• 1
  • 2
2008-03-24, 22:08
Medlem
Har en stekpanna modell traktör , ibörjan av sitt liv så var den perfekt att steka med. Stekytan blev vacker och värmen hög.

det är en IKEA 365+

nu oavsett vad man lägger i den och oavsett hur varm den är så börjar allt koka.
pannan är inte konkav och inga andra fel finns på den.
det räcker med att man försöker steka 1 skiva bacon så börjar det koka i pannan.

det känns nästan som om vätskan kommer ifrån pannan själv , för det gör ingen skillnad om man steker något i 30sekunder eller 5 minuter. Pannan blir fylld med vatten. eller nja det är väl en överdrift , hursomhelst så blir ingenting stekt oavsett temperatur.

vill kasta skiten men vill gärna veta vad som kan vara fel.
Citera
2008-03-25, 02:09
Medlem
Litet gult djurs avatar
Lägg inte i kylskåpskall eller fryst mat, låt allt stå framme tills det uppnått rumstemperatur innan du stoppar det i pannan, annars kyler det ner pannan och det börjar kokas i stället.
Citera
2008-03-25, 02:29
Medlem
jag vet detta.

detta problem gäller dock enbart nämda stekpanna och inte någon av de andra 7 stekpannor jag äger.
Citera
2008-03-25, 03:49
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
jag vet detta.

detta problem gäller dock enbart nämda stekpanna och inte någon av de andra 7 stekpannor jag äger.

Varför slänger du inte den åt helvete och använder någon av dina andra då??
Citera
2008-03-25, 07:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Har en stekpanna modell traktör , ibörjan av sitt liv så var den perfekt att steka med. Stekytan blev vacker och värmen hög.

det är en IKEA 365+

nu oavsett vad man lägger i den och oavsett hur varm den är så börjar allt koka.
pannan är inte konkav och inga andra fel finns på den.
det räcker med att man försöker steka 1 skiva bacon så börjar det koka i pannan.

det känns nästan som om vätskan kommer ifrån pannan själv , för det gör ingen skillnad om man steker något i 30sekunder eller 5 minuter. Pannan blir fylld med vatten. eller nja det är väl en överdrift , hursomhelst så blir ingenting stekt oavsett temperatur.

vill kasta skiten men vill gärna veta vad som kan vara fel.
Det låter inte i mina öron som att det är fel på pannan, snarare på spisens termostat. Dvs, den kommer inte upp i rätt stektemperatur. Har du testat med andra pannor på samma spisplatta??

~Paul~
Citera
2008-03-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det låter inte i mina öron som att det är fel på pannan, snarare på spisens termostat. Dvs, den kommer inte upp i rätt stektemperatur. Har du testat med andra pannor på samma spisplatta??

~Paul~

det fungerar med alla andra pannor , och den här har ju fungerat utmärkt tidigare , det är först nu på senare tid som den blivit usel.
Citera
2008-03-25, 11:05
Bannlyst
Citat:
jag vet detta.

8 stekpannor? Driver du en restaurang eller?
Citera
2008-03-25, 21:06
Medlem
Det enda jag kan tänka mig är någon typ av fel i materialet i pannan så att pannan inte blir tillräckligt varm. Hade jag varit som dig hade jag utrangerat denna panna ur grytskåpet och överlåtit stekandet till någon av de andra. 365+ pannorna är ju hyfsat solida pjäser ändå, så jag kan rekommendera att istället förvara den under sängen i den händelse det kommer tjuvar på besök. Man har ju en fin träffyta med en 28 centimeters

/ Lenn
Citera
2008-03-25, 21:18
Medlem
dePauls avatar
Har du testat med att placera någon typ av ingrediens i pannan och köra in den i ugnen? Skulle vara intressant att se om den beter sig på samma sätt.

~Paul~
Citera
2008-03-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har du testat med att placera någon typ av ingrediens i pannan och köra in den i ugnen? Skulle vara intressant att se om den beter sig på samma sätt.

~Paul~

det ska provas.
Citera
2008-03-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
8 stekpannor? Driver du en restaurang eller?

8 är inte särskilld mycket. jag har 8 stekpannor och 4 sauterpannor. plus naturligtvist massor på vinden...
Citera
2008-04-01, 09:29
Medlem
nelly2s avatar
!

hum, jag skulle kunna tänka mig att all användning och slitage på pannan har gjort så att den inte leder värmen lika bra som den har gjort en gång i tiden, vilket resulterar i att pannan inte blir tillräckligt varm..iaf vad jag tror
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in