Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-25, 22:03
  #1
Medlem
pingvinens avatar
installera deras program. Låt mig ge 2 exempel från idag. Jag ville ha ett program som kunde söka i min mejl (Outlook) och mina dokument (Office). Lite naivt tänkte jag att det måste vi Microsoft Desktop Search vara bra på!

Jag laddade alltså ner WDS och installerade det utan någon dramatik. Efter någon timme var allting indexerat och jag började söka. Något överraskande så fick jag inga som helst träffar i min mejl! Efter lite googlande så visar det sig att för att WDS ska kunna söka i Outlook så måste en add-in installeras. WTF, hur tänker microsoft här?

Ok, jag hittar add-in för Outlook 2003 efter lite sökande, och trycker på ladda hem länken. Då kastar Microsoft fram en dialog som kräver att jag måste ladda ner ett annat program som bevisar att min Windows är legal! WTF #2, jag har ju en corporate version av XP!!! Efter några besvärjelser så väljer jag att ladda hem denna WGA plugin också och installera den. Nu ska det väl ändå funka tänkte jag och startade om installationen av Outlook add-in. Denna gången blir jag styrd till en sida som säger något i stil med "Sorry but we can not find the requested download". WTF #3, nu har jag tappat tålamodet och bestämmer mig för att prova Google Desktop Search istället. Sagt och gjort, 10 min senare är installationen klar och GDS hittar inte bara all min Outlook mail utan också Gmail, web historia och office document. Vilket fiasko Microsoft!

Frustration #2 samma dag. Jag kör den gamla Windows messager och bestämmer mig för att uppgradera till Windows Live messager. Eftersom bägge är microsoft program så tänker jag att det här måste väl ändå funka. Icke!
Jag kommer till Windows Live download och blir direkt avvisad med meddelandet att jag måste ha Internet Explorer 5 eller bättre (WTF #4 men jag har ju Firefox som är MYCKET bättre!). Så jag startar IE och försöker igen. Nu får jag felet att jag måste installera Windows Update Assistent version 5.8.34342342342342 eller senare. WTF #5, men jag biter i det sura äpplet, letar upp WUA som är en CAB fil med en XML fil i. Enl en FAQ på microsoft så ska man öppna XML filen i notepad, kopiera den URL som stämmer med din arkitektur (x64, x32 etc) och sedan ladda hem och kära rätt installerare. Jag gör det och startar om installationssidan igen. Nu drar Windows Live install igång, och efter ca 5 min så stannar installationen med texten

Det gick inte att installera programmen
Inte installerad Messager
Inte installerad Sign-in assistant


Inga ytterligare ledtrådar, så nu har jag bestämt mig för att jag har ödat nog med tid på detta också.

Hur kan det komma sig att Microsoft har gjort det så in i helvete svårt att göra tämligen enkla uppgraderingar? Jag vill tillägga att jag INTE är någon illiterat användare, har jobbat med Microsoft, Unix och andra datorer i över 20 år varav 10 med systemprogrammering av bl.a Win32. Någon som har någon teori?
Citera
2008-03-25, 22:20
  #2
Medlem
suocas avatar
microsofts produkter är generallt de som är enklast att hantera, det vet alla.
Citera
2008-03-25, 22:33
  #3
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suoca
microsofts produkter är generallt de som är enklast att hantera, det vet alla.

jaha, så det som hände idag med min relativt nya och obefläckade windows xp installation har alltså inte inträffat. Är det så jag ska tolka ditt insiktsfulla svar?

Om du med "hantera" menar att använda när de väl är installerade så kan jag väl hålla med, men själva installationen och "wga" och "wua" och "add-ins" suger get-pung och ger inte ett jävla dugg utom frustrationer.
Citera
2008-03-25, 23:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suoca
microsofts produkter är generallt de som är enklast att hantera, det vet alla.

Du har aldrig provat en mac va? Eller linux heller för den delen?

Installera/avinstallera ett program via t.ex. en nedladdad .dmg-fil på mac är underbart och föredömligt enkelt. Att använda t.ex. synaptic på linux är vida överlägset allt vad Microsoft ens varit i närheten av på windows-plattformen avseende tillgänglighet och kraftfullhet.

