diskussionen.
Senast redigerad av Antevante 2013-07-01 kl. 10:48.
Citera
2013-07-01, 10:51
Bannlyst
Citat:
Du noterade att jag inte svarat på ovanstående. Jag uppfattade inte några frågor.
Bara för att "de flesta i tråden" anser en sak betyder väl inte att jag måste hålla med. Inte för mig i alla fall, hur du resonerar får stå för dig.

Hämnd står omnämnt som något som inte omfattas av nödvärnsrätten. Staten omfattas ju inte av nödvärnsrätten så det är inte applicerbart i detta fallet.

Jag tänker inte tjafsa om detta i denna tråden längre. Du har din uppfattning klar och jag kan inte övertyga dig på samma sätt som du inte lyckas övertyga mig.

Jag sätter för andra gången punkt här och ber om ursäkt för OT diskussionen.

Jag noterar att du inte ens är läskunnig :

Paragrafen hänvisar både till polislagens paragraf 10 Befogenhet att bruka våld samt nöd och nödvärn, och våld som är "lagligt reglerat" och brukas av staten

Så du tar helt rätt beslut och lägger ner diskussionen. Tråden tackar dig för beslutet.
Citera
2013-07-01, 11:03
Bannlyst
Citat:

Här är frågan, den kännetecknas av ett ? i slutet av meningen.
Citat:
Tänk efter nu. Att fysiskt låsa in någon är i Svensk Lag detsamma som misshandel. Grov sådan.
Att låsa in någon för resten av dennes liv borde då vara det samma som att misshandla denne grovt under samma tid. Kan det kallas för något annat än hämnd ?
Citera
2013-07-01, 11:20
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Här är frågan, den kännetecknas av ett ? i slutet av meningen.

Ok! Sista svaret.
Nej, givetvis kan det inte jämföras med grov misshandel, det är ju helt befängt. Sålunda kallar jag det inte för hämnd då staten inte sysslar med hämnd.
Har du synpunkter eller följdfrågor på detta så skicka ett PM eller starta en hämndtråd där den hör hemma.
Citera
2013-07-01, 11:26
Medlem
Citat:
Att jämföra statens kriminalvård med en anhörigs hämnd mot en gärningsman är ju helt befängt! Som att jämföra äpplen och päron.

Punkt!

Inte ens komma... Can't you even read?!

Sådant här drägg behöver extermineras via statens hämnd, dvs exterminering, av skadedjur.
Citera
2013-07-01, 11:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Självklart är det subjektivt att tycka till om hämnd. Dock borde alla förstå att hämnd i slutändan inte leder till något gott. Hämnd leder som bekant till hämnd som leder till..ja du vet!

Jag kan visst förstå grottmansmentaliteten att det känns gött att ha ihjäl någon som gjorde något emot en nära anhörig, men när väl hämnden slår tillbaks eller när du själv sitter på livstid borde alla förstå att hämnden lämnar en bitter eftersmak.
Nej jag ser inget självklart svar på det påståendet.
Finns säkert massor av fall där offret tagit ut hämnd som de ser som något mycket rättvist och tillfredställande. Att nedvärdera deras upplevelser som något mindre stående är föraktfullt.

Varför blandar du ihop hämnd med ett automatiskt straff för GM? Finns inget som säger att hämnd måste resultera i fängelse. Då har man ju bara misslyckats med sin hämnd. Och hämnd brukar ju oftast komma upp när samhällets repressalier sviker eller ter sig på tok för milda. I de fall samhället straffar brottslingar hårt nog så förekommer sällan hämnd annat än inom kriminella kretsar där polis sällan kan blandas in. I Sverige tex är det ju nästan bara pedofiler och sexbrottslingar som drabbas av detta då de hängs ut på websidor, och det pga de löjligt låga straffpåföljder de får vilket strider mot folks allmänna rättsmedvetande. Då ankommer det på staten att tänka om.
Citera
2013-07-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukonya
Betänk dock att de i Sverige som drabbats ekonomiskt av Ingelas bedrägerier inte kan bli av med sina skulder så länge hon är kvar i Etiopien.
Är alltså så att tingsrättens fällande dom har rivits upp av hovrätten pga en teknikalitet och att det därför inte finns en giltig dom för tillfället? Behöver tingsrätten ta om rättegången eller är det hovrätten som gäller?

Oavsett vilket, som jag förstår domstolarnas hemsida så måste inte kvinnan ifråga vara närvarande fysiskt i en svensk domstol utan kan höras via video/telefon från annat håll. Även hennes bandade vittnesmål från tingsrätten kan användas:
http://www.domstol.se/Brott--straff/...g-i-hovratten/

” Ibland är det tillräckligt att någon är närvarande via videolänk eller telefon. Det är rätten som bestämmer om det är lämpligt att någon är närvarande på det sättet.”

Det måste ju bara gå att hålla en ny rättegång där hon själv antingen medverkar från ett rum i fängelset eller från ett särskilt iordningsställt rum på den svenska ambassaden i Addis Abeba – om det måste ske från svenskt territorium.

Var finns viljan från statens sida att hjälpa brottsoffren?
Citera
2013-07-01, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ok! Sista svaret.
Nej, givetvis kan det inte jämföras med grov misshandel, det är ju helt befängt. Sålunda kallar jag det inte för hämnd då staten inte sysslar med hämnd.
Har du synpunkter eller följdfrågor på detta så skicka ett PM eller starta en hämndtråd där den hör hemma.

Nej staten kallar det straff. Men det är ju hämnd, eller hur ?

För vilken "vård" tillgodogör sig en person som tex. sitter inlåst resten av sitt liv ?
Eller inte vill vårdas ?
Citera
2013-07-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ingelas brottsoffer skiljer sig inte åt andra, de vill ha upprättelse. Det vanligaste genom hämnd i form av fängelse, samt skadestånd.

Är USA inte civiliserat ?
Thailand ?
etc.

Straff = hämnd.
Du tar någons liv, vi tar ditt...eller sätter dig bakom lås & bom resten av ditt liv. As simple as that.
Vad som räknas som civiliserat är inte en subjektiv bedömning utan något som Antevante bestämmer, han är mycket mer begåvad än du, jag och i stort sett alla andra här.
Citera
2013-07-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ok! Sista svaret.
"Sista svaret". Nej då det tror jag inte

Har du inte fattat att det var Du som började "diskutera" och ifrågasätta andra som ansåg att hämnd är rätt och bra för brottsoffren. Du kanske skulle startat en hämndtråd istället för att slösa en massa sidor som egentligen bara ska handla om Ingela
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in