Citat:
Ursprungligen postat av Liithium
Att det kan uppstå på grund av något medfött verkar lite läskigt, det tänker jag definitivt inte fundera mer på.

Men kan man t ex stöta emot något riktigt hårt och på så sätt skada lungorna? Eller måste de verkligen punkteras, som om man blir knivhuggen eller liknande? Känns som om lungorna borde vara ganska skyddade bakom revbenen nämligen, därför jag funderar.
Inte så farligt som jag trodde då, men det kanske beror på hur illa det är. Har snarare föreställt mig en långsam drunkningsdöd inklusive panikattacker eller något ditåt.
Okej, vet inte riktigt var jag fått det om självläkning ifrån, har hört det från någon polare antar jag...
Slang genom bröstet? Hjälp! Varför har man det mer exakt? Sitter den bara rakt genom bröstkorgen då, mellan revbenen? Låter hemskt hur som helst, usch. Men med lite morfin kan man leva med det mesta iofs!

Det finns fall av spontan pneumothorax, som är medicinordet för punkterad lungsäck. Det är vanligen långa smala unga killar, och där syns det som en liten tunn luftförande spalt, oftast apikalt (uppåt). Det är vanligen inget som kräver behandling utan kan självläka.
Det är dock betydligt vanligare att lungsäcken punkteras av våld, oavsiktligt eller avsiktligt. Det kan handla om bilkrockar där ett brutet revben skär in i lungsäcken, knivstick, skjutvapen, missar med medicinska instrumet (sällsynt, förstås) och så vidare.
För att behandla det krävs det att man lägger in ett dränage, eller som det ser ut som, en slang. Man måste förstå lungans fysiologi för att förstå vad man ska åtgärda. Lungan är i sig själv oerhört elastisk. Den är utspänd i bröstkorgen på grund av ett undertryck som gör att vävnaden dras ut. När man punkterar lungsäcken finns inte undertrycket längre och lungan drar snabbt ihop sig, som en gummisnodd som inte längre är uttöjd.
När man sätter ett Bühlowdränage gör man ett hål genom huden, genom revbensmuskulaturen och sen in i lungsäcken. Man för in en ganska grov slang (tänk sugrör) som är kopplad till en apparat som ger ett svagt undertryck. Sakta expanderar lungan, och man ger vävnaden möjlighet att läka.
Man kan gå upp till 24 timmar med punkterad lungsäck, och vissa vet inte ens om att de har det. Men vanligen är man andfådd och lite orolig eftersom man inte känner att man får tillräckligt med luft.