2008-03-25, 11:03
Moderator
vfs avatar
Herregud, vad fan är detta för pajasdom:

När han hotade att sprätta upp barnen stannade jag och försvarade mig, säger Pelle

Efter en ordväxling drog Lasse fram en kniv och gick till attack. Pelle halade upp en hammare ur bakfickan. Han berättar att han slog Lasse gång på gång, men att Lasse ändå fortsatte att attackera honom. Till sist satte han sig ändå på marken.

Pelle är en hjälte. Lasse är en kriminell som givetvis ska sitta inne.

Hotar någon min familj gör jag exakt samma sak som Pelle gjorde.
Citera
2008-03-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Herregud, vad fan är detta för pajasdom:

När han hotade att sprätta upp barnen stannade jag och försvarade mig, säger Pelle

Efter en ordväxling drog Lasse fram en kniv och gick till attack. Pelle halade upp en hammare ur bakfickan. Han berättar att han slog Lasse gång på gång, men att Lasse ändå fortsatte att attackera honom. Till sist satte han sig ändå på marken.

Pelle är en hjälte. Lasse är en kriminell som givetvis ska sitta inne.

Hotar någon min familj gör jag exakt samma sak som Pelle gjorde.

Väl talat doktorn
Citera
2008-03-25, 12:37
Medlem
Då kan man ställa frågan till åklagaren och alla andra i rätten.
- Vad hade ni gjort om någon hade dödshotat era barn?

Man kan inte döma alla som har en hammare i handen och slår med den.
Pelle är ett offer likaså hans familj, någon som dödshotar andras barn och ger sig på grannarna i onödan, är inte en stabil människa och ska inte få vistas utomhus bland folk.
Citera
2008-03-25, 14:03
Medlem
Pitbull bitchs avatar
I detta fall är det rätt att döma Pelle. När Lasse satt på marken sprang Pelle in och ringde polisen. Varför låste han inte dörren och stannade inne och väntade på polisen? Barnen var ju också inne då. Lasse var alltså inte längre ett överhängande hot. Varför sprang han ut till Lasse? Om Lasse däremot sparkat in dörren el slagit in nåt fönster och tagit sej in, då hade han förstås varit ett hot.

Citat:

- Då rusade jag in och ringde polisen.

När Pelle åter kom ut på gården var Lasse på benen igen och gick till nytt angrepp. Pelle slog honom igen med hammaren. När polisen till sist kom till platsen var Lasse allvarligt skadad av ett flertal slag mot huvudet.

Tingsrätten menade att de första hammarslagen var nödvärn, ända tills Lasse satte sig på marken. Men domstolen förebrår Pelle för de fortsatta slagen och för att han inte riktade dem mot andra kroppsdelar än huvudet. Pelle menar att han inte kom åt någon annanstans.

Men sen tycker jag polisen var otroligt lat som inte tog in Lasse dan innan när han drog kniv. Inte bara Pelle utan grannarna kunde ju intyga att Lasse hade huggit omkring med kniven. Dessutom hade Lasse tidigare dömts för misshandel, polisen visste alltså att han var våldsam.
Citat:
- Den här gången hade han en kniv som han högg mot mig.

I det läget sprang Pelle och grannarna och ringde polisen. Så småningom kom en patrull som dock åkte hem utan något ingripande. Lasse nekade till att ha använt någon kniv.

Med en så passiv polis är det inte att undra på att folk måste vara beredda på att försvara sej själva.
Citera
2008-03-25, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
I detta fall är det rätt att döma Pelle. När Lasse satt på marken sprang Pelle in och ringde polisen. Varför låste han inte dörren och stannade inne och väntade på polisen?
Det är nog inte särskilt enkelt att tänka klart i en sådan situation.
Pelle kanske aldrig har varit med om en fight tidigare och tom aldrig blivit dödshotad eller familj blivit hotad.
En helt vanlig hederlig människa kanske som har utssatts för något sådant, kommer som en ren chock för han.
Han vet inte hur han ska handla och gör som människan alltid gjort, försvarar sig!
Citera
2008-03-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Hellre en familjefar i fängelse och 4 personer som mördat familjefäder, än 9 mördade familjefäder där alla mördare kom undan med nödvärn, och den sista familjefadern också gick fri av samma skäl.
Jag antar dock att du föredrar det senare alternativet.

