Flashback bygger pepparkakshus!
2008-03-25, 21:44
Medlem
mmas avatar
Är det bara pissknivar som följer med i det knivstället eller är dom ok?
Citera
2008-03-25, 21:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Är det bara pissknivar som följer med i det knivstället eller är dom ok?
Tror inte att du hittar några Hattori instuckna däri .

~Paul~
Citera
2008-03-30, 20:23
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tror inte att du hittar några Hattori instuckna däri .

~Paul~

Eftersom jag inte ställer upp i kock-WM så behöver jag inga världsmästarknivar, det jag undrar är hur bra dom som sitter i stället är.
Citera
2008-03-30, 21:30
Medlem
Dom är nog so-so. Säkert mediokra knivar då fokus är på design snarare än funktion.
Citera
2008-03-30, 21:49
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
Dom är nog so-so. Säkert mediokra knivar då fokus är på design snarare än funktion.

Jo men nu var det inte antaganden som intresserade mig, utan nån som faktsikt vet =)
Spekulera kan alla göra.
Citera
2008-03-30, 22:37
Medlem
Enda info jag hittat är att knivstålet är av typen Molybden Vanadium stainless steel samt att det ska vara bättre än 18/8.. vilket kanske inte är fakta nog men hade det varit bättre grejjer så lär dom ha tutat mer med stålkvaliteten? Visserligen vidarespekulation men priset är inte sådär jättedyrt för knivblocket samt 5 knivar.. fast då jag inte har använt knivarna är det som sagt spekulation.

Via http://www.firebox.com/product/1109

Citat:
# The knife blades are made from Molybdenum and Vanadium stainless steel. Knives made from this material are considered sharper, more durable (in terms of keeping their sharpness, as it is a harder and more wear resistant material) and more resistant to rust than 18/8 (standard) stainless steel knives.
Senast redigerad av chubs 2008-03-30 kl. 22:45.
Citera
2008-03-31, 10:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Enda info jag hittat är att knivstålet är av typen Molybden Vanadium stainless steel samt att det ska vara bättre än 18/8.. vilket kanske inte är fakta nog men hade det varit bättre grejjer så lär dom ha tutat mer med stålkvaliteten? Visserligen vidarespekulation men priset är inte sådär jättedyrt för knivblocket samt 5 knivar.. fast då jag inte har använt knivarna är det som sagt spekulation.
Precis. Man blir misstänksam när man jämför det här knivstålet med 18/8, som man i vanliga fall hittar i diskbänkar och dylikt. Siffran 18 syftar på mängden krom i matrisen, i det här fallet 18%. Av detta kan man utläsa att det här stålets primära egenskap är dess motstånd mot korrosion (rost).

Det är dock ett ganska uselt bladstål med endast några ynka fragment av kol. Det mest populära 18/8-stålet är varianten som heter 304. Den har endast 0,08 % kol i matrisen.

Att därför jämföra det aktuella knivstålet med 18/8 är komplett urlöjligt. Man skulle lika gärna kunna jämföra med en aluminiumfolie .

~Paul~
Citera
2008-03-31, 16:06
Medlem
Squalos avatar
Citat:

Via http://www.firebox.com/product/1109
18/8 är stål som används till bestick, knivar och gafflar och skedar... Det är gångbart i kockknivar öht. Och jämför man med det så lär det vara uslast möjliga stål i dom knivarna. Kan man anta.

För dom 800 kronorna kan du får trådskaparen en riktigt bra kniv, alternativt ett par som är helt OK.
Citera
2008-03-31, 19:46
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
18/8 är stål som används till bestick, knivar och gafflar och skedar... Det är gångbart i kockknivar öht. Och jämför man med det så lär det vara uslast möjliga stål i dom knivarna. Kan man anta.

För dom 800 kronorna kan du får trådskaparen en riktigt bra kniv, alternativt ett par som är helt OK.

Självklart är jag medveten att man får en bättre kniv för dom pengarna, men inte ett lika snyggt ställ =) Hade det bara varit bara kvalite på knivarna hade jag knappast tittat åt det hållet.
Citera
2008-03-31, 23:16
Medlem
Dengues avatar
Om du inte ska ställa upp i kock-VM, är måttligt matlagnings intresserad och beredd på att bryna knivarna ofta så tror jag dom duger ganska bra.
Du inser ju att du får vad du bettalar för och gillar designen.
KÖP!
Jag har provat dom och det ganska enkla SvenneBanan-knivar fullt jämförbara med andra knivar i samma prisklass.
Själv trivs jag med lite bättre grejer men jag är nörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in