2008-03-26, 13:52
Medlem
suocas avatar
med Latex menar jag emacs till linux
Citera
2008-03-26, 15:48
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suoca
vadå 16 år? personangrepp? ok, då kan jag kontra med att om man har 20 års erfarenhet av datorer och fortfarande har svårt att installera program i windows så har man inte mycket innanför skallen. Skoputsare eller diskplockare låter som ett passande yrke för dig.
Har du svårt för att fatta? Exempel 1: Om jag laddar hem MSI paketet eller installern för ex Windows Desktop Search och det sedan visar sig att en vital del saknas (kunna söka i mejl), på vilket sätt har jag då dummat mig?

Exampel 2. Om jag laddar hem installern för WIndows Live, tycker Next next och next, och får ett meningslöst "Installation failed" i flabben, på vilket sätt jag har dabbat mig denna gången?

Citat:
Får väl förklara vad jag menar med att windows är bättre eftersom man kan få tag i piratprogram. Jo, det är såhär att operativsystemet för de flesta bara är en "bas" så att datorn "fungerar mot hårdvaran", det man vill är att lägga till program (som användaren vill nyttja). Dessa program är mycket lättare att få tag på (pirat) och det finns i min mening större utbud av program som är bra till windows.

Anta det var lättare att stjäla ett tillbehör till en SAAB än att få ett gratis tillbehör till Volvo. Skulle detta göra att SAAB per automatik är bättre än Volvo? Förklara gärna hur du tänker här!

Citat:
Jag gjorde ett seriöst försök att gå över till Linux för ett par år sen, kanske det var just den disten som var dålig men jag gav upp, det var buggar överallt och man var tvungen att gå in och ändra i filer.
...Jag körde Windows 3.11 för en massa år sedan, fullt med buggar och man var tvungen att gå in in ini-filer för att få saker att funka. MEN detta var då, och idag tycker jag att XP är en helt ok produkt. Jag dömer alltså inte ut XP därför att föregångaren var helkass. Du borde tänka likadant om Linux eller vilken distribution du nu provade "för några år sedan". Några år är en evighet med den takten som Linux utvecklas.

Citat:
Först för att få GUI:t att fungera och sen närjag ville installera quake 3 så var grafikdrivruterna buggiga och manvar tvungen att skriva minst sagt kryptiska kommandon.
Aha, där kom det! Jag kunde ge mig fan på att du tänkte använda Linux för att spela spel på istf något seriöst och kanske något som det var tänkt att användas för (Linux är inte och har aldrig varit avsett att ersätta Wintendo!).

Citat:
Nu hoppas jag vi kan lugna oss, detta leder ingen vart.

Poängen in min tråd var inte att XP suger. Det är faktiskt ganska bra. MEN microsoft misslyckas alltför ofta med att skriva installationsprogram som både klarar av ovanliga situationer och dessutom är informativa när något går snett! Det har du fortfarande inte bemött med något exempel, och jag förväntar mig inte längre att du kommer att göra det. Case closed. Blev du kränkt nu ?
Citera
2008-03-26, 17:06
Medlem
suocas avatar
Kränkt? Va? Nej, jag bara svarar på en knasig linuxdåre som kallar mig för 16 år när han själv kör med sandlådestilen och den enda 16 åringen verkar vara han själv.

Citat:
Anta det var lättare att stjäla ett tillbehör till en SAAB än att få ett gratis tillbehör till Volvo. Skulle detta göra att SAAB per automatik är bättre än Volvo? Förklara gärna hur du tänker här!

Ja, helt klart SAAB:en i detta fall! Du måste öppna ditt sinne lite, vilken bil är bäst att köra med i Afrika? En 50 år gammal men lättlagad Land Rover eller en splitterny BMW X5 som kräver specialverktyg för minsta lilla? Fattar du?

Citat:
Aha, där kom det! Jag kunde ge mig fan på att du tänkte använda Linux för att spela spel på istf något seriöst och kanske något som det var tänkt att användas för (Linux är inte och har aldrig varit avsett att ersätta Wintendo!).

Tanken var faktsikt att använda Linux i jobbet, men klart jag ville få Quake3 att funka Men jag tyckte linux krånglade med det mesta från mejlprogram till Matlab.

Citat:
Det har du fortfarande inte bemött med något exempel, och jag förväntar mig inte längre att du kommer att göra det.

Jag svarade på din fråga i rubriken för din trådstart var ju en "klagotråd" och inget annat. Inse att windows är bäst för de allra flesta, om det är för att de dominerar marknaden så får det vara så. Har du inte förstått min poäng nu kommer du aldrig göra det.
Citera
2008-03-26, 18:11
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
En 50 år gammal men lättlagad Land Rover eller en splitterny BMW X5 som kräver specialverktyg för minsta lilla.

Men ditt huvudargument är fortfarande att det är lättare att stjäla landrover-reservdelar än att behöva köpa BMW-delar? Eller har du bytt från tillbehörsspåret till reparationsspåret? Kul med liknelser men ibland kan det spåra ur , speciellt om man kommer ut på hal is ...

