Citat:
Ursprungligen postat av Mortaza
jaha tack, så den laddas ner själv då... ookay..

det visste jag inte.
Va finns det för saker man kan göra med ubuntu? Läste nånstans att man kan modifera den på olika sätt och leka runt lite... Låter skoj =)
Japp, den laddas ned och installeras automatiskt! Jättesmidigt. Ett annat vanligt sätt är om man hittar något fil på nätet som har filändelsen ".deb". Det är ungefär som ".exe"-filer i Windows, bara ladda ned och dubbelklicka! Sen kan man ladda ned källkoder och kompilera själv, det är lite krångligare, men behövs sällan eftersom de flesta program som man behöver finns i Synaptic.
Vet inte vad du menar med modifiera och leka runt lite, men alltså med Linux kan man väl göra i princip vad som helst, fast då krävs det nog lite mer koll än vad en "newbie" har.
En grej du kan "modifiera" är utseendet iaf!

Det finns massa teman och ikoner osv att ladda ned, googla! Annars finns programmet gnome-art som gör det lite smidigare! Det finns grejer som
beryl,
compiz och
compiz-fusion som är typ *bling-bling* för skrivbordet. Jag har inte testat för jag har för dåligt grafikkort, men testa du!
Det mesta finns svar på på
ubuntuforums.org.
När du använder linux och så kommer du efterhand märka saker du skulle vilja göra utifrån vad du har för behov, vad du använder din dator till. Om du bara har den till att surfa så kommer du bara behöva surf-grejer, ska du ha den till att göra musik kommer du behöva hitta såna program osv. Det är nog bättre utgångspunkt än "Vad kan man göra med Ubuntu?" eftersom man nog kan göra vad som helst!
Ett tips om du använder torrent är
rTorrent. Det är en textbaserad torrentklient och det kan verka svårt, men den är faktiskt rätt lätt och väldigt smidig och väldigt resurssnål! Kolla in den, läs manualen och du kommer fatta, annars kolla på ubuntuforums.org! Att arbeta med något textbaserat ger också lite "haXx0r"-känsla som vi pseudo-datanördar iaf längtar efter!
Var beredd på att läsa väldigt mycket om du vill lära dig att använda linux på annat sätt än med de automatiska programmen!