2008-03-25, 14:27
Medlem
Är ny på linux, och hörde att Ubuntu är en bra början för nyfikna användare. Tänkte leka runt lite med den osv. Har ni några tipps om vad man kan göra för skoj med det?

Tänkte Installera VLC t.ex. Men det finns ingen download länk, står bara ett par koder som ska skrivas in nånstans. Hur funkar det?
Länk: http://www.videolan.org/vlc/download-ubuntu.html
Citera
2008-03-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortaza
Är ny på linux, och hörde att Ubuntu är en bra början för nyfikna användare. Tänkte leka runt lite med den osv. Har ni några tipps om vad man kan göra för skoj med det?

Tänkte Installera VLC t.ex. Men det finns ingen download länk, står bara ett par koder som ska skrivas in nånstans. Hur funkar det?

Antingen så öppnar du ett terminal-fönster, genom att klicka på Applications -> Accessories -> Terminal, (eller använda kortkommandot Alt+F2) och sen skriva in just de där koderna, så installeras allt automatiskt, eller så kan du gå in i Synaptic på System->Administration->Synaptic Package Manager, skriv in ditt lösenord, sök efter vlc, högerklicka på vlc och välj "Mark for installation", sen klicka på apply, och så laddas vlc ner och installeras.

Överlag så är apt-get eller Synaptic ett ypperligt sätt att ladda ner nya program, mycket smidigare än att hålla på och försöka hitta nedladdningslänkar på webbsidor överallt.
Citera
2008-03-25, 15:02
Medlem
pingvinens avatar
Citat:

öppna en terminal och skriv detta

sudo apt-get install vlc

(ange ditt lösenord om du får frågan)

klart

Nå, det var väl inte så svårt?
Citera
2008-03-25, 15:03
Medlem
Citat:
Graphical way

Open Synaptic (System -> Administration -> Synaptic Package Manager). In Settings -> Repositories, make sure you have a "universe" repository activated.

Search for vlc and install it. You should also install vlc-plugin-esd, mozilla-plugin-vlc (and libdvdcss2).

Det här är det lättaste sättet. "Pakethanteraren Synaptic" heter den första på svenska. Repositories heter "Programvarukällor" på svenska.

Citat:
Command line way

You need to check that a "universe" mirror is listed in your /etc/apt/sources.list.

% sudo apt-get update
% sudo apt-get install vlc vlc-plugin-esd mozilla-plugin-vlc
Det här är lite "svårare" varianten, men bra att känna till hur det fungerar!
Gå till Program>Tillbehör>Terminal
Där skriver du in koderna (en rad i taget). Du kommer frågas om ditt lösenord, skriv in det.

sudo = ser till att du får "root"-behörighet, dvs typ "administratören", kan komma åt vissa filer och inställningar som är skyddade och behövs lösenord för
apt-get = typ samma sak som synaptic, fast textbaserat
update = ser till att apt-get har de senaste versionerna typ
install = installerar de "paket" (program) som du skriver in sen, i detta fallet vlc och vlc-plugin-esd och mozilla-plugin-vlc

Lycka till!
/En annan linux-newbie (ett år nu)
Citera
2008-03-25, 15:21
Medlem
jaha tack, så den laddas ner själv då... ookay.. det visste jag inte.
Va finns det för saker man kan göra med ubuntu? Läste nånstans att man kan modifera den på olika sätt och leka runt lite... Låter skoj =)
Citera
2008-03-25, 15:44
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag skulle säga att Ubuntu är en dålig förstadistro för nyfikna.

Jag skulle istället rekommendera en stage 2 eller 3-installation av gentoo.
Själv fick jag en mycket större förståelse för hur linux fungerar och varför man gör saker på ett visst sätt efter att ha installerat gentoo. Hade innan det försökt mig på två andra distar med grafisk installation och färdig desktopmiljö utan att riktigt lära mig något, allt i terminalen kändes ologiskt och krångligt.
Att installera allt utan ett grafiskt installationsprogram kändes skrämmande och krångligt som bara den vid en första anblick.
Men dokumentationen (gentoo handbook) är riktigt bra och beskriver steg för steg hur man går tillväga.
Till och med jag som fram till dess hade varit macanvändare och tyckte att allt som hade med CLI att göra var idiotiskt och omöjligt att förstå sig på klarade av det. Och jag lärde mig en hel del på det och framförallt så fick jag den grundläggande förståelsen/inblicken som gjorde att jag sen själv kunde leka omkring i terminalen utan att vara fullkomligt vilsen.

Så ifall ditt primära syfte med att installera linux är att lära dig något och "leka" runt lite i ett nytt OS så rekommenderar jag defenitivt gentoo.
Citera
2008-03-25, 15:49
Medlem
Citat:
jaha tack, så den laddas ner själv då... ookay.. det visste jag inte.
Va finns det för saker man kan göra med ubuntu? Läste nånstans att man kan modifera den på olika sätt och leka runt lite... Låter skoj =)
Japp, den laddas ned och installeras automatiskt! Jättesmidigt. Ett annat vanligt sätt är om man hittar något fil på nätet som har filändelsen ".deb". Det är ungefär som ".exe"-filer i Windows, bara ladda ned och dubbelklicka! Sen kan man ladda ned källkoder och kompilera själv, det är lite krångligare, men behövs sällan eftersom de flesta program som man behöver finns i Synaptic.

Vet inte vad du menar med modifiera och leka runt lite, men alltså med Linux kan man väl göra i princip vad som helst, fast då krävs det nog lite mer koll än vad en "newbie" har.
En grej du kan "modifiera" är utseendet iaf! Det finns massa teman och ikoner osv att ladda ned, googla! Annars finns programmet gnome-art som gör det lite smidigare! Det finns grejer som beryl, compiz och compiz-fusion som är typ *bling-bling* för skrivbordet. Jag har inte testat för jag har för dåligt grafikkort, men testa du!
Det mesta finns svar på på ubuntuforums.org.

När du använder linux och så kommer du efterhand märka saker du skulle vilja göra utifrån vad du har för behov, vad du använder din dator till. Om du bara har den till att surfa så kommer du bara behöva surf-grejer, ska du ha den till att göra musik kommer du behöva hitta såna program osv. Det är nog bättre utgångspunkt än "Vad kan man göra med Ubuntu?" eftersom man nog kan göra vad som helst!

Ett tips om du använder torrent är rTorrent. Det är en textbaserad torrentklient och det kan verka svårt, men den är faktiskt rätt lätt och väldigt smidig och väldigt resurssnål! Kolla in den, läs manualen och du kommer fatta, annars kolla på ubuntuforums.org! Att arbeta med något textbaserat ger också lite "haXx0r"-känsla som vi pseudo-datanördar iaf längtar efter!

Var beredd på att läsa väldigt mycket om du vill lära dig att använda linux på annat sätt än med de automatiska programmen!
Citera
2008-04-10, 10:34
Medlem
Shell

Ett tips är att lära sig lite om hur shellet fungerar och basic commands om du kör linux, även om du kör GNOME eller KDE så är det bra att lära sig sånt. det gjorde/gör jag =)
Citera
2008-04-10, 20:48
Medlem
Eyez]-[Onlys avatar
En sak jag märkte när jag började pilla med linux är att sitta på forum, tanka hem program och kompilera själv(utan apt-get) fast apt-get förenklar ju installationer/uppdateringar avsevärt

Även att försöka styla ditt wm, labba med nätverket, fixa inställningar för X och få igång olika spel genom wine/cedega. mycket pillande men man lär sig mycket genom att själv testa saker och inte bara läsa läsa läsa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in