MS Office leder fortfarande i sin liga - d.v.s. för företag med 50+ anställda, framförallt i excel och outlook-funktionaliteten. I andra fall duger Openoffice lika bra, och för hem/smalloffice-användare är apples iWork betydligt trevligare. IE har varit förbisprunget i flera år av Opera och Firefox (och på senare tid även Safari), Windows Media Player är ett skämt och don't even get me started på microsofts sökfunktioner - de suger såväl på datorn (Vista) som på internet.

Du borde prova på alternativen! Själv har jag fortfarande Vista, men nästa dator blir helt klart en mac då jag inte spelar datorspel längre (som är enda bra anledningen att köra Windows).
Citera
2008-03-26, 00:17
  #5
Medlem
suocas avatar
har hört att Mac ska vara bra, men jag lirar lite spel så det måste bli windows. Sen verkar det ju finnas mycket mer piratprogram till windows.

Testade vector linux, fick igång det rätt snabbt men tyckte det var superkrångligt så fort man ville installera program och dylikt.

Har aldrig haft större problem med windows och om trådskaparen haft det så hade han väl inte haft windows.

Citera
2008-03-26, 08:09
  #6
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suoca
har hört att Mac ska vara bra, men jag lirar lite spel så det måste bli windows. Sen verkar det ju finnas mycket mer piratprogram till windows.

Testade vector linux, fick igång det rätt snabbt men tyckte det var superkrångligt så fort man ville installera program och dylikt.

Har aldrig haft större problem med windows och om trådskaparen haft det så hade han väl inte haft windows.


grattis. Det handlar inte alltid om fria val. De flesta av oss måste använda windows för att det ska fungera i jobbet. Som jag skrev tidigare, jag har använt windows i alla dess inkarnationer och tycker faktiskt att XP är det bästa som redmond har lyckats kräka ur sig, Vista inkluderat. Dessutom *vill* jag få det att funka, men ibland så *!&%#*.

Microsoft gör i mina ögon 2 grundfel som är orsakar problem för massor, inte bara mig

1. Beroenden mellan programvaror. Detta har MS aldrig lyckats lösa på ett bra sätt. Linux-världen är åratal före, så ditt snack om att det är krångligt att installera program på linux (vet iofs inget om Vectorlinux) är bara nys

2. Error-reporting. När något går snett kommer ofta en "We are sorry" och inget mer. Inte en antydan om VARFÖR Live inte kunde installeras, bara en lam ursäkt. Hade det stått att "DU SAKNAR DET OCH DET" eller "KUNDE INTE INSTALLERA PGA XXX" så hade jag haft en chans att fixa det. #¤&/?)"%. Även här är Linuxvärlden med APT och RPM långt långt före microsoft!

Ubuntu har över 20,000 tillgängliga program, direkt installerbara med ett enda kommondo. Och du snackar om att det finns fler piratprogram till Windows. Hur gammal är du? Har du verkligen lov att skriva på FB?
__________________
Senast redigerad av pingvinen 2008-03-26 kl. 08:12.
Citera
2008-03-26, 10:56
  #7
Medlem
suocas avatar
vad är det för fel på ordet piratprogram? Är du ordpolisen här?

Microsoft har en mycket svårare uppgift än Mac, windows ska fungera till alla datorer, all hårdvara etc. Linux är fortfarande mycket krångligare än windows, man måste fan bli expert innan man kan göra nåt vettigt med Linux.
Citera
2008-03-26, 11:15
  #8
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suoca
man måste fan bli expert innan man kan göra nåt vettigt med Linux.

Jag har en arbetskompis som inte vet vad partition är, han vet inte vad en trojan är, han har ingen jävla aning om vad en codec eller dll fil är. Han har noll erfarenheter av datorer. Han är själva definitionen av en icke-data-expert och han kör Linux på sin dator. Han surfar, kollar filmer, tankar torrents och kopierar musik-cd-skivor.