Vadå, skulle potentiella mördare helt plötsligt bjuda hem sina fiender på kaffe och sedan mörda dem och hävda nödvärn? Hellre en död potentiell mördare och en fri familjefar, än en död familjefar och 2 döda barn. Jag hoppas verkligen att du ställs i samma situation, för att sedan mitt i slagsmålet ta dig en funderare: "Hm, nu har jag visserligen blivit skuren i ansiktet, men jag har iof slagit honom i bröstet med min hammare...ska jag gå vidare i ärendet eller blir det övervåld? Jaja, jag chansar väl, man kan ju alltid sätta på frugan igen och skaffa fler ungar vid behov"...

Mannen hade motiv, vapen och det fanns uttalat hot mot HELA familjen. Om du säger att du skulle klara av att handla och tänka rationellt i en sådan situation EFTER att ha blivit attackerad av en psykiskt sjuk människa så ljuger du.
Senast redigerad av J_Steinbeck 2008-03-25 kl. 19:08.
Citera
2008-03-25, 19:16
Medlem
Mesmeros avatar
Så här går det med dagens nämndamannasystem. Ett gäng inkompetenta idioter som tycker att en person i en extrem situation och med livet som insats ska fungera helt rationellt. Pinsamt är ordet. Tänker dock trösta mig med att han kommer bli frikänd i hovrätten.
Citera
2008-03-25, 19:20
Medlem
Maxieboys avatar
Pfft. Han skulle ha slagit ihjäl den där jävla Lasse. Ger man sig in i leken får man leken tåla. Skulle någon galning komma och hota att sprätta upp någon i min familj och faktiskt ha med sig kniv.. Då skulle jag slå ihjäl honom. Men tyvärr så är det så i Sverige, galningarna och brottslingarna är det synd om, och man ska inte få försvara sig eller sin familj.
Citera
2008-03-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Sen kan man ju fråga sig om nödvärnslagstiftningen ska optimeras för att minska antalet skadade oskyldiga, eller maximera antalet skadade skyldiga. Jag noterar att de flesta verka föredra det senare alternativet - och vill i princip avkriminalisera mord bara man arrangerar det tillräckligt bra.

Ex: Jag har en person som jag vet varit otrogen med min flickvän. Han är på besök och jag planerar att mörda honom, så jag ber honom skära lite potatis. När han tar kniven drämmer jag till honom i huvudet med en stekpanna så han tuppar av. Sen när han ligger på marken slår jag ihjäl honom.
Till polisen säger jag att jag hade konfroterat honom med deras affär, och att han då hotade mig för att jag inte skulle berätta för någon så att hans fru fick veta - när jag sa att det var hans problem försökte han hugga mig med kniven - som har hans fingeravtryck. Då i nödvärn slog jag honom i huvudet med en stekpanna. Därefter var så skrämd och skärrad att jag fortsatte slå när han låg ner. Under dagens system skulle jag fällas för mord då det skulle anses uppenbart oförsvarligt.
Huvuddelen av personerna i den här tråden anser dock att nödvärnslagstiftningen bör omformuleras så att att jag frias då jag ska ha rätt att döda en angripare i mitt hem - och det inte finns några bevis bortom rimligt tvivel att situationen inte har gått till som jag beskrivit.

Jag håller med dig i mycket och tycker att ditt exempel är väldigt bra, men...

I ovan beskrivna fall tycker jag att det finns ett antal parametrar som man måste ta hänsyn till när man dömmer Pelle.

*Lasse hade tidigare på dagen gått till attack mot Pelle, det finns det ju oberoende vittnen på.

*Lasse kom till platsen beväpnad (jo det kan visserligen fejkas, som du tar upp i ditt exempel)

*Pelles barn var närvarande

*Pelle blev (vad jag förstod av texten) skadad i det första slagsmålet.

