Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Sen kan man ju fråga sig om nödvärnslagstiftningen ska optimeras för att minska antalet skadade oskyldiga, eller maximera antalet skadade skyldiga. Jag noterar att de flesta verka föredra det senare alternativet - och vill i princip avkriminalisera mord bara man arrangerar det tillräckligt bra.
Ex: Jag har en person som jag vet varit otrogen med min flickvän. Han är på besök och jag planerar att mörda honom, så jag ber honom skära lite potatis. När han tar kniven drämmer jag till honom i huvudet med en stekpanna så han tuppar av. Sen när han ligger på marken slår jag ihjäl honom.
Till polisen säger jag att jag hade konfroterat honom med deras affär, och att han då hotade mig för att jag inte skulle berätta för någon så att hans fru fick veta - när jag sa att det var hans problem försökte han hugga mig med kniven - som har hans fingeravtryck. Då i nödvärn slog jag honom i huvudet med en stekpanna. Därefter var så skrämd och skärrad att jag fortsatte slå när han låg ner. Under dagens system skulle jag fällas för mord då det skulle anses uppenbart oförsvarligt.
Huvuddelen av personerna i den här tråden anser dock att nödvärnslagstiftningen bör omformuleras så att att jag frias då jag ska ha rätt att döda en angripare i mitt hem - och det inte finns några bevis bortom rimligt tvivel att situationen inte har gått till som jag beskrivit.
Jag håller med dig i mycket och tycker att ditt exempel är väldigt bra, men...
I ovan beskrivna fall tycker jag att det finns ett antal parametrar som man måste ta hänsyn till när man dömmer Pelle.
*Lasse hade tidigare på dagen gått till attack mot Pelle, det finns det ju oberoende vittnen på.
*Lasse kom till platsen beväpnad (jo det kan visserligen fejkas, som du tar upp i ditt exempel)
*Pelles barn var närvarande
*Pelle blev (vad jag förstod av texten) skadad i det första slagsmålet.
*Domstolen har ju enligt artikeln bedömmt att Pelle har lämnat en trovärdig beskrivning av händelseförloppet.
Sedan är det ju mer eller mindre skandal hur polisen agerat i fallet, men det är en annan disskution.