Nej min vän, tråden har inget med Linux vs Windows att göra. Det har debatterats till förbannelse under de sista 5 åren, och jag har ingen avsikt att ge mig in i det igen. Tråden är helt enkelt resultat av 2 misslyckade "vanlij-installationer" på ett annars utmärkt XP (nu har jag väl skrivit det tillräckligt många gånger för att det ska vara solklart). Skaparna av dessa idiot-installations program kommer, som av en slump, också från Redmond. Jag tror att deras oförmåga i att skapa bra paket beror på att de är rädda för att konfrontera användare med teknisk information! Men det är ju just det som behövs när det skiter sig
Citera
2008-03-26, 20:14
Medlem
suocas avatar
mitt huvudargument är att även om nåt är bäst så passar det inte alltid bäst. Jag vidhåller att windows och microsofts produkter generellt är de mest lättanvända. Så var cykeln sluten.
Citera
2008-03-27, 01:38
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Jag vidhåller att windows och microsofts produkter generellt är de mest lättanvända. Så var cykeln sluten.

Du måste skämta helt allvarligt. Jag känner väldigt få Windowsanvändare som använder Microsofts mediaspelare för film och musik. De flesta använder tredjepartsprogram som VLC, Foobar eller Winamp. Använder du Windows mediaplayer för film och musik? Använder du Microsofts codecs för filmer?
Använder du Windows inbygda brännarprogram när du bränner DVDer m.m. eller använder du ett program som inte är utvecklat av Microsoft? Använder du Microsoft internet explorer eller alternativ?

På vilket sätt är Internet explorer mer lättanvänd än t.ex. Opera?

Använder du ett tredjepartsprogram för att skydda din dator elelr använder du Microsofts skydd?

Det kanske är dumma frågor men jag har så förbannat svårt att tro att en person över 18 år skulle säga att

Citat:
Jag vidhåller att windows och microsofts produkter generellt är de mest lättanvända.

Testa Opera, testa Firefox, testa VLC, testa NERO. Om du ger dessa program en chans kanske du komemr se att många av dessa alternativ är mer lättanvända än Microsofts alternativ.
Senast redigerad av Bossieman 2008-03-27 kl. 01:42.
Citera
2008-03-27, 10:29
Medlem
927s avatar
för det första så tror jag att det du citera är jämfört mot linux då det väl va detta som diskuterades och för det andra så om jag använder ms program så har inget att göra med om dem är lättanvända eller ej utan vilka som är bäst eller bättre
Citera
2008-03-27, 10:56
Moderator
Falukropps avatar
Är själv rätt övertygad om att MS dominans på företagsmarknaden har att göra med deras möjligheter till supportavtal. Inte att produkterna i sig skulle vara bättre/sämre än någon annans.

Det funkar helt enkelt inte att använda produkter man inte kan få vettiga supportavtal på i en produktionsmiljö.

och angående Linux vs Windows, skälet till att jag inte kör Linux på desktopburken och laptopen är att det helt enkelt är för mycket meck med att göra de små ändringar man hela tiden vill göra på en arbetsstation. På servern och accesspunkten är Linux idealiskt, då man i princip bara confar dem en gång för alla och sen helst ger fan i dem så mycket som möjligt bortsett från säkerhetsuppdateringar och sånt.
Citera
2008-03-27, 11:03
Medlem
Bossiemans avatar
Öhh, är Windows VLC mer lättanvänd än GNU/Linux VLC? Eller Firefox? Programmen är väl ändå istort sett identiska på de olika plattformarna.

Vad kommer de här grejjerna ifrån att just för att programmen är till Windows så är de mer lättanvända?
Hur går den logiska kedjan kring detta?

@927: Läste du inte vad han skrev?
Citat:
Jag vidhåller att windows och microsofts produkter generellt är de mest lättanvända.

Jag tror ju inte att han är en ren idiot och menar på att VLC ala Windows är mer lättanvänd än VLC ala GNU/Linux vilket din tolkning ger för mig. Det andra alternativet är ju att han menar på att windows och Microsofts egna produkter är mer lättanvända än tredjepartsprogram. Sen att du väljer baserat på vad du tycker är bäst spelar väl föga roll när vi pratade om mest lättanvända.
Citera
2008-03-27, 12:16
Medlem
927s avatar
nej jag menade inte så och visst, du tjatar om lättanvänt men min poäng är att det är helt ointressant när man tex ska väjla mellan ie o ff och andra standard program

dessutom så är väl ms program gjorda för att va enkla = det finns ju massor av tredjeparts program som är "svårare" att använda men att diskutera vilket av tex wmp eller winamp som är mest lättanvänt känns ju som det hör hemma i sandlådan
Citera
2008-03-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
dessutom så är väl ms program gjorda för att va enkla

Hahahahahahahaha! Nej, du har inte provat varken Apple-program eller linux-program det hör jag. Visst finns det sjukt många program som är onödigt svåra att använda, men det finns även många som är betydligt lättare än Microsofts produkter. Sluta uttala dig om alternativ du inte vet något om!
Citera
2008-03-27, 14:57
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Hahahahahahahaha! Nej, du har inte provat varken Apple-program eller linux-program det hör jag. Visst finns det sjukt många program som är onödigt svåra att använda, men det finns även många som är betydligt lättare än Microsofts produkter. Sluta uttala dig om alternativ du inte vet något om!

enklast?? apple?? linux??
det är inget jag diskuterar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in