*Domstolen har ju enligt artikeln bedömmt att Pelle har lämnat en trovärdig beskrivning av händelseförloppet.

Sedan är det ju mer eller mindre skandal hur polisen agerat i fallet, men det är en annan disskution.
Citera
2008-03-26, 00:50
Medlem
MadamMims avatar
Jadu, Sveriges rättsamhälle är ett skämt, inte direkt någon nyhet tyvärr.
/Oskyldigt dömd
Citera
2008-03-26, 01:02
Medlem
Det som inte framgår av DN artikeln, och som därmed kräver domen, är vad Pelle döms för. Om han går ut igen och dessutom slår en sittande person i huvudet så är det långt ifrån klart att våldet är lika nödvändigt.
Att det i detta läge finns solklara bevis för att Lasse är våldsinitieraren kan i princip inte användas för att legalisera mer våld än man är beredd att tillåta i icke-solklara fall. Hade detta våld varit tillåtet under dessa bevisomständigheter så måste det också vara icke-straffbart även om det bedömdes med övervägande sannolikhet vara så att Pelle kom på att det kanske var lika bra att passa på att döda Lasse som var en så jobbig granne och gick ut och slog den sittande och försvarslöse Lasse några gånger i huvudet med hammare tills han trodde att lasse var död. Fortfarande är detta dock inte bortom rimligt tvivel bevisat och Pelle ska frias om handlingen som nödvärnsversion betraktat är laglig.
De solklara bevisen i fallet tar sig uttryck i det låga straffet. Dock är utgången i skadeståndsdelen förvånande då Lasses skadestånd borde jämkats till noll.
Citera
2008-03-26, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J_Steinbeck
Hellre en död potentiell mördare och en fri familjefar, än en död familjefar och 2 döda barn. Jag hoppas verkligen att du ställs i samma situation, för att sedan mitt i slagsmålet ta dig en funderare: "Hm, nu har jag visserligen blivit skuren i ansiktet, men jag har iof slagit honom i bröstet med min hammare...ska jag gå vidare i ärendet eller blir det övervåld? Jaja, jag chansar väl, man kan ju alltid sätta på frugan igen och skaffa fler ungar vid behov"...

Mannen hade motiv, vapen och det fanns uttalat hot mot HELA familjen. Om du säger att du skulle klara av att handla och tänka rationellt i en sådan situation EFTER att ha blivit attackerad av en psykiskt sjuk människa så ljuger du.

Lustigt att du ställer upp ett alternativ som inte finns annat än i din drömvärld. Varenda nötskalle (utom du) begriper att utökade möjligheter att döda utan straff kommer leda till fler dödade. Det krävs dessutom inte speciellt mycket förstånd för att inse att de första som kommer stå i kö för att utnyttja möjligheten till straffritt dödande är de som redan mördar idag. Dvs effekten kommer bli fler oskyldigt mördade om inte ökat självförsvar motverkar den effekten.
Och det saknas helt anledning att tro att detta skulle ske - som du till och med själv medger så torde överväganden om en handlings laglighet i en pressad självförsvarssituation inte förekomma. Dvs nödvärnsrättens gränser påverkar inte självförsvarets effektivitet i sig. Dvs nettoeffekten blir fler oskyldiga i fängelse för övervåld men färre mördade.
Och jag tar gärna risken att hamna i fängelse för att minska risken för ett straffritt angrepp i första läget.

Förövrigt så har kvinnor givits rätten att mörda straffritt i och med ett HD prejudikat där våldtäkt bedöms vara ett sådant brott att dödligt våld i nödvärn är acceptabelt. Dvs har du sex med en kvinna och hon plötsligt sticker dig med en kniv kan du lugnt dö ut medveten om att hon kommer gå fri från straff pga av nödvärn och du blir ihågkommen som en våldtäktsman som fick vad han förtjänade.
Senast redigerad av C-O.M 2008-03-26 kl. 01:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in