Så hur kommer det sig att han klarar av Linux men du anser att man fan måste bli expert för att kunna göra nåt vettigt med Linux? När testade du Linux senast? 1997?
Citera
2008-03-26, 11:19
  #9
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suoca
vad är det för fel på ordet piratprogram? Är du ordpolisen här?

Microsoft har en mycket svårare uppgift än Mac, windows ska fungera till alla datorer, all hårdvara etc. Linux är fortfarande mycket krångligare än windows, man måste fan bli expert innan man kan göra nåt vettigt med Linux.
Vad är det som är så svårt med Linux? Att installera ett program? Att bocka i rutan och trycka på verkställ?
Citera
2008-03-26, 11:29
  #10
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suoca
vad är det för fel på ordet piratprogram? Är du ordpolisen här?

Microsoft har en mycket svårare uppgift än Mac, windows ska fungera till alla datorer, all hårdvara etc. Linux är fortfarande mycket krångligare än windows, man måste fan bli expert innan man kan göra nåt vettigt med Linux.

härliga argument! Windows är bäst, därför att det finns massor av piratprogram! Jag vidhåller att du är MAX 16 år.

I övrigt håller jag med de andra. Linux är IDAG mycket lättare att använda i många avseenden. Installera program är ett. Motbevisa gärna med ett exempel.

Dessutom har du fel i ditt påstående att "windows ska fungera...". Microsoft säger helt enkelt till hårdvarutillverkarna att detta gäller. Var goda och tillverka och testa er hårdvara. När den fungerar med windows (inte tvärtom) så får ni sätta på en godkänd-logga! Fattar du skillnaden? Det är alltså inte hårdvarutillverkarna som skickar sina burkar till Redmond för att Microsoft ska kunna testa och verifiera!
__________________
Senast redigerad av pingvinen 2008-03-26 kl. 11:33.
Citera
2008-03-26, 13:32
  #11
Avstängd
Tofsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Han surfar, kollar filmer, tankar torrents och kopierar musik-cd-skivor.

Linux (Ubuntu) tycker jag är väldigt enkelt så länge man håller sig till ren basic. Titta på film gick jättebra i datorn men för att få TV-out att funka som jag vill med mitt ATI-kort var inte så roligt. Specialknapparna på sidan av musen för att navigera fram och bak i webbläsaren blev mycket pill och letande innan jag kom fram till vad det skulle stå i min configfil. Mac gillar jag dock väldigt mkt trots jag bara haft en mac i 6 månader.
Citera
2008-03-26, 13:48
  #12
Medlem
suocas avatar
vadå 16 år? personangrepp? ok, då kan jag kontra med att om man har 20 års erfarenhet av datorer och fortfarande har svårt att installera program i windows så har man inte mycket innanför skallen. Skoputsare eller diskplockare låter som ett passande yrke för dig.

Får väl förklara vad jag menar med att windows är bättre eftersom man kan få tag i piratprogram. Jo, det är såhär att operativsystemet för de flesta bara är en "bas" så att datorn "fungerar mot hårdvaran", det man vill är att lägga till program (som användaren vill nyttja). Dessa program är mycket lättare att få tag på (pirat) och det finns i min mening större utbud av program som är bra till windows.

Jag gjorde ett seriöst försök att gå över till Linux för ett par år sen, kanske det var just den disten som var dålig men jag gav upp, det var buggar överallt och man var tvungen att gå in och ändra i filer. Först för att få GUI:t att fungera och sen närjag ville installera quake 3 så var grafikdrivruterna buggiga och manvar tvungen att skriva minst sagt kryptiska kommandon. Så eftersom jag inte ville spendera mer tid med operativsystemet och installation av programvara än till att faktsikt göra det jag ville så gav jag upp.

Fanns inte ett program som var bättre i Linux än windows av de jag körde, jag kan förstå argumentet "inlärningskurva sen är det smidigare" men de flesta använder inte alla program så ofta och man vill bara att det ska gå att köra igång direkt utan att man måste plöja dokumentation, tyckte det gällde saker som att skriva Latex t.ex.

Nu hoppas jag vi kan lugna oss, detta leder ingen vart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback