2008-03-24, 18:54
Medlem
elviseros avatar
Budget (kr):
Under 9k, gärna
Hur snart behöver du datorn?:
Inte särskilt
Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande: Ja/Nej
Ja
-Bildredigering: Ja/Nej
ja, till viss del
-Videoredigering: Ja/Nej
nej
-Musikproduktion: Ja/Nej
nej
-Annat:
Se filmer, lyssna på musik, spela spel etc
Typ av spel kommer att spelas?:
Nyare spel skulle vara kul, sim city societies, hl2, battlefield kanske
Ska operativsystem ingå?: Ja/Nej
om priset är skäligt, gärna
Ska skärm ingå?: Ja/Nej
laptop
Kommer du att bygga datorn själv?: Ja/Nej
nej
Är överklockning aktuellt?: Ja/Nej
nja
Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator?: Ja/Nej
nej
Andra speciella krav/önskemål:
Gärna 15.4 skärm, 17 är stort och under 15.4 låter lite litet, men vad vet jag. Snygg och stilren design är ett plus.

Har kikat runt en hel del och bl.a. hittat den här Sony Vaion: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010127361

Verkar trevlig, tycker dock den är lite billig för att vara vaio och undrar således vad som är fel på den? nVIDIA GeForce 8400M GT 256 MB dedikerat, duger? hårddisken på 5400rpm är väl inte så snabb heller kanske, vet inte hur mycket man känner av det. 10/100 Mbps & WLAN 802.11a/b/g/n, är det ett trådlöst nätverkskort?

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010133140
Hur står sig denna i jämförelse? Den har större skärm, är det enda skillnaden?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80735
Den här är lite billigare, sämre graffekort vad jag kan förstå, är det mkt sämre än de andra?

Om ni valde mellan dessa tre, vilken skulle ni då ta? Motivera gärna, eller släng fram ett annat alternativ...

Tack på förhand

EDIT: Hemskheters, brorsan kikar över axeln på mej och påpekar att både Vaion och LG:n är exkl. moms. Dustin.se kan med andra ord fortsätta drömma om att få mej som kund, skönt lir att lägga upp exkl. moms som default. Usch och fy! Lite dumt av mej också, kanske... Nåväl, andra tips mottages gärna
Senast redigerad av elvisero 2008-03-24 kl. 19:01.
Citera
2008-03-24, 22:51
Medlem
Får man fråga varför du inte köper en stationär, reser du, pluggar så du behöver en dator med dig osv?

Annars får du ju ganska mycket mer och fetare grejor för 9000:- i en stationär burk.

Det jag hade gjort är att skaffa en riktigt snuskbillig bärbar, kanske även en som har nåt år på nacken men som funkar perfekt som mediastation. Typ du kan skriva och surfa det vanliga, tanka ner film och se det. Men sen kan den typ stå i vardagsrummet till fest och liknande med massvis med nedladdad musik som kör på.

Så mitt råd är att göra ett riktigt klipp på en begagnad bärbar som nån prylgalning ska sälja för att han måste ha ny. Sen köper du den för kanske 1500-2000:- sen lägger du 7000-8000:- på en stationär också med lite fetare grejor.
Citera
2008-03-24, 23:35
Medlem
ja, ska du spela nyare spel så kan det va svårt att få tag i en laptop för under 9000 som klarar nyare spel på bra upplösning. Casualspelar du typ WoW och cs bör du egentligen inte ha några problem. Men säger som pågen över mig, om du inte flyttar datan mycket, skaffa en stationär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in