2010-07-08, 15:14
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppjerka
jolindbe; vilken operation gjorde du?

Pleurodes med mekanisk abrasion (på svenska: lungsäcksfastlimning medelst riv och klös på lungan), samt avlägsnande av den översta delen av lungan.
Citera
2011-02-03, 14:47
Medlem
Dom ringde nyss ifrån sjukan och berätta att min kära mor har drabbats av just detta, hur oroad bör jag vara?
Citera
2013-04-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liithium
Att det kan uppstå på grund av något medfött verkar lite läskigt, det tänker jag definitivt inte fundera mer på. Men kan man t ex stöta emot något riktigt hårt och på så sätt skada lungorna? Eller måste de verkligen punkteras, som om man blir knivhuggen eller liknande? Känns som om lungorna borde vara ganska skyddade bakom revbenen nämligen, därför jag funderar.

Inte så farligt som jag trodde då, men det kanske beror på hur illa det är. Har snarare föreställt mig en långsam drunkningsdöd inklusive panikattacker eller något ditåt.

Okej, vet inte riktigt var jag fått det om självläkning ifrån, har hört det från någon polare antar jag...

Slang genom bröstet? Hjälp! Varför har man det mer exakt? Sitter den bara rakt genom bröstkorgen då, mellan revbenen? Låter hemskt hur som helst, usch. Men med lite morfin kan man leva med det mesta iofs!

Hej ja har haft punkterad lunga ca 6ggr, blivir opererad med drän 2ggr,
nu den sista operationen tog dem bort mina lungblåser som var skadade.
och ja kan tala om att lunga självläkar om det är punka på 2-3cm. Då gör dom ingeting åt det
utan det själväkar så det stämmer att den gör det när det är så pass lite luft i lungan.
ja vet inte vad max gränsen går för att dem ska sätta in drän men som sakt ja har drappats av det ett par ggr haft 1cm punka upp till 3cm och det gjorde ingeting åt det.
Dem sätter slängen i sidan strax där bh:n går, och det blir et litet hål bara.
Det är ett ganska lätt operation och det är inte farligt.
De känns bara obehagligt men man får smörtstillande hela tiden=)
Orsaken till punkterad lunga är olika beror på vad.
Ja har sk spontan lungkollapps vilket innebär att de räcker med att ja överastränger mej fysiskt som gör att lungan kolappsar och det blir smärta i bröstet lite svårt att andas beror på hur mkt det har blivit punka.

Normalt får man lungkolapps om man har vart med om en olycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in